PDA

Vis full versjon : Spørsmål til nivomatekspertene (850 med sportspakke) - tilpasse fra V70 AWD



Mauser
04/01/12, 22:26
Hei!


Nå har jeg lest meg gul og blå på nivomater (og for så vidt alt mulig annet også), og sitter igjen med et aldri så lite håp.

Utgangspunkt: 1996 855 2.0LT, original sportspakke. Altså senket ... 25 mm? 30 mm?

Original sportsnivomat: 9140238, f eks her: http://www.skruvat.se/Show.aspx?k=9140238&t=refnr, og ut over det vanskelig å finne. Bilia = 4200,- per stk.

Den er kanskje, eller kanskje ikke lik OEM 9140391-5, hvor 5 muligens betyr at den hører til et senket chassis (som jeg trenger). Her er det mye motstridende i de ulike nettbutikkene.

Men så har vi denne: 8626027, til V70 AWD 1998-2000. Den er ikke såå dyr - fra $225 og oppover. I en eller annen tråd har jeg lest at den er 25 mm kortere enn standardnivomaten til 850 (8626028) - og da passer den i lengden. Kan noen bekrefte det?

Bolt i stedet for øye nederst, selvsagt, men fra nok en tråd har vi at selve øyet er like stort, og at det er mulig å gjenbruke foringen fra de gamle demperne. Og hvis dette går i hop er vi raskt nede på halv pris, gitt.


Noen som føler seg kompetent til å mene noe her?

mrstfu
05/01/12, 19:08
Det delenummeret du lurer på (8626027), hvor har du det fra? Finner ikke noe treff på skruvat, hvertfall.

Mauser
05/01/12, 21:15
Det delenummeret du lurer på (8626027), hvor har du det fra?

Her, blant annet: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260913476357&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_2082wt_1270

Fcpgroton har den også: http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/21052/nm/1998_2000_Volvo_V70_AWD_Turbo_Rear_Shock_Absorber_ Marked_7_M_or_4_/category_id/188

mrstfu
05/01/12, 22:28
Jeg føler meg kompetent til å mene både det ene og det andre jeg... Utseendemessig ser den jo spot on ut, hvertfall hva størrelse og øvre innfestning angår. Klart, alt står og faller på den nedre innfestningen, om det går an å demontere som du sier.

Nå er det en stund siden jeg har byttet bakdempere, men kan ikke si jeg har lagt merke til noen foring ved nedre innfestning? Nå har jeg aldri tenkt over det, og ettersom det er der bakaksel-posisjon vil endre seg i forhold til demperen, og da og der man må ha en foring, virker det logisk... Men kan altså ikke si jeg har lagt merke til det.

Uansett, øyet (med foring, i så tilfelle, altså den biten man trer innpå bakhjulsopphenget) er vel noe sånt som 1.5cm i diameter.

Som sagt, alt står og faller på om øyet og foringer kan brukes om hverandre. 850 R-nivomater er meg bekjent 25mm kortere, ja. Regner med du vet du må ha R-nivomatfjærene i tillegg?

EDIT: Om du lander på disse, hadde jeg hvertfall gått for FCPsine. De er kjent for god leveringtid og pålitelighet, mye mer enn jeg kan si om Ebay. ikke noe vondt ment om Ebay, men jeg har vært borti flere lite tilfredsstillende handler derfra.

Mauser
05/01/12, 23:07
J
Nå er det en stund siden jeg har byttet bakdempere, men kan ikke si jeg har lagt merke til noen foring ved nedre innfestning? Nå har jeg aldri tenkt over det, og ettersom det er der bakaksel-posisjon vil endre seg i forhold til demperen, og da og der man må ha en foring, virker det logisk... Men kan altså ikke si jeg har lagt merke til det.

Uansett, øyet (med foring, i så tilfelle, altså den biten man trer innpå bakhjulsopphenget) er vel noe sånt som 1.5cm i diameter.

Som sagt, alt står og faller på om øyet og foringer kan brukes om hverandre. 850 R-nivomater er meg bekjent 25mm kortere, ja. Regner med du vet du må ha R-nivomatfjærene i tillegg?

EDIT: Om du lander på disse, hadde jeg hvertfall gått for FCPsine. De er kjent for god leveringtid og pålitelighet, mye mer enn jeg kan si om Ebay. ikke noe vondt ment om Ebay, men jeg har vært borti flere lite tilfredsstillende handler derfra.

Jeg har sportspakke originalt, så kortere fjær er på plass allerede. Så utfordringen er å finne en kompatibel nivomat til best mulig pris. Og hvis det er slik at standarddemperen til V70 AWD er 25 mm kortere enn standarddemperen til 855, så er lengden ok.

AWD har et annet nedre feste (bolt i stedet for hull), men i følge en eller annen i en tråd som jeg ikke finner igjen akkurat nå (Morgis?) kan foringen fra 855-demperen bare flyttes over.

Har ei venninne på vei over fra USA om noen uker, så da er muligheten tilstede for å spare noen kroner - HVIS det altså er mulig å finne riktig lengde.

mrstfu
06/01/12, 00:27
Da misforsto jeg litt, V70 AWD er vel alt annet enn lavere enn en standard 850. R-sportunderstellet mener jeg er 25mm senk på 850, og 30/35mm senk på V70. Henholdsvis T5R/R, og S/V70 R/R AWD.

