PDA

Vis full versjon : Diverse spørsmål Volvo 850 2.5 10v 95mod.



s0lv3
04/01/12, 00:30
Hei ! Har kjøpt meg en 1995mod 2.5 10v 855 med manuell girkasse. Dette er da en importbil (husker ikke landet)
Med delskinn seter, el. takluke, auto funksjoner på klima anlegg, AC, 2el vindu, avtagbart hengerfeste, Tracsion control, tåkelys.

Er det noen vanlige feil/mangler på disse?
Slitedeler?

Service lampen lyser, what to do?
Lambda lampen lyser også.

Har siklet litt etter å få fjernstyrt sentrallåsen, noen erfaringer eller tips?

Det skal vist nokk være alarm, har prøvd å utløse denne. Men den virker død, det er heller ingen lys i lampen for alarm.

Tenkte på nye sommerfelger, hva passer? Hvor stort og hvor brede dekk får man på ? :cool:
er skeptisk til senk grunnet våre fantastiske norske veier :mad:
Men har lyst til å få den litt stivere!

Har jo selfølgelig ødelagt synkroniseringen på 3. giret -_-
Mye jobb med bytte av girkasse? må man ned/opp med motoren? Noen erfaringer?
Overhaling eller bytte av girkasse? Er det noen som er sterkere en andre? er vell noen som er giret anderledes mellom 2 og 3 giret hvis jeg ikke husker feil?

Diverse spørsmål blir lakt ut i håp om at dere som har erfaringer med disse bilene har tid til en nybegynner som meg ;)
Alle forslag, tips og spørsmål blir tatt imot med største takk ! ;)

850GLTsilver
04/01/12, 01:18
Servicelampe lyser i et par minutter og slukker? Intet proble,. skal bare resettes.
Lambdalampe indikerer at det er feilkoder tilstede i motorelektronikken. Les ut disse og resett dem.
Kommer de tilbake, så er det noe som er feil, og du må bare følge anvisningene som ligger under "Howto, Tips&Triks" her på forumet. Der finner du fremgangsmåter for slikt.

Felg og dekk er begrenset av de normale regler for disse bilene.
Anbefaler i alle tilfelle ikke noe bredere enn 205 på denne. Finnes mye fint uansett.
Stive opp? Javisst. Er rett og slett å montere dempere fra T5 eller noe slikt. Hjelper fort det. Fjører og slikt bør også følge med da.

Se også Mrstfus tråd om kjøpetips på disse bilene.

Har to slike i min eie, og den av de som er på veien, så må jeg si at jeg liker den svært godt.
Motor som kler bilen helt utmerket og relativt snill på suppe. Jeg har dog Automat.
Den andre, som ikke er på veien, har manuellkasse som skal være helt OK.
Er en tomansjobb som tar en liten dag å skifte girkasse på denne. Forutsatt passende bukk. Regn med litt mere om du skal ta det på garasjegulvet. Man vipper girkasse/motor ned på girkassesiden.
Ellers en relativt grei jobb. Ingen "sterkere" kasse tilgjengelig.

Se deg rundt på forumet, så finner du tips og triks i massevis.
Også skjemaer på bilen og slikt.

Tillater meg å ønske deg hjertelig velkommen på forumet også jeg.

s0lv3
04/01/12, 17:44
Tusen takk :D

Regner med man må ha diagnoseverktøy for å lese ut feilkoder og resette?
Hadde jo gjort seg med eget utstyr, hvor får man kjøpt og hva ligger de på i pris?

Har 16" sommerfelger med 205dekk (usikker på profil) som jeg brukte før vinteren satte inn.
Håpte på kanskje 215 18" ?

Som de fleste har også jeg målsetningen om å få ombygd til t5 motor godkjent.

s0lv3
04/01/12, 18:58
Søkte feilkoder, nullstilte service 2 ganger. Men den forsvinner ikke ?

ellers fikk jeg en liten liste :
a2 314 CMP sensor signal
a3 213 Left rear wheel sensor, no signal on moving off
b1 134 Passenger’s side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
b1 414 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
b1 417 Passenger’s side interior temperature inlet fan seized
b5 222 Passenger airbag open circuit
b5 212 Drivers airbag open circuit

Får ikke lest på A1 og A6 :s

mrstfu
05/01/12, 22:42
Tenkte på nye sommerfelger, hva passer? Hvor stort og hvor brede dekk får man på ? :cool:
er skeptisk til senk grunnet våre fantastiske norske veier :mad:
Men har lyst til å få den litt stivere!

