Vis full versjon : Renovering av Undestell og karosseri
paal-andre
27/12/11, 11:37
Siden jeg ikke finner en fornuftig tråd på det her så starter jeg opp en.
Jeg stripper bilen for deler under og har planer om å pusse og sanblåse alt av understellsdeler og slipe ned hjulhus og alt under bilen for å ta rust og sveise der det må kappes vekk.
jeg trenger litt tips til verktøy og fremgangsmåter for nedpussingen.
samt hvordan og hvilke produkter som er best å påføre etter pussingen er over og det skal males opp.
Håper på fornuftige svar og ikke bare masse krangling om hva som er best og ikke best :)
Frigstad Racing
27/12/11, 12:05
henger meg på denne :)
jeg har slipt vekk tectyl med stålbørste på vinkelsliper, det funker. Ikke bruk kuse på tectyl da den blir ubrukelig etter 1 minutt. Har brukt diesel eller varmepistol på tectylen for å få den til å løsne lettere.
volvobrage
27/12/11, 15:13
På 242en min så var tectylen så sprø så eg skrapar den vekk uten og gjere noko med den:)Er sikkert fordi bilen aldri har blitt tectylert etter den var ny..Men ellers så funkar varmepistol og skrape bra syns eg:)
paal-andre
27/12/11, 15:29
jeg tenker nok jeg kjører på med vinkesliper med stålbørste på og går over det alle værste. så får jeg ta priket med varmepistol og skrape =)
hva gjorde dere etter at dere hadde skrapt rent? hva behandlet dere med før man kjørte på med ny tectyl ?
Frigstad Racing
28/12/11, 00:57
skrapte rent, pusset ned, la på en grunning som het "rust stop", så tectyl. Malte over tectylen med hammer lakk, så ikke støv og skitt skal feste seg i tectylen, det blir en glatt overflate som du kan spyle så den blir ren og skinnende. Gjorde dette i hjulhusene. På understellsdeler skraper jeg og har vasket med ting som diesel, silikonfjerner, tynner, sitrus rens, og så grunna og lakka med sprayboks.
Kristian s
28/12/11, 04:19
Bakaksel, fjærbein, stag, bærearmer osv er bare å slipe eller sandblåse og male med Arcanol (Bengalakk) som er blanda ut med litt Owatrol.
Blir et supert resultat. Mye mere holdbart enn spraylakk (boks).
På 245en min har jeg slipt ned og malt med Hammerite. Der blir malinga liggende som et tykt lag utapå og får fort riper og flasser av.
På C10en har jeg malt med Arcanol/Owatrol og det blir et mye tynnere lag som blir mye hardere.
Hvis man vil lakkere med sprayboks funker det dritbra med Biltemas motorlakk. Både 600 og 150 grader har jeg brukt på småting (braketter og div). Da er det bare å slipe ned og spraye på uten grunning og klarlakk. Tørker dritfort også.
Sånn her gikk jeg fram:
-Demonter alt som skal males.
-Skrap av mesteparten av Tectylen med kniv, stemjern, skrutrekker osv.
-Bruk grov stålbørste på både vinkelsliper og drill til å slipe bort tectylrester og rust. Et bra triks er å snu retninga på stålbørsta innimellom. Da graver den ut rust begge veier. Ta av beskyttelse greia på vinkelsliperen for å komme til overalt. Bruk noe beskyttelse foran ansiktet, stålbørsten skyter små ståltråder innimellom. De vil du ikke ha i trynet. Må regne med å få noen stråltrådbiter i henda og beina når man holder på. Det gjør jævlig vondt, men det må man tåle.
-Bruk båndsliper inne i kriker og kroker hvor drill og vinkelsliper ikke kommer til. Vær forsiktig, den tar mye metall.
-Kan også bruke Ferro-bet rustfjerner hvis det er mye overflaterust. Den funka ganske bra. Spray på, la det tørke og slip av med stålbørste.
-Når all tectylen og rusta er borte, bytt til negerkuse på vinkelsliper og drill. Det jevner ut overflaten. Kan også bruke sandpapirdisc på vinkelsliperen, men den tar mye metall så vær forsiktig.
-Blås bort alt slipestøv med trykkluft og vask med brakecleaner eller noe annet som fjerner fett og drit.
