PDA

Vis full versjon : går ikke på tomgang før den er varm og tempsensor problem.



metrakit
01/01/12, 21:50
hei tar hele historien så vi får med alt.
har overhalt en ft motor og bygd om elnett til lh2.4 i en 740
byttet tempsensor til denne typen ba klart bcb om tempsensor til lh2.4 (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1556&Category2ID=1601&List=1&Level=2&ProductID=18578)

når eg fikk start på bilen lakk vannpumpen (forge eiger sa den var ny så byttet den ikke) og motor ble veldig varm (ifølge måler inne i bilen.)
byttet pumpe og thermostat \..tett men motor ble fortsatt varm. sjekket for feilkoder og fikk 1-2-3
123-ingen signal fra kjølevæsketemperaturgiver.

la inn et digitalt thermometer i vannet og fann ut at motor opner thermostat på 88 grader og da er allerede måler inne i bilen nesten på det røde .målte og oljen og den blei ikke veldig varm .så har eg fått feil temp sensor med feil måleområde?hvilken skal eg ha?

ang tomgangsproblemer så går bilen kjempefint på tomgang når eg har holdt den ilive et ca halvt minutt men ikke før det.
noen ideer? kan dette ha noe med tempsensoren og gjøre?

ArneR
01/01/12, 22:48
Det tyder på at det er noe galt med sensoren ja. Du må prøve å måle den med multimeter, den røde pinnen på et av stikkene og den svarte mot toppen. Er det brudd i en av kretsene i sensoren får du problemer som ligner på det du beskriver.

Og så må du sjekke at du har satt riktig kontakt på temp.sensoren og tomgangsmotoren, blander du disse får den ene kretsen i temp.sensoren +12v og da dreper du den siden, den skal bare ha 2 x +5v, en fra hver hjerne, med felles jord.

Enkleste er å sjekke fargen på ledningene inni kontakten, det gjør du ved å brette tilbake gummien over kontakten og da ser du om fargen er rød/blå. Er den ikke det har du satt på feil kontakt.

metrakit
02/01/12, 14:13
nå har eg ohm'et sensoren til hjernen og får ikke kontakt på noen av stikkene? kontakten som står der nå er blå utvendig og har svarthvit og oransje ledning inni
på tomgangsmotoren har kontakten grå farge utvendig og grønnrød og oransje ledninger men denne er jo i samme strømpe som dem til starteren så rekker ikke opp til sensoren..har brukt 9-pol 240 nett om det har noe og si på farger. men sensor til panel er det bare til måleren inne i bilen det? isåfal har den feil måleområde da den beynder på 0 fortsetter videre til det røde da opner
thermostat og bil får normaltemp og den går forbi det røde om der blir litt varmere.

edit: oj mulig eg har satt kontakt som egentlig skal til kaldstartdyse på sensoren kansje?

metrakit
02/01/12, 14:53
det var kaldstart dyse kontakten som sto på sensoren satt på den rette og bilen startet som bare det og feilkoden er borte..men fortsatt problem med instument panelet da temp måler går fra 0 til det røde og litt til og motor er knapt varm er denne sensoren eg har til panel http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1556&Category2ID=1601&List=1&Level=2&ProductID=18578 hvilken sensor er det eg skal ha?

ArneR
02/01/12, 17:58
Prøv å mål sensoren igjen, svart imot godset på den og rød imot et og et av stikkene. Får bare håpe den ikke er defekt nå da.

metrakit
03/01/12, 15:08
når eg måler får eg utrulig variabelt resultat er vel sprørs hvor eg tar - på toppen tok + på en og en pinne og - på toppen så nært sensor som mulig fikk resultat fra 600-1000 og en eller 2 ganger til 2000 dette på kald motor.. men eg klarer ikke og pipe(om du sjønner) mellom top og sensor skal det vere kontakt slik?

tok ut kontakten og startet opp og det var som før igjenn vanskelig og få start og feilkode 123..nullstilt satt på kontakt igjenn startet på første og ingen feilkoder er det ikke i orden nå da eller ?

lurer og på hvilken sensor til panel eg skal ha da min sikkert er feil siden måleren er heilt rar.starter på 0 og når motoren er på normal temp står den på det røde og køyrer eg hardt går den litt forbi og hører måleren durer så har koblet fra den nå.

ArneR
03/01/12, 15:25
Det skal være i orden, om feilkoden ikke kommer tilbake med sensoren tilkoblet.

Det med instrumentet vet jeg ikke helt, men det høres rart ut. Det er jo samme sensoren til instrumentet på 240, om det er B230A/K/E osv.. Om du ikke har en defekt sensor da bare..

