PDA

Vis full versjon : hjul vinkler på 940



jonass
18/12/09, 11:27
Har justert på mer negativ camber fremme nå og vil si bilen fikk bedre grep.
Castern er jo også bestefar innstilt, hva er andres meninger ang caster?

Om bilen kommer til og slite dekk er min sak.
Kan for øvrig også si at d mest sannsynlig kommer multilink mk2 på snart, er også int i hva som gjelder der.

Gidder ikke engang og bry meg med coil overs lenger, da bilen skal være ca lovlig

TeamBørnOut
18/12/09, 13:53
man sliter ikke mer dekk en vanlig selv om man har mye mer camber og caster en orginalt. bare se på bmw...
Jeg kjørte med forlengede casterstag. det så ikke så veldig pent ut med hjulet i hjulbuen. men det hjalp mye. men når jeg fikk på justerbar topplagring så ble det veldig mye bedre :) man får ikke justert så mye med orginale fjører ( diametern ).
uansett så får man bil som ligger mye bedre på veien. komforn er ikke den samme som i en v70r. men du kjører fletta fra dem :)
Men få vekk den fæle akselen du har bak. litt bedre dempere så ødelegger jo bakstillinga all moroa i svingene.

jonass
18/12/09, 17:39
Ja skal få surra dit multilink. Hvilke biler hadde de lange caster stagene?
Hadde ikke du en how to multilink på 940?
Haer også litt usikker ang multilonk, hadde vært gøy og kjørt lott drag også, når jeg engang får litt skyv i bilen

TeamBørnOut
18/12/09, 18:05
jeg syns nå en del bmwer (delt aksling) går bra på stripa jeg :D
Bare juster vinklene til det :) noe som er veldig simpelt på MKII akselen.
Casterstagene jeg kjøpte fant jeg på vadis. (motvirker bremseskrik står det). men de er lengre. ambulangsene kjørte med dette. Men det er jo sååååå simpelt å lage dette selv. kapp orginalstaget og gjeng opp (bra gods). Man får også kjøpt justerbare på mekonomen(aldri prøvd de selv).

jo, hadde en howto. Hadde en jævlig bra en i PDF før som ble borte :mad:
Men skal skrive en ny en snart (har begynt :) )

jonass
18/12/09, 18:42
joda går jo og juster vinkler. har noen stag liggende som jeg tar og prøver og kopiere til med justering, det hadde jo hvert ideelt, ser det er så mye og hente på justering av vinkler også så.

faens volvoforum.no altså at alle tråder ble borte begynte jo og bli et litt bra forum. men men hopper over hit heller da ja.

TeamBørnOut
18/12/09, 19:05
Jeg prøver hvertfall å dra folk over hit ;)

ChrML
19/12/09, 14:11
Control arm stay
3530789 LG 390.5mm
3530790 LG 385mm
*)For vehicles with 16" rims
3530791 LG 396mm
6819079 LG 388.5mm
*)Service version for cars with brake vibrations


Er det den lengste der du mener TBO? Akkurat hva skjer med hjulene da, mer spissing innover?

TeamBørnOut
19/12/09, 14:26
Hjula havner lengre fremover. så camber og caster øker :)

jonass
19/12/09, 17:29
faen kanskje man skal lage alle de undre stagene justerbare. både caster staget og det fremre.

hvordan står spissing orginalt på 940? har ikke tilgang på haynes boka her jeg er nå

TeamBørnOut
19/12/09, 18:08
husk at det ikke er spesielt pent å ha hjulet veldig nærme forskjermen. derfor jeg gikk ned på diametern på fjørene for å få enda mer camber og caster.

jonass
19/12/09, 23:22
hvor mye camber og hvor mye caster er det snakk om?? ble den bra?

TeamBørnOut
20/12/09, 15:27
ja den ble litt bedre å kjøre. aner ikke hva verdiene ble. men folk la veldig merke til det pga hjula kom nærmere fanger som sagt..
Jeg ville byttet ut til mindre fjører på orginalbeina og montert de lengre inn *finne bilde*

jonass
20/12/09, 15:33
men da begynner vi og snakke om type grupp a, vinkler jo.

