PDA

Vis full versjon : Feilmelding V50 1,6D "Nedsatt motorfunksjon" *LØST*



V50 05mod
01/01/12, 23:16
Jeg har de siste 2mnd fått opp en feilmelding "Nedsatt motorfunksjon" i displayet på Volvoen.
I begynnelsen kom den en gang i uka, men de siste ukene har den kommet annenhver gang den er i bruk.

Feilmeldingen som kommer opp er "nedsatt motorfunksjon" sammen med et gult utropstegn innrammet i en gul firkant. Jeg merker ingen endring i motorkraft når feilmeldingen dukker opp. Den drar som den skal, går fint på tomgang og soter ikke.

Jeg har ikke merket noe system i når den dukker opp. Den dukker opp når jeg står stille, kjører på jevn asfaltert vei, eller på en grusvei.


Er det noen som har fått samme melding og kan komme med noen tips? Litt kjedelig å sette den på verksted for feilsøking med de timeprisene de har der hvis det viser seg å være en bagatell.

Ivar Hestø
02/01/12, 04:46
Skal gi deg et tips som de fleste kommer til å foreslå. Dra på volvo å få de til å lese ut feilkoder. Dette er en ting de har en fastpris på en 4-500 kroner på, og da kommer det som regel opp en konkret årsak påproblemet. Dette er ikke noe du trenger å sette inn på timebasis.

V50 05mod
03/01/12, 13:41
Grunnen til at jeg spør her er, hvis det er noen som har fått samme feilmelding kan det hende jeg slipper å ta en diagnosetest og heller kan bruke de pengene på noe annet. Uten at jeg har noe grunnlag for å tro det er jeg også litt redd for at det kanskje er ledningsbrudd eller dårlig kontakt et sted. Tar jeg en diagnosetest kan det være den gir feilaktige rapporter som igjen fører til at jeg må bruke penger på deler som kanskje er i orden. (Dette har skjedd før)

Jeg prøver derfor å ha litt is i magen for å se om det kommer noen svar her, hvis ikke er jeg pent nødt til å bestille en time på verkstedet. :)

R_Chris
03/01/12, 15:34
Tror du bør gå inn på det svenske Volvo forumet. Ligger side opp og ned med samme problem.

Dimmur
03/01/12, 20:48
Langt har bilen gått? Hatt service utenom merkeverksted?

V50 05mod
03/01/12, 22:08
Bilen har gått 130.000km og alt av servicer er gjort på verksted.

Etter å ha søkt på www.jagrullar.se ser det ut til at det enten er et rele som styrer innsprutningen, kontakten til/eller selve gasspjeldet. Det var en del skriverier rundt dette på 1,6D motoren, så det virker som det er et ganske vanlig problem.

Dimmur
04/01/12, 17:16
Grunnen til at jeg spør om merkeverksted, er at mange uavhengige verksteder IKKE fyller additiv (hver 60.000 km). Og da stemmer det bra med din kjørelengde hvis den ikke ble påfyldt ved 120.000km, og da får du motorlampe, men går like bra.

V50 05mod
04/01/12, 23:25
Jeg vet at siste service ble gjort på merkeverksted, men tidligere servicer er jeg ikke sikker på. Skal sjekke serviceheftet i morgen.
Hvis det er slik at det ikke er fylt additiv (hva er det og hvor skal det fylles?) på tidligere servicer, vet du om feilen kan dukke opp ved en senere anledning selv etter det forhåpentligvis har blitt fylt av merkeverkstedet?


Leste forøvrig på det svenske forumet at motoren slutta og dra over 3000rpm når denne feilmeldingen dukket opp. Nå er jeg vant med litt eldre dieselmotorer som må behandles forsiktig, men jeg kjenner det knyter seg i magen når jeg nærmer meg 3000rpm. Har enda ikke turt å dra den over 3000rpm for å se om den kutter slik som de beskrev.

Stig-Arne
05/01/12, 12:46
Skal ikke bekymre deg for 3000 o/min. Rødstreken er der for en grunn, og den er merket mye tidligere enn hva den faktiske smertegrensen til motoren er ;)
Motoren har bare godt av å bli dratt opp i turtall i ny å ne.. Prøv gjerne å kjør med litt turtall over lengre tid.. kan være en løsning på problemet også ;)

V50 05mod
19/01/12, 19:35
Da har bilen vært på verksted, og vil forhåpentligvis oppføre seg bra fremover.
Gasspedalen ble byttet og hele herligheten med diagnose og jobb kom på 4700kr.

JoaLars
21/01/12, 22:22
Skal ikke bekymre deg for 3000 o/min. Rødstreken er der for en grunn, og den er merket mye tidligere enn hva den faktiske smertegrensen til motoren er ;)
Motoren har bare godt av å bli dratt opp i turtall i ny å ne.. Prøv gjerne å kjør med litt turtall over lengre tid.. kan være en løsning på problemet også ;)

Hvor mye turtall er anbefalt sånn ca? å eventuelt hvor lenge?
Hører mange si akkurat dette, så bynte å lure litt! :)

V50 05mod
22/01/12, 14:55
Spurte om dette på verkstedet, og de svarte: Nei det er ikke farlig å dra den opp til 3000rpm, men hva er vitsen? Finnes ikke noe kraft så høyt oppe.

