PDA

Vis full versjon : Hvor mister jeg bremsekraft?



christoffera
29/12/11, 18:37
Fikser bremser på en 240. Utgangspunket er at bremsene er dårlige!
Bilen har stått lenge, og etter at den har blitt kjørt litt ser vi på skivene at den bremser på alle untatt venstre bak.

Skal bytte kaliptere, skiver og klosser rundt hele. Begynte bak i dag. På den sia hvor den ikke bremser noe!
Ny kalipter, hjalp ikke! Lufta lenge men kom aldri noe væske ut. Så jeg lurer på hva som kan være galt? Tett i bremsekraftfordeleren? Så det lå litt dritt u bunnen av bremsevæsketanken, men ikke i hullet.
Så væska går ned...

På andre sia bak hang mutteren fast i slangen så da jeg skrudde av vrei jeg med røret og lagde hull, så trenger nytt rør der...

Så på de to "greiene" i gulvet ved venstre bakhjul, som bremsevæska går igjennom. Ifløge Vadis heter de "Reducing valve". Kan det være noe galt med dem? Og får man sånne nye?
Kobblinga ut fra den så rimelig løen ut! Men det lekker ikke væske noen steder fra bilen som jeg kunne se...

Noen tips?

850GLTsilver
29/12/11, 19:02
Du sier egentlig det meste med setningen: Bilen har stått lenge.
ALT setter seg på disse når de får stå lenge nok. Calipere, stemplene i caliperne, ventiler og forskjellig rundt i systemet.

Bremsevæsken forringes også, og har en tendens til å ta til seg fuktighet, som igjen fører til at ventiler og slikt korroderer og setter seg fast. Reduksjonsventilen til bakhjulene er gjerne et slikt sted.

Likeledes så forringes klosser og skiver også.

Så min anbefaling er: Skru løs alt, overhal de delene som lar seg overhale, tøm bremsevæskebeholderen og rengjør den NØYE, bytt gjerne hele enheter der disse viser seg vanskelige å overhale (Biltemas calipere er så billige OG gode at de utkonkurrerer all form for overhaling av slike.) Hovedsylinderen er også en del du bør bytte rett og slett.

Skivene er også noe som bør skiftes når den har stått lenge.

Lykke til.
Det er faktisk mindre arbeide enn en skulle tro.

christoffera
01/01/12, 23:27
Skal muligens begynne på det i morra, men jeg lurer på om reduksjonsventilene til bakhjulene kan fås kjøpt nye?

Og om man får ferdig stykker med bremserør på biltema eller om man må kjøpe en rull og kappe til og bøye selv?

GeTReibeAktienGesellschaf
01/01/12, 23:51
Har du prøvd å løsne reduksjons ventilen og så prøvd å lufte kommer det noe da så er det jo den.
Kommer det ikke noe da heller så løsne på røre ut fra fordelings blokka og luft kommer det ikke noe da heller så er det kanskje den.

Kan prøve å blåse med trykk luft på ruduksjons ventilen viss det er den det er feil på, begge veier så kanskje den kommer seg.

christoffera
03/01/12, 17:49
Ja skal ta å gjøre det! Bra forslag!

Bytta bremserør på høyre side bak i dag og satt på kalipter. Lufta, og da kom det væske så spruten sto!
Så må være tett ett sted op venstre sia...

Var på volvo i dag og hørete om man fikk ny reduksjonsventil, men det var utgått. Men er jo ikke no problem å skaffe fra den lokale bilopphøggern!

Fy søren å deilig følelse det er å ta av gammle kaliptere og hive på helt nye :)

Så litt på hovedsylinderen... Er det så enkelt som å bare ta av de 2 mutterne på bremsekraftforsterkeren og av de to bremserørene?
Hele bremsesystemet må luftes på nytt så klart.