TeamBørnOut
20/12/09, 15:40
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1477.jpg

TeamBørnOut
20/12/09, 15:41
men da begynner vi og snakke om type grupp a, vinkler jo.
Vi smakker ikke bmw 3serie vinkler en gang :D

jonass
20/12/09, 15:55
men det der er jo helt sikkert ulovlig igjen, og så mye tekniske kontroller det er her så gidder jeg rett og slett ikke

TeamBørnOut
20/12/09, 15:59
De sa ikke noe på dette når jeg var på biltilsynet hvertfall. men de klarer sikkert å lage noe kvalme hvis de vil :) (de hang seg opp i at jeg sugde kald luft til motoren fra fronten....)

jonass
20/12/09, 18:19
med slike fjærer tipper jeg at jeg hadde blitt sendt på ferie en uke eller to.
men var en veldig fin patent det der

TeamBørnOut
20/12/09, 18:28
ja alt passet rett på. det som var så fint var at fjørene passet PERFEKT på fjørbeina :D antaglig derfor BT ikke sa noe også. Men du behøver jo ikke dra den så langt. du kan jo finne en mellomting av noe som ser grøvre ut. men er mindre en orginalt :)

ChrML
20/12/09, 19:05
Hva hjelper mindre diameter på fjørene for?

TeamBørnOut
20/12/09, 20:02
da kan du flytte fjørbeinet lengre bakover uten at fjørene tar borti kanten. det syns kanskje ikke så bra på det bildet der. men det var det eneste jeg hadde hehe

jonass
20/12/09, 20:19
hvor kjøpte du alt det opplegge du hadde der TBO?
og hva slags topp lagring er det brukt??

TeamBørnOut
20/12/09, 20:32
kjøpte på pedersen.
men er jo ikke vits med noe eloksert dritt.
til dama sin så kjøpte jeg kun topplagrene på pedersen og dreide ei hylse til dem og laget plata selv.
det oppsettet der med 240 racing dempere og multilinken med gode dempere og hjulvinkel så lå bilen bedre på veien en hva ei turbo porsche gjorde under et race i oslo :D
han vant fra ring1 og opp til tunellen mot ryen (hadde sikkert 200hk mer en meg :D) men jeg tok han på innern så fort "hoppet" inn i tunellen var over. hørte det skreik i dekka hans gjennom tunellen der og han ble reddet av alt av esp greier :D jeg hadde 230-240 helt til avkjøringa på alnabru :D han blinka på meg 2 ganger når jeg svingte av. da kom han kjapt hehe :) dette var med noe dritt hjul også. Og det anbefalles ikke med de orginale hjulvinklene :P
kan ta bilde av coiloversa / topplagringa til dama i morra :) det er litt billigere / enklere gjort.
børr kanskje ikke glemme å si at dette var med MKII akselen og ikke stiv aksel :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1576.jpg

Joakim-G_R
24/12/09, 00:49
Det er jo mulighet for at han var kjærring bak rattet også, i tillegg til at du ikke har de normale sperrene, ellernoe? :P

TeamBørnOut
24/12/09, 02:12
han sklei så jeg hørte det peip! og det bråka bra nok i den tunellen med mitt eksosanlegg :D
Men var nok tom for ritalin den dagen ja :P
Men har lekt med sånne biler fler ganger. tapte riktignok mot en super seven senere den kvelden. men det er greit :P

ChrML
06/04/10, 23:37
Bumper denne litt igjen. La akkurat om til sommerhjula (18") og la merke til at hjula kom veldig nærme forskjermen.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100406/IMG_5359T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100406/IMG_5359A.JPG)

Syns det ser litt rart ut. Betyr dette at jeg har lange casterstag originalt? At jeg egentlig skulle hatt de korteste (385mm) for å få hjula midt i og heller brukt justerbar topplagring med tynne coiloverfjører for å få mer camber og mer caster ved å flytte toppen av fjøra (topplagringen) bakover og innover istedet?

Eller vil det bli en nedgradering når alt kommer til alt for utseendets skyld?

jonass
06/04/10, 23:49
Selv om det ser dumt ut med hjula helt fremme, så bør du ha det slik. Gjerne også justerbar topplagring så du kan øke caster enda mer.
Har selv de lengre stagene på min bil og hjula tar nesten i fremme i skjermen.
Kunne tenkt meg enda mer caster egentlig.

