PDA

Vis full versjon : Lavt oljetrykk ved kald motor, 850?



hammerpaal
31/12/11, 17:43
Hei!

Km-stand: 292000 km

Vet at det er normalt med litt tikkelyd i det motor startes pga. hydrauliske ventilløftere, men sliter litt med klinkekule-lyder fra ventilene når motoren er kald. Har byttet til originalt oljefilter fra Volvo ved siste oljeskift og benytter Valvoline 5w 30-helsyntetisk. Ved driftsvarm motor er dette problemet borte, men ved kald motor kommer det og går.
Har lest i brukermanualen til bilen at ved "langtidsställning" kan det forekomme at bilen tikker opptil 15 minutt.
Ved varm motor er det ikke antydning til at motor er slitt i toppsjiktet.

Kan jeg ha for lavt oljetrykk ved kald motor slik at olja ikke når opp til ventilene/løftere og de blir nokså sultne på smøring?

Hvordan fikser jeg eventuelt dette?

Stig-Arne
31/12/11, 20:01
Kan være mange årsaker, sliten oljepumpe, tette oljekanaler, tett olje pickup.
Siden motoren din har rullet såpass mye kan det være på tide å kjøre en rens på motoren. Finnes en mengde produkter som gjør en god jobb med dette.
Du kan også prøve en litt tynnere olje, 0W-30 olje brukte jeg på min forige bil, og den har bedre egenskaper når det er kaldt, slik at motoren oppnår fullt oljetrykk raskere.

HarryVolvo
31/12/11, 20:57
Hadde samme saken på en audi-diesel jeg hadde.. Fylte på med tykk! olje.. problem løst. :)

hammerpaal
31/12/11, 23:43
Er nå litt skeptisk til slike renseprodukter siden jeg har hørt mye negativt og positivt om hverandre.
Sliten oljepumpe eller oljepickup kan jo være syndere som du sier!

mrstfu
01/01/12, 00:33
Dumt spørsmål: hvordan er oljenivået iflg.peilepinnen?

Stig-Arne
01/01/12, 00:43
Er nå litt skeptisk til slike renseprodukter siden jeg har hørt mye negativt og positivt om hverandre.
Sliten oljepumpe eller oljepickup kan jo være syndere som du sier!

Mest effektive er faktisk å fylle på diesel og la motoren gå en liten stund. For så å tappe ned og fylle på fersk olje. Da får man ut sot og oljerester som til syvende og sist skader motoren.

Folkvord
01/01/12, 03:11
Mest effektive er faktisk å fylle på diesel og la motoren gå en liten stund. For så å tappe ned og fylle på fersk olje. Da får man ut sot og oljerester som til syvende og sist skader motoren.

vil du da tape av helle oljen?? eller eventuelt hovr mye og hvor lenge skal bilen svive??

Stig-Arne
01/01/12, 09:48
Tappe av all olje og fylle på like mye diesel som det skal være olje.

Ola Moen
01/01/12, 10:21
Tappe av all olje og fylle på like mye diesel som det skal være olje.
Gjerne 50-50 Diesel og ATF-olje. Det renser enda bedre enn diesel alene.

Det kan være du begynner å få dårligere ventilløftere om de ikke klarer å holde på oljen mellom hver oppstart.

850GLTsilver
01/01/12, 14:31
10W30 er å anbefale.

Folkvord
01/01/12, 16:49
litt skeptisk til det da:P men hvor lenge vil du bilen skal svive da?? føler den ikke vil få nok smørning uten oljen:p

E_S
01/01/12, 18:23
Bare dropp alt av mineralolje, det er elendige saker som ikke hører hjemme i en moderne bilmotor. Delsyntet kan også med fordel droppes. Helsyntetisk olje gjør en mye bedre jobb. (det er også hva Volvo selv anbefaler..) Sats også på originalt oljefilter. Det finnes både bra og dårlige uoriginale filtre, men med det originale er man garantert en viss kvalitet på sakene. ;)

hammerpaal
01/01/12, 18:31
Dumt spørsmål: hvordan er oljenivået iflg.peilepinnen?

Oljenivået er der det skal ligge, midt mellom Max og Min. Bilen bruker litt olje så må etterfylle litt mellom oljeskift. Vet jeg har en veivhusventilasjon som er i ferd med å klogges til, og er litt usikker på om jeg har lekkasje på simmeringen. Har i alle fall sett litt svetting i det området.

hammerpaal
01/01/12, 18:35
Bare dropp alt av mineralolje, det er elendige saker som ikke hører hjemme i en moderne bilmotor. Delsyntet kan også med fordel droppes. Helsyntetisk olje gjør en mye bedre jobb. (det er også hva Volvo selv anbefaler..) Sats også på originalt oljefilter. Det finnes både bra og dårlige uoriginale filtre, men med det originale er man garantert en viss kvalitet på sakene. ;)

Kjører helsyntetisk olje og originalt oljefilter fra Volvo.