Min farfar har en V70 AWD, og den har en god del mer bakkeklaring enn min egen 854 med V70R dempere fremme og 850R nivomater bak.

Tore
12/01/12, 20:01
Om den er lavere så skyldes det enkelt og greit ulik innfesting av demper på AWD og standard tror jeg; på AWD er øvre feste en del av subframen til bakhjulsopphenget, mens på FWD tror jeg (har ikke sjekket) så sitter det et støtdemperfeste i karosseriet.

Det er ulike nedre fester på AWD og standard, da standard har en gjennomgående bolt i nedre feste, mens AWD har en premontert aksling som festes i to vertikale bolter i nedre bærearm.

Jeg vet Morgis kjøpte öhlins til FWD og kunne ikke montere disse på AWD siden det var forskjeller i øvre innfesting (i tillegg til nevnte forskjell i nedre) men hvordan dette er med nivomater vet jeg ikke. Når det gjelder nivomater er det viktig at nivomat og fjær er samstemte.

mrstfu
13/01/12, 14:52
Bekrefter det Tore sier her ang FWD-bakdemper, hvertfall. Øvre innfestning sitter i karrosseriet, ser da SLIK UT (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Stotdempere/Fjarbenlager/Stotdemperfeste-bak-72760/), mens nedre innfestning (på 850 vel og merke, aner ikke på X70) er en gjennomgående bolt fra spindel.

Tore
13/01/12, 15:05
Men det viktigste er dog ikke lengden på selve demperen men settpunktet for høyden på nivomaten. Det er viktig at dette er der det skal og at fjære er avstemt, hvis ikke vil demperen ødelegges fort...

mrstfu
13/01/12, 15:13
Settpunkt? Altså nominell høyde ved en gitt belastning?

Tore
16/01/12, 09:27
Jepp. Nominell høyde generellt; siden det er nivomat er det ideell høyde uansett belastning liksom.

For at nivomater og fjærer skal jobbe riktig sammen så skal nivomatens "standardhøyde" være bittelitt over det bilen vil være om man ikke har belasning og den står uten nivoamter. Noen mener bilen uten nivomater og last skal ha samme høyde som med nivomater, men jeg tok av nivomatene og målte og da datt den litt ned bak. Ergo skal nivomatene alltid løfte litt selv uten last (men det er ikke mye de skal løfte i null, bare nok til at de stivner litt). Når man da begynner å kjøre vil de pumpe seg opp til riktig stivhet og løft avhengig av hvor langt under "setpunktet" de er. For at dette skal fungere korrekt må alt være avstemt. Jeg er derfor skeptisk til å sette AWD demper på en ikke AWD bil siden det er mange ulikheter mellom disse bakstillingene.

mrstfu
16/01/12, 11:58
Skal ikke uttale meg der, har egentlig ingen erfaring med awd-bakstilling. Siden du har nettopp det, kan jeg stille deg et spørsmål... Er forstilling identisk hha dempere og bremser angår mellom eksempelvis v70r fwd og v70r awd? Eller er det forskjeller her og?

Tore
16/01/12, 14:12
Foran er det helt likt. Kan være at drivaksling på høyre side er ulik siden FWD har den rett fra girkassa mens AWD har den via vinkeldrevet.

Kan også være at fjærene er litt ulike siden Volvo har en skokk med ulike fjærer avhengig av vekt, og det faktum at AWD veier noe mer.

Støtdempere, bærebruer og slikt er likt på alle turbobilene (Tror det faktisk også inkluderer diesel).

mrstfu
16/01/12, 14:25
Greit, neste spørsmål: vet du om det er forskjell i høyde og slaglengde på fjær oh demper bak, på henholdsvis stv og sedan?

Tore
16/01/12, 16:07
Greit, neste spørsmål: vet du om det er forskjell i høyde og slaglengde på fjær oh demper bak, på henholdsvis stv og sedan?

Vet ikke, men tror ikke det er det; man bygger vel glatt en S70 AWD av en FWD med en V70 AWD som donor?

mrstfu
16/01/12, 16:13
Det er det jeg har fått inntrykket av og... however, jeg har Rnivomater fra en 855 2.0LT på min 854, og det er MYE høyere bakkeklaring på min enn det noengang var på donorbilen.

Det samme gjelder foran, forsåvidt. Har dempere og fjærer fra V70R FWD der, og klaringa er.... original, i mangel på et bedre ord. Kan de par hundre kiloene som skiller i vekt mellom en V70/855 og en 854 ha noe med det å gjøre, tro?

Mauser
16/01/12, 17:07
Jeg tok en telefon til Sachs for å få ut tekniske data på de ulike demperne. Men det var no-go; alt er spesialdesignet for Volvo og etter at det har gått ut av sortimentet til Sachs har de ikke engang tegninger av dem i sitt system.

Noe som igjen tilsier at det finnes et ukjent antall igjen på lager hos Volvo og ymse uavhengige deleforhandlere, og når det er borte så er det borte.

Tore
16/01/12, 19:08
Derfor er det greit å safe og hamstre litt slikt så man ikke går tom. Jeg gjorde i alle fall det... men nå har jeg også tømt lageret mitt. Har en grei brukt standard awd nivomat liggende om noen trenger.. og et komplett sett med brukte awd fjærer...