PDA

Vis full versjon : Turbokonventering Rødblokk 16v



Marius Skau
21/12/11, 20:29
Hei!

Har søkt og leita og lest rundt om men blir ikke heilt klok på dette!!

Kan begynne og skrive opp et kjapt oppsett jeg har i tankan:

B230F blokk med underspyling
SPM Høyeffekts oljepumpe
H-profil Råder
Smidde stempel
Massert 16v Topp
T70 turbo
Hjemme snekkra grenrør
16v innsug (Ev hjemmesnekkra)
etc
etc

Det jeg i hovudsak tenker på her da er hvor handle stempel og hvilke stempel??

Og er det noe andre ting jeg må tenkte på ved turbokonventering av rødblokk 16v?

Setter pris på inspill, tips etc :)

Mvh
Marius

MGP
21/12/11, 20:50
www.cylmo.no :) der fins alt du trenger av motor deler

R.G
21/12/11, 21:09
regreim kit må du ha, ståldrev på veiv for regreima, og anna remhjul for reimer ellers

også må du være sikker på oljetrykket, grunnet turbo, underspyling, og hydrauliske løftere.


ei høyeffektpumpe kan hende ikke gir nok mengde med underspyling, turbo og hydr. løftere. ved varm motor har jeg hørt og lest mange tilfeller hvor oljelampe kan stå å blinke på tomgang ved varm motor. uavhengig av org pumpe el høyeffektpumpe.



mulighet er å bruke 230blokk fra 89-92 da disse er uten underspyling. er motor oppsett helt optimalt så trenger man ikke underspyling.



er en god del forskjellige meninger om detta der så ingen trenger å skyte meg:p driver med samma greiene sjøl.

Lundberg Performance
21/12/11, 21:24
blokkene med underspyling har kule og fjær og åpner ikke før 2,5 bars oljetrykk, og som nevnt er ikke dette nødvendig men greit og ha.. register reim brukes fra 1,6 ascona diesel med 146 tenner. spennrulle fra vw 16v..

hvis du ikke skal ha fordeler løs tenning så må du ha ombygget fordeler i 240 karosseriet..

Bjørnstad
21/12/11, 21:42
blokkene med underspyling har kule og fjær og åpner ikke før 2,5 bars oljetrykk, og som nevnt er ikke dette nødvendig men greit og ha.. register reim brukes fra 1,6 ascona diesel med 146 tenner. spennrulle fra vw 16v..

hvis du ikke skal ha fordeler løs tenning så må du ha ombygget fordeler i 240 karosseriet..

er samma spennrulle på alle vw 16V uansett åssen årsmod motoren er? eller er det fra et merke jeg på ha golf eller lign?

R.G
21/12/11, 21:43
er samme strammehjul på fleste golf.

men sier man att man skal ha for golf 2 16v gti så får man riktig type

Euro-96
21/12/11, 22:00
Jeg brukte strammehjul fra golf 2 diesel og reim fra opel 1.7 diesel 146t og korta f-fordeler med saab "krabbelokk".
Funker 100%

R.G
21/12/11, 23:36
Jeg brukte strammehjul fra golf 2 diesel og reim fra opel 1.7 diesel 146t og korta f-fordeler med saab "krabbelokk".
Funker 100%

hvor mye har du på å stramme/slakke reim da? regreim fra 850 skal også gå da vil jeg tro, 143 tenner på den, el om var 147..

GMV
22/12/11, 10:50
Ja reim fra 850 passer på lengda, men den er 28mm bred som fører til konflikt nede på drevet på veiva. Iallefall på den reima jeg prøvde. Om man bruker Opel Ascona reima så er den 24mm som igjen er 2mm bredere enn std 234F reim. Ang spennrulle så har jeg sett fler fra VW konsernet som vil passe bra. Det som er kritisk er bredden på hjulet, de 8V utgavene blir for smale.

R.G
22/12/11, 12:23
Ja reim fra 850 passer på lengda, men den er 28mm bred som fører til konflikt nede på drevet på veiva. Iallefall på den reima jeg prøvde. Om man bruker Opel Ascona reima så er den 24mm som igjen er 2mm bredere enn std 234F reim. Ang spennrulle så har jeg sett fler fra VW konsernet som vil passe bra. Det som er kritisk er bredden på hjulet, de 8V utgavene blir for smale.

850 har to typer reimer en 21 og en 28. den på 21 går fint med 8v kamdrev osv på 16v også.

men da kommer vel praten på att reima er for smal vel.

Euro-96
22/12/11, 13:47
Jeg bruker den originale løperullen som sitter på termostathuset og har brukt ca. 1/3 av strammemuligheten på strammehjulet.
Jeg brukte også registerdrevet fra 234 på veiva og dreiet av ca. 5 mm på baksiden av svingningsdempern så remmene til servo og vannpumpe skulle flukte.
Opelreima er som skrevet over her 24mm og det er 234-drevet også så dette kunne ikke blitt bedre.
Reima,strammehjulet og lokket kosta ikke over 800 på mekonomen.

Marius Skau
22/12/11, 19:31
Takk før mye informative svar:)

tosk: Jobber du i butikk i Trondheim du?

Har engammel et blokk liggandes som er fin i sylinderne. Kan jeg bruke denne?

MGP
23/12/11, 13:38
jobber i trondheim ja.