Er det noen som er sterkere en andre? er vell noen som er giret anderledes mellom 2 og 3 giret hvis jeg ikke husker feil?



Om du aksepterer noe subbing (ingen alarmerende subbing, bare litt gnissing i veggen inn mot motorrom) er ikke 215 brede dekk noe problem, med visse forbehold, selvfølgelig. Noen produsenter har en dekkside som bygger mer ut enn andre, osv. Hold deg dog innenfor visse mål, 215/45-17, evt 215/35-18. Noe mer enn dette, og du får garantert subbing, både hva profil og bredde angår.

Man kan fint senke bilen ganske mye (kjenner til en bil med ca 70mm senk, kjører godt og oppfører seg deilig med de rette dempere), men du blir automatisk mer forsiktig hva angår fartsdumper og hull. Ikke minst begynner du å gi en lang faen i bilene bak deg, som må bremse fordi du skal over en dump:D

Som GLTSilver sier, ingen sterkere kasser, men manuellkassene er i hovedsak M56H og M56L, forskjellen er utvekslingen på de to laveste gir. Se kjøpstråden min øverst i 850/x70-seksjonen, som nevnt.



Stive opp? Javisst. Er rett og slett å montere dempere fra T5 eller noe slikt. Hjelper fort det. Fjører og slikt bør også følge med da.



Må rette deg litt her, såvidt jeg vet kom T5 med nøyaktig samme dempere som GLE/GLT, må opp på T5R/R før man finner stivere dempere. SÅVIDT JEG VET, som sagt:D

Og velkommen til forumet:D

850GLTsilver
05/01/12, 23:37
Søkte feilkoder, nullstilte service 2 ganger. Men den forsvinner ikke ?

ellers fikk jeg en liten liste :
a2 314 CMP sensor signal
a3 213 Left rear wheel sensor, no signal on moving off
b1 134 Passenger’s side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
b1 414 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
b1 417 Passenger’s side interior temperature inlet fan seized
b5 222 Passenger airbag open circuit
b5 212 Drivers airbag open circuit

Får ikke lest på A1 og A6 :s


Servicelampa resettes på en annen måte enn øvrige feilkoder.
Sikker på at du har brukt riktig metode?
a2 314: Kamakselgiver defekt / Misforhold mellom Kam-giver og Veivgiver. Sjekk begge, muligens også feil på tannrem.
a3 213: Feil på ABS-giver venstre bak. Ikke uvanlig. Må antagelig skiftes
b1 134: Her må du bare sjekke om giveren i varmluftkanalen til passasjerside i det hele tatt er koblet til.
b1 414: Enkleste fiks: Blås med pressluft inn i åpningen til temperaturgiveren der oppe ved håndtaket . Setter seg støv i disse mikroviftene der til tider. Noen ganger så har de rett og slett gått i stykker og må skiftes.
b1 417: Samme sak.
b5 212 og 222: Sjekk at kabelen (orange) er sammenkoblet der oppe ved el-sentralen. Kan også være dårlig kontakt nede ved SRS-enheten under parkbremsen.

mrstfu
06/01/12, 00:33
b5 212 og 222: Sjekk at kabelen (orange) er sammenkoblet der oppe ved el-sentralen. Kan også være dårlig kontakt nede ved SRS-enheten under parkbremsen.

Airbag-kontaktene og beltestrammerkontakter er på OBD1 av kortslutningstype (dog ikke rattairbag), dvs om du trekker ut støpselet skal kontakten kortslutte all eventuell statisk elektrisitet før denne rekker å løse ut co2patronenen, og følgelig utløse airbag eller beltestrammer. However, tenk på at bilen din er 17 år gammel. Serviceintervall på SRS-systemene mener jeg sa at SRS-enheter skal skiftes ut etter 15 år, så ta dine forholdsregler ved fikling på SRS-komponenter. Ut med minuspol, vent litt, ta deg god tid, og ikke sitt med nesa rett oppi det du skal koble ut, i det du kobler det ut:D