Christian
07/04/10, 00:04
Hva hjelper mindre diameter på fjørene for?

Myyyye mer klaring til dempertårnet = mer justering.

Mekonomen har casterstag med justering! Billige også, også følger det med foring.
Med mindre man skal gå for polyurethan, da må man bare presse den ut. :P

jonass
07/04/10, 00:13
576kr eller slik per stykk på mekonomen. Men om de kan justeres så mye lengre er uvisst.
Men som sagt for og få til og justere noe særlig i toppen så må man ha mindre fjærer.
Skjønner egentlig ikke hva volvo holdt på med når de lagde forstillingen, er jo bedre vinkler på en handlevogn.

Christian
07/04/10, 00:17
Det er jo kun fordi dem tenker sikkerhet, og det er jo strengt talt bra. :P
Ikke spesielt "kundevennlig" når vi skal lufte bilene våre på bane, men vi tar vel en utfordring? :D

Problemet blir jo som TBO sier at det ser skikkelig teit ut når hjulet kommer forran senter av "hjulhuset" i skjermen.

ChrML
07/04/10, 05:41
Selv om det ser dumt ut med hjula helt fremme, så bør du ha det slik. Gjerne også justerbar topplagring så du kan øke caster enda mer.
Har selv de lengre stagene på min bil og hjula tar nesten i fremme i skjermen.
Kunne tenkt meg enda mer caster egentlig.
Er bare at det ser litt teit ut. Men kunne tenke meg justerbar topplagring etterhvert for å øke caster/camber mer. Men når man øker caster i overkant så kommer jo ikke hjula lenger fram, så tenkte kanskje å kunne justere inn litt i bunn og kompansere så langt det går i toppen :).

Men såklart, hvis kjøregenskapene blir spesiellt værre av å justere inn i bunn så lar jeg det være slik som det er.

henrik940
07/04/10, 07:10
Det ser hvertfall teit ut å ha litt camber bak, men ikke noe foran. Det ser jo ut som noe er ødelagt bak :p

ChrML
07/04/10, 07:30
Det ser hvertfall teit ut å ha litt camber bak, men ikke noe foran. Det ser jo ut som noe er ødelagt bak :p
Yep, skulle hatt mye mer camber foran. Noen som har et bilde av hvor mye det lar seg gjøre å få camber foran med justerbar topplagring? Med coilover fjær i liten diameter.

Siden jeg får en del camber bak ved mye senking så skulle jeg gjerne hatt noe mer camber foran for å matche.

henrik940
07/04/10, 07:39
http://www.matejblahut.com/gallery/d/174-1/cima01.jpg

ChrML
07/04/10, 08:40
*snip*
Hah, med så mye camber er det vel neppe en fordel lenger :p.

Espen-K
18/06/10, 00:13
576kr eller slik per stykk på mekonomen. Men om de kan justeres så mye lengre er uvisst.
Men som sagt for og få til og justere noe særlig i toppen så må man ha mindre fjærer.
Skjønner egentlig ikke hva volvo holdt på med når de lagde forstillingen, er jo bedre vinkler på en handlevogn.


Sier du 607kr pr stk så er jeg enig :p

TeamBørnOut
18/06/10, 05:07
Yep, skulle hatt mye mer camber foran. Noen som har et bilde av hvor mye det lar seg gjøre å få camber foran med justerbar topplagring? Med coilover fjær i liten diameter.

Siden jeg får en del camber bak ved mye senking så skulle jeg gjerne hatt noe mer camber foran for å matche.

hvorfor alle biler har mer "camber" forran en bak er jo fordi bakhjula ikke svinger... vri rattet så endrer ting seg forran.
skal du ha mer camber så er det jo en start å kjøpe justerbar topplagring og ei fjør med mindre dia. men husk at pedersens/sellholm ikke lar deg justere så veldig mye. så kan man bytte ut den fremre bærearmen til en som er litt lengre. men hjula kommer jo litt lengre ut da.. (fint for de av oss som kjører med spacer :D)
Med 205 / 215 /40 -17 så subbet jeg av litt av fangeren min med de justerbare caster stagene... + at det ser litt rart ut. men sånn går det når volvo ikke har laget godt nok plass :D
Men husk at gode dekk også er viktige! toyo r888 og lignende hjul gjør underverker :) Ikke bare river det i filler interiøret ditt og foringene dine. men det sitter 10x bedre på veien en hva andre billig dekk gjør! minuset er at det støyer litt mer en vanlig ved normal kjøring. men man venner seg fort til lyden(høres ut som hjullageret sliter litt :D)

