PDA

Vis full versjon : SVOSJ-lyd når jeg trår på bremsepedal



Froyd
04/01/12, 19:40
V70 automat med svosj-lyd når jeg trår bremsen inn. Tar også litt tregt. Har nye skiver. Noen tips?

Dimmur
04/01/12, 19:45
Bremsekraftforsterker som lekker, hvis du slår av alt av stereo, vifte osv. bruker det å høres en svak suselyd nede ved pedalene mens bilen går på tomgang.. Ikke helt ukjent fenomen på V70N. Noen timers skruing, men ganske rettfremjobb bortsett fra at det er trangt og jæv... å skru løs de fire muttrene inne bak pedalene. Og at du må ha av hovedbremsepumpa=lufte allt av bremser.

andreas
04/01/12, 20:23
Hos meg hadde bremsesylinderen teke til å lekke og det rann bremseveske ned i bremsekraftforsterkaren og ødela pakningane. Bytta begge så eg slapp bytta forsterkar igjen på sikt. Sjekk dette med det same du er i sving :)

Froyd
04/01/12, 21:24
Ok , men så du væske inne i forsterkeren da eller?

Dimmur
04/01/12, 23:18
Du kan da ofte også se at det renner ned langs bremsekraftforsterkeren. Er et lite sladrehull mellom pumpe og forsterker det kan renne ut av. Og er det mye vil du jo se at bremseveskenivå i beholder synker.

Froyd
06/01/12, 17:05
For bremsen skal ta med en gang den??

a|ex
06/01/12, 23:20
Har tilsvarende fenomen på min, men det kommer og går. Har aldri merka noe dårligere bremseeffekt, og pedalen er knallhard ved test av gjentatte trykk. Kan det være noe annet?

Froyd
07/01/12, 11:30
Har tilsvarende fenomen på min, men det kommer og går. Har aldri merka noe dårligere bremseeffekt, og pedalen er knallhard ved test av gjentatte trykk. Kan det være noe annet?

Min blir helt stum når jeg pumper uten motoren igang ja.
Men virker løs når jeg bremser vanlig. Må liksom over en liten "kneik" før bremsene begynner å ta. Effekten er forsåvidt bra , men vil ha den tilbake til der den var ;)

a|ex
07/01/12, 15:08
Skjønner. Har du noe formening om hva jobben koster?

Froyd
07/01/12, 15:12
Tja . Brukt del og skru sjøl er vel ca 2000,- Ny del og verksted ca 8000,- tenker jeg..

andreas
07/01/12, 15:50
Fekk pris hos Frydenbø i Bergen på denne jobben på XC90. Ca 5000,- i deler og 5000,- i arbeid. Det blei gjort sjølv med brukte deler for under 1500..

a|ex
07/01/12, 19:19
Var såpass ja..

Froyd
08/01/12, 18:18
Fått tak i brukt fra Sverige , kjøpte forsterker og hovepumpe for 3000,- inkl frakt.
Nypris her hjemme ca 7800,-.. så får håpe det funker etter montering:)
Men så brakk lufteskruen på ene kalipper bak , så ennå et problem å hanskes med..
Må vel bytte hele kalipperen da vel???

svima
09/01/12, 12:38
Fått tak i brukt fra Sverige , kjøpte forsterker og hovepumpe for 3000,- inkl frakt.
Nypris her hjemme ca 7800,-.. så får håpe det funker etter montering:)
Men så brakk lufteskruen på ene kalipper bak , så ennå et problem å hanskes med..
Må vel bytte hele kalipperen da vel???

Hvis du ikke klarer å borre ut den gamle må du bytte hele ja.

Sjakalen
14/01/12, 00:57
Har hatt konstant suselyd. PaKning var delvis falt ut. Satte den på plass og det var ok en 6 mnders tid. Det suser nå i ett sekund ca etter bremsing. Svosj lyd et kort øyeblikk. Ellers funker det ok. Må alt byttes altså.?

a|ex
03/04/12, 23:11
Fikk pris fra bilia, rundt 12.000,- inkl. arbeid, ca. 10.000,- komplett etter rabatt. Skal bli spennende å se hva feilmeldingene sier når jeg skal ha den inn på service nå..

Vatnehol
04/04/12, 02:56
Hvis du ikke klarer å borre ut den gamle må du bytte hele ja.

eller bare varme den opp litt å kjør en mini meisel i den, og så skru ut. luftenipple er laget av veldig mykt materiale, så du du bare varmer litt opp med blåseflamme og tvinger noe ned i den, kjøl ned, og skru ut.

folk strammer luftenipplene alt for hardt, og du skal alltid kakke de opp, aldri drag de opp, da bryter de av.

knetrom
20/05/12, 09:34
Sjakalen, hvor satt den pakningen? Går ut i fra at du måtte lufte bremsene etterpå? Hater å lufte bremsene så jeg kan like godt kjøpe nytt om det bare varer 6 mnd :)

Sjakalen
21/05/12, 11:05
Sjakalen, hvor satt den pakningen? Går ut i fra at du måtte lufte bremsene etterpå? Hater å lufte bremsene så jeg kan like godt kjøpe nytt om det bare varer 6 mnd :)

Sitter under denne der hvor det svarte ses. Har ikke måtte lufte noe jeg men.

http://desmond.imageshack.us/Himg64/scaled.php?server=64&filename=brakeboosterbellow6rn.jpg&res=landing

GLTOslo
08/09/14, 19:17
Blåser liv i denne: byttet skiver og calipere bak i dag. Sølte litt bremseveske under etterfylling. Fikk etterpå suselyden nevnt i tråden over. Prøvde å se om pakningen var på plass, men er usikker på hva som er fastiten. Det var blant annet en gul skumgummiring helt inne med torpedoveggen jeg ikke skjønte funksjonen til.

Hva er sjansen for at bremsevesken har ødelagt pakningene og forårsaket lekkasje i bremsesylinder/forsterker? Bremser og br.kraftforsterker fungerer etter alt å dømme som normalt