-Bland ca 20% Owatrol i Arcanolen. Det beskytter bedre og malinga flyter mye bedre ut.
-Mal først med pensel for å få på et godt lag og gå over med skumrulle for å jevne ut penselstrøka. La det tørke helt mellom hvert strøk. 2-3 strøk blir bra.
-Små braketter og andre smådeler er lettere å lakkere med sprayboks.
Ikke bruk de billigste pensla du finner. De røyter som faen.
Riktignok ikke Volvo men sånn blir resultatet med Arcanol/Owatrol. Må si det ble ganske bra:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/408955_10151084531240424_867495423_22041457_641558 710_n.jpg
Sånn så det ut da jeg begynte å slipe:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/381993_10150934216965424_867495423_21472998_105961 1029_n.jpg
Ferdig slipt:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/313282_10150934219610424_867495423_21473027_191792 3583_n.jpg
Sinnsykt mye jobb, men det er recipe for succes.
Det er no jævlig mye jobb, ja!
Hvis du skal gå på å ta hele bilen under så prøv å få lånt deg ei karosserivippe/vugge, om du ikke har tilgang til å komme under på noe annet vettug vis. Med det så blir det 1000x triveligere å drive på :)
Hvor mye får man tatt med vinkelsliper og stålbørste da? Noen som har bilder hvor det er pussa kun med det?
Jeg har bare brukt huggjern, evt kombinert med varmepistol, det fungerer det, men tar litt tid da :)
paal-andre
28/12/11, 09:16
Takk for god gjennomgang Kristian S, der fikk jeg svar på mange av mine spørsmål :) god motivasjon med så fine bilder.
ang vippe så har jeg ikke mulighet til det der bilen står ribba nå. så blir nok den vanskelige metoden ;D jeg kan ta noen bilder når jeg kommer igang nesteuke tenker jeg. får bare følge med på prosjekttråden min daruu, om ingen andre poster noe her da =)
Kristian s
28/12/11, 11:43
Bare hyggelig. Er midt oppe i samme jobben som du skal begynne på. C10en er så og si klar bak, så nå skal jeg begynne under caben og videre framover. Jeg er så lei av å slipe at jeg skal levere alt som kan demonteres til sandblåsing, så sliper jeg ramma selv.
Jeg skal ikke gjøre noe med karossen under i denne omgang. Må passe på å ikke ta på seg for mye jobb for da blir ikke bilen klar til sommeren. Med bil som er clean under har man et godt utgangspunkt til å fortsette videre på karossen.
Så lenge du får løfta bilen høyt nok går det fint uten karossvugge. Må få den så høyt at du kan sitte under. Men vær obs på at du kan møte mye stygge oisanner når du begynner å slipe bort maling og tectyl.
Hvis det er mye overflaterust og man bare sliper med stålbørste, blir finishen ganske ru og blir ikke noe fin med maling på. Men hvis man skal ha på tectyl, så har det ikke så mye å si. Tectyl er helt jævlig uansett, kan ikke ha det under en fin bil.
Når jeg en gang skal begynne på 245en min igjen skal jeg gjøre samme prosessen på alt av understell. Under selve karossen tenkte jeg å slipe ned, male med Hagmanns grunning, så Arcanol/Owatrol, så et lag med bodyskydd el hva det heter og et lag til med Arcanol/Owatrol oppå det igjen.
Bodyskydden blir hard og litt ru og kan fint males over. Da får man samme finish som bedliner i pickuper.
Denne tråden er fin å ha når jeg skal gjøre dette på min:D
Hvilken tectyl er best å bruke?. Er biltema sin good eller bør man gå for bedre merker?
Marius Skau
29/12/11, 03:05
Før og fjærne tectyl men fortsatt ta vare på lakk etc under så så jeg en svenske som blåste med tørris.. Noen som veit mere om dette?
Men når det gjelder stålbørste på vinkelsliper, blir det ikke noe helvetes klin alle steder av det? :p
Frigstad Racing
29/12/11, 15:32
Men når det gjelder stålbørste på vinkelsliper, blir det ikke noe helvetes klin alle steder av det? :p
Spruter godt!!
Kristian s
29/12/11, 17:07
Er derfor man må skrape av mesteparten av tectylen før man går på med stålbørste.
Blir litt sånn sukkerspinn lignende guffe som spruter rundt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.