ChrML
18/06/10, 08:53
hvorfor alle biler har mer "camber" forran en bak er jo fordi bakhjula ikke svinger... vri rattet så endrer ting seg forran.
skal du ha mer camber så er det jo en start å kjøpe justerbar topplagring og ei fjør med mindre dia. men husk at pedersens/sellholm ikke lar deg justere så veldig mye. så kan man bytte ut den fremre bærearmen til en som er litt lengre. men hjula kommer jo litt lengre ut da.. (fint for de av oss som kjører med spacer :D)
Med 205 / 215 /40 -17 så subbet jeg av litt av fangeren min med de justerbare caster stagene... + at det ser litt rart ut. men sånn går det når volvo ikke har laget godt nok plass :D
Men husk at gode dekk også er viktige! toyo r888 og lignende hjul gjør underverker :) Ikke bare river det i filler interiøret ditt og foringene dine. men det sitter 10x bedre på veien en hva andre billig dekk gjør! minuset er at det støyer litt mer en vanlig ved normal kjøring. men man venner seg fort til lyden(høres ut som hjullageret sliter litt :D)
Tenkte egentlig utseende messig på det med camberen. Sånn at det også er mye camber foran og ikke bare bak når man kjører rett frem. Skal tenke på det du nevner etterhvert :).

TeamBørnOut
18/06/10, 11:27
Jeg kan ta litt bilder av dette på 940n min snart. har coilovers som skal på forran. men kjøper bare løse lagre og lager plata selv så jeg kan få vinkelen jeg vil ha.

ChrML
18/06/10, 11:30
Jeg kan ta litt bilder av dette på 940n min snart. har coilovers som skal på forran. men kjøper bare løse lagre og lager plata selv så jeg kan få vinkelen jeg vil ha.
Det hadde vært fint :). Ser litt rart ut hvis man har mye senk og har skikkelig camber bak, mens hjula foran står rett opp og ned foran nesten :p.

Hvilke coilovere skal du ha?

TeamBørnOut
18/06/10, 11:37
har fra pedersen. bilstein racing til 240. hatt liggende fra jeg tenkte å ha det på 66n. men ble endring i planene :)
Må bare finne ut hvor jeg kjøpte nytt topplager hen sist. pedersen tok blodpris. men fant et sted i england hvor de nesten ikke tok betalt :D

jonass
20/06/10, 22:30
Finnes det noen nedre bærearm til 940 som er lengre enn den jeg har?
Er noen foringer som har sunget sine vers nå så må uansett skru litt der. Hadde vært fint og fått hjulet si rundt 20mm lenger ut. Så hadde jeg sluppet og hatt noe ulovligheter ang fjærer for og få mye camber fremme.

TeamBørnOut
28/06/10, 17:06
det tror jeg ikke du får tak i. da hadde nok dette vært mye brukt :)

kermitt
28/06/10, 18:07
går da vel enkelt ann å lage justerbart av det originale med litt gjengetstang, muttere og sveis? du har da vel laga noe sånt TBO? skulle tru du fikk ut hjulet litt da.

jonass
28/06/10, 19:28
Tror ikke jeg ville brukt gjenge stang da de ofte bare er 4.8
Skulle vært minimum 8.8
Går og bruke noen fine 12.9 bolter m16+ kanskje men vet ikke om de blir svakere av og bli sveist i.

kermitt
28/06/10, 19:35
hva med å dreie gjenger på en solig aksling å sveise på den? problemet er vel at dette skulle ha vært fingjenger så man kan få fin justert det til akkurat rett grader og minutter. det er trasi greier å få dreid syns jeg :p

TeamBørnOut
28/06/10, 22:31
De er jo støpte.. + at de er laget for å tåle litt påkjenning. men går jo sikkert å lage noen selv.