Sollien
06/01/12, 16:16
så ta dine forholdsregler ved fikling på SRS-komponenter. Ut med minuspol, vent litt, ta deg god tid, og ikke sitt med nesa rett oppi det du skal koble ut, i det du kobler det ut:D

hahaha... kunne fort blitt en grovis dette :P

s0lv3
06/01/12, 19:23
Fikk nullstilt service lampen :-D da er det vell 15 000km til neste gang (?)
Det som bekymrer meg mest er "a2 314: Kamakselgiver defekt / Misforhold mellom Kam-giver og Veivgiver." bilen har nylig vært på verksted dær de var av med reg. reim. Kan dette ha noe med dette å gjøre? Var også en skade i toppdekselet på ene siden dær kammen er festet.
Kan den ødelagte kam-giveren/ misforholdet mellom kam-giver og veivgiver være årsaken til at lambda lampen lyser?

Ble litt usikker på hvilke plasser du mente jeg burde sjekke følere og ledninger osv. men jeg skal se hva jeg finner ;)

850GLTsilver
07/01/12, 23:46
Fikk nullstilt service lampen :-D da er det vell 15 000km til neste gang (?)
Det som bekymrer meg mest er "a2 314: Kamakselgiver defekt / Misforhold mellom Kam-giver og Veivgiver." bilen har nylig vært på verksted dær de var av med reg. reim. Kan dette ha noe med dette å gjøre? Var også en skade i toppdekselet på ene siden dær kammen er festet.
Kan den ødelagte kam-giveren/ misforholdet mellom kam-giver og veivgiver være årsaken til at lambda lampen lyser?

Ble litt usikker på hvilke plasser du mente jeg burde sjekke følere og ledninger osv. men jeg skal se hva jeg finner ;)

Kamremskifte ja...
MEGET mulig verkstedet har bommet på ei tann da ja. Hørt det før. Går den litt ruskete også kanskje?
(Skal gå som en litt mere berømt Engelsk pusekatt denne motoren)
Men blir nesten å håpe at det er kamgiveren som er gåen ja.

Skaden der kammen er festet?
Mener du på remsiden, eller på girkassesiden?

Lambdalampen er den som lyser for disse feilene på kamgiver ja. Er egentlig "engine" det burde stått på den lampa.
ABS-følere sitter i hvert hjul.
Der bak så sitter de inne i klokka (trommelen) for håndbremsen. Skrudd fast fra "utsiden" (innsiden)
Er et ledningssett som går der bak som tar begge sensorene bak. Kan være et noe har vært borti ledningen til den sensoren du får melding om er ute av drift. (Kan også være så enkelt som masse dritt i tann-ringen der inne i håndbremsetrommelen)

s0lv3
08/01/12, 02:18
Hmm, kan fort gå på en smell hvis det ikke er feil på jobben til verkstedet men kamgiveren som er gåen. Siden jeg er student.. er det mye arbeid å prøve å skifte kamgiveren selv?

Skaden er på reimsiden, vanskelig å forklare siden jeg ikke har sett så mye på det selv :p ble nødreperasjon på verksted pga. dårlig tid til å skru selv.

Får sett på ABS føleren da jeg skal finne feilen da jeg på en eller annen plass har slitt av håndrekk wiren :confused:

Må takke for alle hjelp! ;) er ny på disse bilene, og det er jo greit å få litt info istedenfor at hver reperasjon skal ta allverdens av tid !

s0lv3
08/01/12, 15:54
Har funnet en girkasse fra en 98mod s70, passer denne ? Manuell

Skulle få med motoren fra denne bilen på kjøpet, har forstått at å bytte fra 95 til 98 vill være vanskelig pga. el.nett?

850GLTsilver
08/01/12, 19:10
Har funnet en girkasse fra en 98mod s70, passer denne ? Manuell

Skulle få med motoren fra denne bilen på kjøpet, har forstått at å bytte fra 95 til 98 vill være vanskelig pga. el.nett?

Lett og lett.

