PDA

Vis full versjon : Risting i V70, venstre framhjul varmt



vegartro
30/12/11, 19:17
Skulle ut på langtur i dag. Merket fort at bilen rister/vibrerer ved 70-80km/t. Noe mindre ved 100km/t +, samt ved lav hastighet.
Sjekket alle bolter, og merket da at venstre framhjul var ganske så varm på felgen. Så varm at jeg kunne ta på den, men ikke holde henda på den. Dårlig forklart.

Noen idé på hva som kan være galt? Var fin i går! Ikke vasket, stått i garasje over natten.. Mystisk.

V70, 99mod 2,5turbo.

Lassie
30/12/11, 19:40
defekt calipper?

kjetil850
31/12/11, 17:37
Må vell egentli si meg enig med Lassie her.. selv om jeg ikke er helt sikker..

Sagen
02/01/12, 10:44
Høres ut som en kalliper.. Risting bare ved bremsing?

vegartro
02/01/12, 11:43
Rister ved nevnte hastighet uansett bremsing eller ikke. Ingen forskjell om jeg setter giret i N.
Ser ut til at varmen har gitt seg. Kanskje det var grunnet litt aktiv bremsing på dårlige sørlandsveier?
Rister mer i setet enn rattet. Tyder på noe bak, i følge det jeg kan lese meg til. Skal sjekke balansering på hjula før jeg ser på noe annet.

Sagen
02/01/12, 12:25
Kan virke som ubalanse i felg/dekk. Det kan jo også komme av snø/is i felgene. Greit å sjekke at det ikke er skader i dekk/felg og sikkert.

Lassie
02/01/12, 18:10
Ville nok også sjekket noe så enkelt som om forrige eier har trukket hjulmutrene godt nok til da han skifte til vinterhjul.

kristian850
02/01/12, 22:58
gåent lager?

vegartro
03/01/12, 17:15
Hadde den på en sjekk på verksted i dag. Bremsen tar i på vendtre forhjul. Varmt ja. De mente kaliper burde skiftes, men skulle vurdere om det bare kunne være rust i bremsa. Uansett skal både klosser og skiver byttes, da de er gamle og slitte, så får se hva det ender opp med i morgen.

Kjedelig med hasterep av slikt, da jeg tenkte å bruke sommeren på å lære meg bremseskift, men bil må man ha, og oslo sentrum er intet pedagogisk klasserom i så måte.

E_S
03/01/12, 17:40
Sjelden det er noe problem med så mye rust på bremsene foran, så ville skiftet caliper med en gang - om du kjører på med nye skiver og klosser med en defekt caliper er fort den nye skiven og de nye klossene ødelagt igjen, og det er ihvertfall dårlig økonomi. Caliperne foran er ikke dyre nye som byttedel hos Bilxtra, Meca, Mekonomen eller noe slikt.. :)

850GLTsilver
03/01/12, 18:24
600.- /stk hos Biltema.
Ikke byttedel, og helt greie calipere. Har på GLTn min og hatt de der i 4 fulle vintere, med tiden mellom.

Aleks
05/01/12, 21:45
Noen som har en "How To" på å smøre opp calipere? Skal vel være en enkel sak...