PDA

Vis full versjon : B230K Problemer! (Fikset) nytt spørsmål!



Amundsen
02/01/12, 01:25
Har problemer me motorn nå. Er en B230K som står i en 87 mod 240 Gl vis det har no å si. Bynte me at den fjuska no skikkelig ved pådrag og gikk ikkje fortere en 60 og gikk ikkje over 2500 omdr. Viste at forgaser pakkninger var dårlige så bytta de motorn fjuska like ille så gjorde rein pluggane og luft filtererer osv. Nå går motorn bedre men fjusker osv enda og kommer noen pipelyder sånn av og til :S

Noen som har no formening om hva det kan være?





Amundsen

Dcd36
02/01/12, 01:53
Har Du sjekket tilstanden på rotor og fordelerlokk, vakumslanger til og fra forgasseren samt vakumklokka?

ArneR
02/01/12, 04:50
Er ikke vakuumklokke på fordeleren på B230K, er elektronisk tenning med egen hjerne på disse.

JonasS
02/01/12, 08:08
Pipelyder er jo klassiske tegn på vacuumlekasje. Tipper den piper når du har lite/ikkenoe pådrag? Feilsøk rundt forgasser på slangene der med startgass. Min 240 med K-motor i sin tid hadde samme symptomer, feilsøkte med startgass. Viste seg at 1 slange var helt av og 1 annen var helt oppmorkna. Når det var skiftet gikk den helt fint igjen. K-motoren er den beste forgassermotoren Volvo har levert. Synd at de skal være så utsatt for problemer..

Dcd36
02/01/12, 13:43
Er ikke vakuumklokke på fordeleren på B230K, er elektronisk tenning med egen hjerne på disse.

Fordeleren på 230k er tom, det vet jeg godt. Var kanskje feil ord med vakumklokka, men "den" sitter på dempertårnet på førerside. Der har man bla. vakum til/fra forgasser.

HåkonA
03/01/12, 12:52
Det kan også være noe feil med den induktive giveren til tenninga. Den sitter nede ved svinghjulet. Dersom den fusker når du bare ruser motoren og girkassa står i fri kan du teste med en tenningslampe for å se om gnisten blir borte når den fusker. Dersom det er vakuumlekkasje og tenninga er i orden skal det gå an å få fullt turtall på motoren likevel så lenge du bare ruser motoren med clutchen inne eller girkassa i fri.

Amundsen
03/01/12, 16:29
ja, var ikkje no gærli me fordelerlok osv. Sku se over vakum slanger osv i dag men det reiner, så blir ikkje no av.

Glømte å si at det lukter smått me bensin i olja

Kjetil.U
04/01/12, 08:43
Slenger meg på her viss det er greit. Har vel kanskje noe av det samme problemet på min K-motor. Når motoren har nådd normal temperatur kan den plutselig begynne å gå dårlig og det kommer svart røyk ut av eksosen, som at den får feil blanding. Når dette skjer er det ikke lenge før den stopper helt opp, får ikke turtall på den. Da venter jeg bare et minutt så kan jeg starte den igjen og den er helt fin og fusker ingenting. Synes dette er litt rart. Noen som vet hvor jeg burde feilsøke?

Kriss
04/01/12, 11:11
Slenger meg på her viss det er greit. Har vel kanskje noe av det samme problemet på min K-motor. Når motoren har nådd normal temperatur kan den plutselig begynne å gå dårlig og det kommer svart røyk ut av eksosen, som at den får feil blanding. Når dette skjer er det ikke lenge før den stopper helt opp, får ikke turtall på den. Da venter jeg bare et minutt så kan jeg starte den igjen og den er helt fin og fusker ingenting. Synes dette er litt rart. Noen som vet hvor jeg burde feilsøke?

sjekk om forgasseren drar falsk luft, evt. prøv å skru til toppen på forgasseren, for disse skruene pleier å løsne, og sjekk vakuum slanger

Kjetil.U
04/01/12, 13:39
Synes bare det er så rart at den som oftest går fint å så plutselig stopper den. Har ikke funnet noe lekkasje på vakuum slangene.

Kriss
04/01/12, 16:06
Hadde omtrent samme problem med min, men da var det bare at toppen på forgasseren var løs

Alpejohn
05/01/12, 12:09
Hei, om du har tilgang til en annen coil, ville jeg prøvd å bytta den. Brodern hadde også store problemer med fusking, der bytta jeg coil og problemet forsvant. Selve coilen virker men er den elektrodelen på den som ofte svikter.

Har du muligheten så prøv :)

Fredrik

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Arrnty90
05/01/12, 16:56
min drog seg full av bensin når den sto for lenge på tomgang.. gadd ikkje å begynde å forske på de.. satte på a gasser.. jekk bilen beire en ka den jor med k gasser:)

Amundsen
25/01/12, 20:17
Da fant je ut hva det var. var en vakuum slange som ikkje satt fast der den skulle, så nå går bilen som ei kule igjen :D.

Men har et nytt spørsmål, lurer på åsen man får lys i hoved lyså når bryter står i park? Har set det på flere 240 er. er det no How to? På det...