PDA

Vis full versjon : slyngdiff oppfører seg litt bananas. hva kan problem være?



R.G
03/01/12, 21:46
har to biler med slngdiff. en med 1041 aksel og andre med 1065 aksel.

på 1065 akseln, så kan jeg stå fast i snøen og gir på så banker den i veien på begge. uansett om er blå is på enedekket og greit feste på andre dekket.



men bilen med 1041, så står jeg fast da, så er det alltid etthjulsspinn. på det dekket med dårligst grep. uavhengig om er høyre el venstre hjul.
men hvis jeg derimot kjører sagte og gir på så banker den inn og drar på begge. da banker den inn sjøl om er dårligere grep på ene hjulet og andre har bra feste.

la merke til detta da jeg skulle rive løs en henger som sto fast i snøen. ble bare ett hjulsspinn når jeg skulle ta i veien, så måtte bruke andre bilen med 1065 da dro den i veien på begge.


men 1041 bilen så virker sperra når begge hjul ruller, ene hjulet må rulle litt skal den klare å slå inn.

har gjort følgene: jekket opp begge hjul, fyra bil og satt den i gir så hjula løper i fri luft.
da på første forsøk. holdt vi igjen ene hjulet og startet bilen, og da gikk bare andre hjulet rundt. men så slapp vi opp hjulet vi holdt igjen så det fikk opp nogenlunde samme hastighet som andre, og da klep igjen dekket så det skulle stoppe, så fikk vi minska farta på det også smalt det til så det låste til driff på begge.

så får meg tyder det som om begge hjul må rulle skal diffen låse.



gjorde samme på 1065 akseln. starta bil osv. men der når vi starta bil og holdt stille ene dekket så låste diffen tvert og dro på begge hjul.

så 1065 diffen er mere riktig.



noen som har tips til hva det kan være?

ingen ulyder el noe i 1041 diffen.

har handlet inn ny olje så tenkte å prøve å bytte den

GeTReibeAktienGesellschaf
03/01/12, 22:32
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/174.jpg
Ville åpna og tatt en titt bak lokket i forbindelse med olje skifte.

R.G
04/01/12, 15:33
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/174.jpg
Ville åpna og tatt en titt bak lokket i forbindelse med olje skifte.

ja tenkte jeg skulle prøve på det...

dalsinje
13/03/12, 17:38
har slyngdiff i 960en min er ikkje sikker vilken aksling men er mk1. slyngdiffen skal sperre mellom 5og 40km/t. men har merket at viss eg begynner og spinne på 1hjul på snøv/is vil den ikkje sperre uansett. men den sperrer ove 40km/t viss eg ikkje slepp gassen når den sperrer. lit rart system

eab
13/03/12, 17:56
Hos meg er det litt lotto om akslingen låser eller ei hvis hjulene ruller. Hvis jeg står stille og clutcher ut i 2.gir f.eks så låser begge med en gang, men begynner man da å kjøre sikksakk så slipper diffen av og til når man skifter retning.

Så den skal snarest inn i verkstedet og opereres litt...