Mr. Crepsley
03/01/12, 17:06
hvordan farge er kontakten til sensoren? Lurer på om jeg har en blå tilkoblet, og jeg sliter forferdelig med kaldstart.

metrakit
03/01/12, 17:35
hvit . blå er til kaldstart og om eg ikke husker feil er grå til tomgangsmotor

her er ihvertfall sensoren min kjøpte den ny http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1556&Category2ID=1601&List=1&Level=2&ProductID=18578
den må ver feil eller defekt måleren i billen har jo altid funket.

hvor kjøper dere sensorer nytt? eller hugger?

R.G
03/01/12, 18:34
kan hende den tempfølern der du viser hos bcb er feil for din type instrument. pga mange 740 instrument er for to polet tempføler

en del eldre 740 instrument har med en pol som du viser til, samme som 240. men husker ikke når detta snudde om slik att 740 får med 2 poler.

åssen instrument bruker du? fra årsmodell?

metrakit
03/01/12, 19:52
du sier noe der..det er en ganske tidlig 740gle 86 husker ikke om det var 1 eller 2-polet på e-motoren men kanjse 2 dette kan eg finne ut ..på ft motoren var de en 2-polet kom fra 940 og eg måtte bytte til 1-pol pga 240 nett

hva gjør eg da? har egentlig ikke lyst å bytte instrument panel da dette er i tip top stand og har rett kmstand har egentlig ikke lyst på flere uorg målere helder.
går de ann og bare bytte måleren i instrumentet. evt legge opp en kabel til og bruke annen giver?

R.G
03/01/12, 21:05
du byttet føler pga 240 nett ja. men må tenke på åssen føler instrumentet ditt trenger også. det som har noe å si. ikke om 240 nettet sier att du skal ha en føler med en pol. det er fordi 240 har instrument beregnet for føler med en pol.

du får se på gamle motoren din:)

trenger du føler med to poler, så er det bare å legge opp en ekstra og finne igjen den fra 240 nettet og koble di to inn på plassen sin på instrumentpanelet ditt:)

850GLTsilver
03/01/12, 21:13
hei tar hele historien så vi får med alt.
har overhalt en ft motor og bygd om elnett til lh2.4 i en 740
byttet tempsensor til denne typen ba klart bcb om tempsensor til lh2.4 (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1556&Category2ID=1601&List=1&Level=2&ProductID=18578)

når eg fikk start på bilen lakk vannpumpen (forge eiger sa den var ny så byttet den ikke) og motor ble veldig varm (ifølge måler inne i bilen.)
byttet pumpe og thermostat \..tett men motor ble fortsatt varm. sjekket for feilkoder og fikk 1-2-3
123-ingen signal fra kjølevæsketemperaturgiver.

la inn et digitalt thermometer i vannet og fann ut at motor opner thermostat på 88 grader og da er allerede måler inne i bilen nesten på det røde .målte og oljen og den blei ikke veldig varm .så har eg fått feil temp sensor med feil måleområde?hvilken skal eg ha?

ang tomgangsproblemer så går bilen kjempefint på tomgang når eg har holdt den ilive et ca halvt minutt men ikke før det.
noen ideer? kan dette ha noe med tempsensoren og gjøre?

Her er det nok feil tempmåler som er saken.
Regner med at den viser rimelig høy temperatur ved oppstart, noe som får motorelektronikken til å tro at motoren er driftsvarm, og dermed får den for mager blanding ved reelt kald motor.

Du får skaffe tempmåler til LH2.4 så skal du se det meste ordner seg.

R.G
03/01/12, 21:36
Her er det nok feil tempmåler som er saken.
Regner med at den viser rimelig høy temperatur ved oppstart, noe som får motorelektronikken til å tro at motoren er driftsvarm, og dermed får den for mager blanding ved reelt kald motor.

Du får skaffe tempmåler til LH2.4 så skal du se det meste ordner seg.

tror du skal lese resten i tråden mister.


han har riktig tempføler til innspruten, men er til instrumentpanelet det er snakk om nå hvis du leser litt lenger ned. og det er to forskjellige tempfølere, en til motor og en til instrument

850GLTsilver
03/01/12, 23:25
Beklager....:o

Gikk litt raskt her ja.

metrakit
03/01/12, 23:51
så om eg forstår deg rett så er det bare og bytte sensor sette på en annen plugg på den kabelen som kommer ifra ledningsnett og legge en kabel fra instrument og dirrekte til giver?

metrakit
05/01/12, 17:54
-+?:P

R.G
05/01/12, 18:15
ja er riktig det. bare pass på så begge kabler fra føler går til instrument:)

Mr. Crepsley
08/01/12, 17:36
Jeg fikk satt på riktig stikk og sort sensor. Mine problemer er løst :)