PDA

Vis full versjon : V70 mister bensintrykk ved stopp.



Froyd
28/12/11, 19:44
Har en V70 AWD - 2,5T som etter å ha stått en liten stund mister trykk på bensinen.
Må kime en liten stund før bilen starter , men går fint og greit da.
Er det noen det vet noe dette? Hva som gjør at jeg mister trykket?

Vatnehol
28/12/11, 20:33
har den gått langt?
bensinpumpe er jo en tanke, jeg byttet min på 230 000km.
ellers kan det være flere ledd som er medvirkende, som drit i tanken, tett bensinfilter(skal byttes på 170 000) drit i dysene, sliten bensinregulator.

noe som kan hjelpe er å kjøpe dyserens. hell nedpå før du fyller, så fyller du full tank, og kjører denne tanken så tom du klarer for du må fylle igjen. anbefales å bytte filter etter denne behandlingen da drit fra tanken kan løsne å tette filtere ytterlig

Froyd
28/12/11, 20:41
Pumpa er nylig bytta , og problemet kom etter byttet.
Bilen har kun gått 476000 , så er bare innkjørt. Mistenker regulatoren. Hvor sitter den mon tro?

Vatnehol
28/12/11, 21:44
om jeg husker rett så sitter den nesten med fuel railen/dyse røret. men jeg mistenker heller da styringen på pumpen. er litt forskjellig på årsmodellene der, noen ligger i tanken andre ligger i bagasjerommet om jeg husker rett, å der ligge en bullitin på å omplassere den til bagasjerom. husker ikke helt hvordan det var, men leser du tråder her
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?166453-I-Am-On-My-4th-Fuel-Pump-in-a-YEAR&highlight=fuel+pump
så vil du få mye info om det.

Froyd
28/12/11, 23:20
Ok , takk.
Hvor sitter filteret da?
Ser jeg kunne trenge en oppdatering av software av autokassa også , da den ikke er helt smooth i giringen..

Vatnehol
28/12/11, 23:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1463.jpg
se under høgre bakhjul.

problemer med automat kasse kan også vere motorforinger, spesielt denne
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1464.jpg

bare søk på automatkasser og foringer så vil du få mye info om denne.
http://www.ipdusa.com/products/4888/112767-ipd-hd-polyurethane-transmission-torque-mount
denne vil du se om du ser under fronten. evt plastikk skjold under må fjernes

Vatnehol
29/12/11, 13:43
står bilen din i bakke btw ? når den stopper? eller på flate marka?

Froyd
29/12/11, 16:08
Neinei..den stopper ikke.. Det er etter jeg har parkert selv , og skal starte igjen for neste tur.
DA virker det som om den har sluppet trykket , eller vakuumet på bensinen. Pumpa jobber opp trykket , og bilen starter greit.

Bilen stoppet faktisk en gang i en lang nedoverbakke , da på reservetank. Målerene er vel ikke helt korrekte i disse bilene etter som jeg har skjønt?

Vatnehol
29/12/11, 16:57
aah, da hadde jeg misforstått litt. kan være dysene som lekker ut trykket, eller tilbakeslags ventilen som har lekket og.
regner med det var original pumpe som ble montert? merkeverksted som gjor jobben?
pumpen skal klare å jobbe opp trykket bare ved å skru på tenning, og så starte skal den holde flowen.
tilbake til tett filter igjen, og eller slitte dyser.

om sugeslangen på pumpen ikke har vært tilstrekkelig forsiktig og lagt korrekt så vil den suge falsk luft ved lite bensin, fikk selv dette problemet da jeg byttet selv da dette er en vanskelig jobb å føre den sugeslangen til korrekt plass.

hver gang jeg står i bakke med lite bensin så stopper den på tomgang, om tankmåleren din også viser feil så har de som montert nye pumpen vært for uforsiktige. tankmålerene våre er ganske dead on, der er to tank peilere, en på pumpen, og en alene, begge hver for seg på hver side av tanken.

Froyd
29/12/11, 21:01
Ok , så mulig jeg må åpne tanken og kikke på pumpa:(
Fra baksetet ikke sant? Forrige eier som byttet denne , så vet ikke om jobben er gjort riktig.

Vatnehol
29/12/11, 21:20
jepp, ut med baksetet, og monterings rammene under, vekk med isolasjon. og så må du lage til ett spesial verktøy, jeg brukte ett pvc rør og skar spor i det.
er veldig likt denne ringen rundt, men det er ut inn på vår modell
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1512.jpg
lignende guide http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=14484

først opp på venstre siden, og koble ut alle strømkontakter. og så høgre sider, jeg kan lage en bedre guide i morgen kveld til deg.
men desverre er det ikke mulig å se sugeslangen. du må føle deg fram. og du bør ha så tom tank som mulig, og pumpe ut siste rest. du kan ta ut pumpen å tre den på nytt, å da bruker man en vaier. der sitter også ett filter på sugeslangen til pumpen og så kan vere verdt å sjekke om det er drit på.

Froyd
29/12/11, 21:35
Takk for hjelp altså:)
Skikkelig moro med noen som har peiling:)
Får sjekke tilbakeslagsventilen tror jeg. Er Haynes bøkene ok , eller er det noe annet bra på markedet?
Syns min bremsepedal tar litt langt inne , enda skiver og klosser er nye.
Bilen har gått langt , og har kanskje en slitt bremsepumpe/fordeler?

Froyd
29/12/11, 22:11
He he.. skulle tro bilen var et vrak med så mange problemer.. he he..
Bilen er fin den , og god å kjøre. Er bare litt småplukk som plager meg litt noen ganger..
Hvis jeg kan fikse noen av de , så er det jo fint :)

Vatnehol
29/12/11, 22:16
bare hyggelig.
haynes er ok. sender pm om bedre.
da er det på tide å lufte bremsene dine, noe som mange sløver på er å bytte/flushe bremsevæske. idèelt sett skal det gjøres annenhvert år. kjøper deg en liter med bremsevæske, biltema selger en device som gjør at du kan lufte de på egen hånd, koster 50 kr. flaske med tilbakeslags ventil. og når du lufter så må du unngå å trykke bremse pedalen i bunn da bilen har gått langt så kan dette skade bremsesylinderen/pumpe. trykk ned til 3-4 cm fra bunn. flere ganger kjapt og pass på å etterfylle bremsevæske, går bremsevæske ekspansjons tanken tom så sender du luft i systemet. en slitt bremsesylinder/pumpe vil gjerne lekke, og ikke gi svak pedal. svak pedal er dårlig bremsevæske, full av vann da hydralikk olje tiltrekker seg luftfuktighet, og eller dårlige bremse slanger.

Froyd
29/12/11, 23:14
Ok , høres bra ut.
Har en slik flaske fra biltema liggende , så dette prøver jeg i morgen:)
En flushing krever kanskje mer enn en liter?
Du må vel være utdannet Volvo-mekaniker??

Vatnehol
31/12/11, 02:49
har du fått flushet? hvordan gikk det? :)

niks, maskinist ombord båt,er fra en mekaniker familie, og volvo entusiast :)

Froyd
01/01/12, 15:45
Jepp , og bremsene er mye bedre :)
Væsken var helt seig virket det som , så regner med det var både fukt og luft her ;)