850GLTsilver
01/01/12, 19:47
Når disse motorene har gått et såpass stykke, så er det slett ingen fare å bruke 10W30 10W40 eler lignende.
Selv kjører jeg Magnatec, 10W40 og kan ikke si at det plager maskina noe vesentlig.
Helsyntetisk 5W40 blir ofte så tynt at det i seg selv gir vansker med å bygge opp tilstrekkelig oljetrykk.
Og bare så det er sagt: 15-20 sekunder med ventiutikking på disse har null og niks med oljetrykk å gjøre, i og med at olja bare renner ned til trykkerne som selv bygger opp trykket internt for å ta opp ventilspillet.

Fullgod fiks vil innebære nye ventiltrykkere. ingen andre triks funker.

Folkvord
01/01/12, 21:57
kjører selv på castrol magnatec 10w30 fullsyntetisk fra volvo og orginalt volvo filter, sjifter olje hver 5000km, men alikevel så tikker den helt til den blir varm, men mistenker det er kammen som gjer det sjå meg, har ein b5204t5 motor som eg hat sett i 170hk kammer i, og det var etter det den bejunnte og bli slik;-)

hammerpaal
02/01/12, 12:11
Hadde oljeskiftet i September og har nå kjørt ca. 2500 km. Virker som at tikkingen øker, dess kaldere det blir.

850GLTsilver
02/01/12, 18:38
kjører selv på castrol magnatec 10w30 fullsyntetisk fra volvo og orginalt volvo filter, sjifter olje hver 5000km, men alikevel så tikker den helt til den blir varm, men mistenker det er kammen som gjer det sjå meg, har ein b5204t5 motor som eg hat sett i 170hk kammer i, og det var etter det den bejunnte og bli slik;-)

Bytta du bare kammene da, eller var du ute med alt?
Er svært kilne på å få byttet om ventiltrykkere disse motorene.

At jeg ikke er direkte redd for oljetrykket på disse, er at man sjelden ser oljetrykksbryteren svikter på disse. Og slukker lampa så kan man være rimelig trygg på at det er oljetrykk nok.

Med noe for tynn olje, så vil man på tomgang kunne registrere noe lavt oljetrykk. Er man utrygg på bryteren, så anbefales oljetrykksmåler av god kvalitet.

Tikkingen vil oftest være på grunn av ventiltrykkerne selv, og oftest alene disse. Hvilken kam som er der spiller nok mindre rolle.

Folkvord
02/01/12, 19:44
Bytta du bare kammene da, eller var du ute med alt?
Er svært kilne på å få byttet om ventiltrykkere disse motorene.

At jeg ikke er direkte redd for oljetrykket på disse, er at man sjelden ser oljetrykksbryteren svikter på disse. Og slukker lampa så kan man være rimelig trygg på at det er oljetrykk nok.

Med noe for tynn olje, så vil man på tomgang kunne registrere noe lavt oljetrykk. Er man utrygg på bryteren, så anbefales oljetrykksmåler av god kvalitet.

Tikkingen vil oftest være på grunn av ventiltrykkerne selv, og oftest alene disse. Hvilken kam som er der spiller nok mindre rolle.


sjiftet kun kammene, rørte ikke ventiltrykkerne

hammerpaal
05/01/12, 23:32
Kan ta for meg hendelsesforløpet når jeg startet i dag.
Vrir om nøkkel og bilen starter. - lar den gå på tomgang.
Bilen går helt som normalt, to minutters tid, uten tikking.
Så begynner tikkingen gradvis og holder på ca. 2 minutter før den igjen tier stille.
Etter dette er det kun sporadiske tikk, og muligens takk :p, før den blir normalvarm og er så stille og lydig som det går an å bli. :)

850GLTsilver
05/01/12, 23:38
Kan ta for meg hendelsesforløpet når jeg startet i dag.
Vrir om nøkkel og bilen starter. - lar den gå på tomgang.
Bilen går helt som normalt, to minutters tid, uten tikking.
Så begynner tikkingen gradvis og holder på ca. 2 minutter før den igjen tier stille.
Etter dette er det kun sporadiske tikk, og muligens takk :p, før den blir normalvarm og er så stille og lydig som det går an å bli. :)

Som det sies i instruksjonsboka: Ikke unormalt.

hammerpaal
05/01/12, 23:43
Som det sies i instruksjonsboka: Ikke unormalt.

Hvis du mener det, så er vel egentlig saken grei da. :)

850GLTsilver
05/01/12, 23:51
Hvis du mener det, så er vel egentlig saken grei da. :)

Tikkingen betyr i realiteten ikke annet enn at det blir litt gap inne i ventiltrykkerne.
Skal rimelig mye til at det blir for lavt oljetrykk på disse motorene uten at du kan avsløre det ved hjelp av oljetrykkslampa.
Forutsetter at du faktisk ser at denne virker da.
Blir det for plagsomt, så er det i grunnen lite annet å gjøre enn å skifte trykkerne.