JoaLars
22/01/12, 23:56
hmm, trur ikke rødstreken min bynne før på 4500rpm... :P

Stig-Arne
23/01/12, 08:03
Spurte om dette på verkstedet, og de svarte: Nei det er ikke farlig å dra den opp til 3000rpm, men hva er vitsen? Finnes ikke noe kraft så høyt oppe.

Poenget er å få opp forbrenningstemperaturen og "blåse" motoren ren. Spesielt når man har DPF (dieselpartikkelfilter).
Da dette er avhengig av høy temperatur for å brenne seg ren. 1.6D klarer ike under normal kjøring å få høy nok temperatur for å gøre denne prosessen skikkelig, og er derfor avhengig av additiv for å senke den nødvendige temperaturen. I det lange løp er ikke dette nok, og derfor må DPF byttes ved 120000 km. På større motorer er ikke dette noe problem da de utvikler nok varme til en fullstendig prosess uten additiv og uten å måtte bytte filter

Så derfor er det bra for motoren å få gå på høye turtall i ny å ne for å få blåst ut sot og for bedre rensing av DPF. Effekten av dette blir bedre om man har noe tungt å dra på for å få skikkelig belastning.

V50 05mod
23/01/12, 09:30
Eller man kan køpe et tilsettningsstoff som gjør samme jobben uten å måtte tyne motoren;)

Braathen142
23/01/12, 11:42
Når det er snakk om Additiv, Så har jeg ett lite spørsmål: farlig og kjøre med lite/tomt? Fått opp den feilmeldinga om atter det erfordras och ta motor service. Sjekka feilen og da var det mengden på Additiven.
Kjører E6 hver dag med snitt fart på 120km ca 10mil med 2litern. Ikke merka noe problemer værtfall. Pleier også og "blåse den ren" på siste sletta på e6 innimellom :p
Og noen som vet om Additiv er det samme som AD Blue?

Dimmur
23/01/12, 11:59
Farlig og farlig, i ytterste konsekvens kan du risikere å ta livet av partikkelfilteret pga. at du ikke får brent det rent. Volvo sin additiv er mørkebrunsvart av farge, og er ikke lik utseendemessig som Adblue (som er helt klar). Om det egentlig er samme/lignende væske aner jeg ikke, men vil ikke tro det da Adblue blir hvit og pulveraktig når den tørker. Jeg hadde ikke tatt sjangsen.

Braathen142
23/01/12, 12:12
Okey ;)
Men lett og fylle på selv? Ser de har ett sånt kit med Additiv, slange og div på Vida

Snørrunge
02/09/12, 15:33
Okey ;)
Men lett og fylle på selv? Ser de har ett sånt kit med Additiv, slange og div på Vida

Atte, hvor har de sånn kit? Og hvor finner man Additiv på nettet man kan bestille?

Braathen142
02/09/12, 15:55
Atte, hvor har de sånn kit? Og hvor finner man Additiv på nettet man kan bestille?

Volvo har :P

Snørrunge
02/09/12, 16:55
Volvo har :P

Så dette er altså et fludium man IKKE får tak i på nette. Ei heller påfyllings kit'et...... ?

vålvo
02/09/12, 16:57
Hei er det noen som vet om det går an å fjerne partikkelfilteret? (erstatte med et rør) eller bytte ut med et filter som man ikke må kaste etter noen km.

vålvo
02/09/12, 16:57
Mekonomen selger additiv og fyllesett

Snørrunge
02/09/12, 17:58
Mekonomen selger additiv og fyllesett

Mmm... får bite i det da og høre på Mekonomen. Jeg prøvde Mekonomen.no men men fant ikke no Additiv og kit der. Så så langt er det visst ingen .no butikker som selger dette. Til min kjennskap hvertfall.


Edit: De kaller det vel Regeneringsvæske på mekonomen kanskje, for jeg fant det til slutt da. :P 3 liter til 1643 kr.

vålvo
02/09/12, 18:56
Ligger under olje/smøremiddel heter regenereringsvæske

Snørrunge
02/09/12, 19:04
Finner du påfyllings settet?

Braathen142
03/09/12, 15:05
Paket additivtank påfyllning innehåller 1,00 ----
Additivtank påfyllning 1,00 365.63 2 - 365.63sek - Selve jobben
Bränsle(VO 1161752) 1,00 1 144.50 2 - 1144.50sek - Prisen på additiven
----
Summa: 1 510.13sek

Pris jeg fikk hos HK Bilar (Volvo) Strömstad

Så da trur jeg det er billigst og kjöpe det hos Volvo forhandler, selv om det er i Norge :p

Snørrunge
16/09/12, 17:15
Kjøpte 1,5l additiv med påfyllingssett til 1100kr ca på Mekonomen. Jekka opp bilen og tok av Høyre bakhjul, fant tanken temmelig fort. Tok av lufte hetta, tok av påfyllings hetta, Kobla til og helte på en liter ca. Drit simpelt var det. Skifta Først Dieselpartikkelfiltret som jeg haddde bestillt fra sverige til 3400 inkl frakt u/moms(Får vel faktura snart fra toll'n) Brukte kanskje litt lengre tid enn et verksted ville ha gjort med å bytte ut det filtret. Men... Jeg hadde jo en knuske tom additiv tank. Vil det ikke ta noe tid for fludiumet kommer seg til DPF'et. For etter at jeg var å fikk resetta feilkoden.(Som for øvrig var tett/ødelagt DPF og tom additiv tank), har Motor lampa dukka opp igjen men har ikke gått i nødmodus.