Logg inn

Vis full versjon : porta eller lukket kasse ? volvo 740 sedan

robols
25/12/11, 02:19
Har akkurat kjøpt meg nytt anlegg.
- 3x12 kicker comp, 150/300 W Rms
- vibe forsterker, 1250 Rms, 2500 W. 1-ohm stabil.

trenger forslag på om eg skal ha lukket eller porta kasse. dette er i en 740 sedan.
har hørt at det beste er å ha en vegg mellom hver basser og å ha et bassrør fra den midterste basseren opp i hatthylla og de to basserene på sidene porta rett ut mot bagasjeluka, men har ikkje peiling. veit heller ikkje hvor stor kassa skal vere i volum. Trenger noen gode forslag.

Takk på forhånd.

Daruu
25/12/11, 08:49
Aller helst skulle du hatt båndpass kasse, disse blir generelt sett best i sedan, men er desverre vanskelig å bygge riktig(og heller ikke alle elementer liker det).

Har du noe TS parametre på subbene dine? Finn de så kan jeg hjelpe deg å beregne ei kasse :)

Eviltoy
25/12/11, 13:14
hei, jeg kjører 1stk 12" kicker solo L7 Med portet kasse i min 740 sedan det sies att man skal bruke eksakt liter pr subb ovs. jeg tok ut mål av min kasse og lapå 7.3liter og det ble PERFEKT bass :) har ikke den vrenge lyden, men den skikkelige djuuupe og kraftige bass slag inne i bilen :)

Så der var dagens tips fra meg :)

for om du skal ha 1 eller flere porter så må dette også regnes ut i anntall liter da bassporter/rør også tar noen dl/liter :)

robols
25/12/11, 13:27
takk for tips :) bare å komme med flere. Men kan det funke med det eg skreiv `?

Eviltoy
25/12/11, 19:45
takk for tips :) bare å komme med flere. Men kan det funke med det eg skreiv `?

Kan fungere veldig bra :) men det folk gjør feil er å ha bassene mot bagasjeluka , ha heller subbene heeeel fram( altså inn mot baklysa dine og bassene mot bilen)
Da vill du få mer konkret og fin bass :)

Jeg er nødt til å se færdig resultat når du kommer så langt! :D

robols
01/01/12, 21:29
da skal eg prøve på det :)

ja, det kan du. tar sikkert litt tid. Må først få bilen lakkert :) hehe

Psycho-look
10/01/12, 21:12
Ville hatt tett kasse, du kan godt ha vegg mellom vært element og ville isolert godt inni.

subbene ville jeg hatt inn mot setene i bilen ja.

Sånn hadde jeg det før; (er ikke store kassa, men er åpent mellom subbene)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2969.jpg

robols
10/01/12, 21:31
såg bra ut det :) men trur eg går for basserene inn mot baksetene, et bassrør opp i hatthylla fra midterste basser, og dei to på sidene med "vanlig" port bak i sete ryggen.

Vetluss
04/02/12, 23:48
forslag til og dempe lyden fra harplasten baki 940 min? når jeg spiller høyt så får jeg den stygge lyden av plasten som vibrere noe vilt

Jannern
07/02/12, 13:32
Lukket kasse gir mer konsekvent bass og det blir ikke den buldrende bassen. Åpen kasse gir litt tregere bass og mer buldrende bass. Ei åpen(portet) kasse gir dypere bass mens ei lukket kasse orker mer på høyere Hz. Vil du ha fin bass bygg ei lukket kasse med skillevegger inni, jeg har det og det funker kjempebra. Snakket med en som har drevet mye med lyd og han sa jeg burde ha den istedet for ei porta kasse :)

Jannern
07/02/12, 13:36
forslag til og dempe lyden fra harplasten baki 940 min? når jeg spiller høyt så får jeg den stygge lyden av plasten som vibrere noe vilt

Skru av plasten og legg noe mykt og tynt imellom. Skru på igjen plasten å prøv. Burde dempe noe ihvertfall

Vetluss
07/02/12, 19:07
Skru av plasten og legg noe mykt og tynt imellom. Skru på igjen plasten å prøv. Burde dempe noe ihvertfall

Ja sant det ifølge teorien! se om jeg får lagt noe skumgummi elns mellom.

olekr93
04/03/12, 17:56
låner tråen litt.

hvordan vil folk bygget kasse til en 12" kicker solo x til 740 sedan

Psycho-look
05/03/12, 00:05
vi kjøper 10" så løser det seg ;)