Er mye som er forskjellig men om du stripper den -98-motoren, så tror jeg det skal gå fint å bruke den på -95-nettet.
Litt usikker, men mener den -98 motoren har "gammeldags" fordeler og alt slikt.

s0lv3
08/01/12, 20:24
Okei :) men girkassen passer?

s0lv3
08/01/12, 20:46
Har funnet litt ut om kamaskelposisjons sensor / Tenningstidspunktssensor .

Finnes det triks for å få den til å fungere uten å bytte den? og hvor selges disse billig? mener på den kostet 1500kr hos mekonomen.

850GLTsilver
08/01/12, 21:27
Har funnet litt ut om kamaskelposisjons sensor / Tenningstidspunktssensor .

Finnes det triks for å få den til å fungere uten å bytte den? og hvor selges disse billig? mener på den kostet 1500kr hos mekonomen.


Denne giveren går i stykker og må skiftes.
Ingenting der å reparere.

FCPGroton har slike til spiselige priser.

Girkassa skal passe ja.
Men er det noe galt med den som er i bilen?

s0lv3
09/01/12, 08:30
Synroniseringen på 3 giret :(
Siden den motoren blir feil tenkte jeg å selge den? ( 130 000km! ) eller bruke toppdeksel og kammgiver fra den? (hvis dette passer?)
Er motorene til 850 / v70 / s70 like 2.5 10v like ellers enn el.nett?

850GLTsilver
09/01/12, 22:24
Synroniseringen på 3 giret :(
Siden den motoren blir feil tenkte jeg å selge den? ( 130 000km! ) eller bruke toppdeksel og kammgiver fra den? (hvis dette passer?)
Er motorene til 850 / v70 / s70 like 2.5 10v like ellers enn el.nett?

Kamakselgiveren kan brukes ja.

EL-nett på de nevnte er IKKE like nei. Et skille i 1996 blant annet.

s0lv3
09/01/12, 23:58
Okei :)
Vet at el.nett er ulike på disse, formulerte meg bare litt rart, Sorry !

Tenkte å stjæle diverse deler som toppdeksel og kammgiver fra den "nye" motoren.

s0lv3
21/01/12, 20:32
Går aldrig tom for spørsmål til dere som har peiling på disse bilene ;)
Går det ann å bruke en ABS sensor som egentlig skal være framme på et av bakhjulene?
Er det forskjell på disse fra ODB1 eller 2 ?

850GLTsilver
22/01/12, 21:19
Går aldrig tom for spørsmål til dere som har peiling på disse bilene ;)
Går det ann å bruke en ABS sensor som egentlig skal være framme på et av bakhjulene?
Er det forskjell på disse fra ODB1 eller 2 ?

Nei det går ikke.
De er mekanisk helt forskjellige.

Ingen forskjell fra OBD1 og OBDII, men fortsatt forskjellig foran og bak ja.

s0lv3
23/01/12, 08:22
takk takk :) var å hentet motor og girkasse på lørdag, kom godt med da verkstedet som bytta topp pakningen min ikke har festet øvre motoreste ordentlig. Så det var revet seg løs og hadde revet av ledning til kammføler...
Fikk med tannstang, bærebruer, bremseskiver, spindler, drivakslinger osv. Noen som vet hvilke av disse som går overens mellom 850 og en 98' S70 ?

mrstfu
23/01/12, 20:24
Sålenge drivakslene er fra en forhjulsdrevet manuellbil, burde da det går helt fint? Skyt meg om jeg tar feil, men er ikke eneste forskjellen på de delene eventuell tykkelse på drivaksler?

Men dette er fra en brukt bil? Bremseskivene hadde jeg sterkt vurdert å kjøpe nye, skl ikke mye til før det er kast i de... I tillegg koster de ikke mer enn 5-600 pluss frakt på scstyling.no.

s0lv3
24/01/12, 09:20
Okei, hørtes fint ut :-D takk skal du ha !

Blir bare å bruke girkasse og evt. motor, resten selges tipper jeg ;)
Hvis vi får lurt om fra ODB1 til ODB2

mrstfu
24/01/12, 16:21
Ikke ta meg på ordet her, jeg kan ikke garantere at alt passer... La denne tråden stå litt, vent på andre svar førdu bestemmer deg.

Hva angår OBD1 til OBD2, så er dette fullt mulig, så lenge du får med deg motornettet til dn nye motoren, til og med inn under instrumentet k kupeen.