PDA

Vis full versjon : Hvilken forsterker?



chrisbjorklo
20/12/11, 21:39
Er ganske grønn på dette området, så velger heller å kanskje stille et dumt spørsmål for mye, istedenfor å prøve og feile.. :)

Har sett på Rockford Fosgate Punch serien, og har funnet basser og høytaler. Høytalerene veit jeg at jeg kan kjøre gjennom selve spilleren, men hvilken forsterker ville dere brukt til bassen?
Skal ha 2x250w utgang. Merke er ikke så viktig, så hvis det finnes noen "billigmerker" som fungerer, er det også av interesse! :)

Set-upet hittil ser ut til å bli 2stk 10" Punch bassere, og 4stk Punch høytalere i dørene, tror dere det blir greit trøkk?

På forhånd takk! :)

Bass: http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?item_id=120405&locale=en_US&p_status=

Høytaler: http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?item_id=112891&locale=en_US&p_status=

todleif
22/12/11, 16:35
Til bass so bruker du ein monoforsterker.
Du har valgt 2 basshøgtalere med ein enkel spole på 4 ohm. Høgtalerene kan du parallellkoble og du vil da da få ein impedans på 2 ohm.
Kvar høgtaler takler 250w. Med 2 stk blir det 500w.
So du finner ein monoforsterker som klarer å gi ca 500w med ein impedans på 2 ohm.

850GLTsilver
22/12/11, 17:42
Til bass so bruker du ein monoforsterker.
Du har valgt 2 basshøgtalere med ein enkel spole på 4 ohm. Høgtalerene kan du parallellkoble og du vil da da få ein impedans på 2 ohm.
Kvar høgtaler takler 250w. Med 2 stk blir det 500w.
So du finner ein monoforsterker som klarer å gi ca 500w med ein impedans på 2 ohm.

Eller så bruker du en bittelitt rimeligere stereoforsterker, og koble en spole inn på hver kanal.
Bonus: Noe renere lyd og like bra output, samt lengre levetid på forsterkeren. :)

todleif
22/12/11, 20:47
Du får finne ein rimelig rimelig 2-kanals forsterker som gir ut 2x250w.
Eg trur du skal slite litt med dette!!

Kvifor skal du få reinere lyd og lengre levetid på ein 2-kanals forsterker iforhold til ein monforsterker?

850GLTsilver
22/12/11, 23:03
Du får finne ein rimelig rimelig 2-kanals forsterker som gir ut 2x250w.
Eg trur du skal slite litt med dette!!

Kvifor skal du få reinere lyd og lengre levetid på ein 2-kanals forsterker iforhold til ein monforsterker?

Det har rett og slett å gjøre med at en forsterker som hele tiden jobber under stress, alltid vil forvrenge mere enn en forsterker som jobber innenfor sitt idealområde.
Og en forsterker som jobber med 2 Ohms last jobber med en langt tyngre last enn en forsterker som har 4Ohm som belastning.

Jeg kunne sikkert dratt lange forklaringer om hva som skjer i forsterkere med økt (les: lavere Ohm) belastning, uten at noe egentlig blir klarere av det. Det er rett og slett bare slik.
I tillegg så kan du ta med at utgangstransistorene i en forsterker som jobber mot 2Ohms last må levere dobbelt så mye strøm som utgangstransistorene i en forsterker som jobber mot 4 Ohms last. (Gitt samme effekt til høyttalerne) Dette sliter mere på komponentene naturlig nok.
Og vær så snill folkens: Ikke les 250W forsterker som en forsterker som er halvparten så sterk som en 500W forsterker.
Det er rett og slett ikke slik. Slike PMPO og max-effekter hører hjemme i fantasiverdenen.

Les heller hvilken effekt forsterkerne leverer ved Ca 0,1% forvregning. Det er langt mere sanne watt enn alt som leverer 1000W og slikt. Men jeg kan jo nevne at QDS og BOSS har fine "2X250W" forsterkere. Eller hadde i det minste. Helt knall til subwoofere. Kan sikkert lete opp flere også.

todleif
23/12/11, 07:48
QDS har eg aldri høyrt om. BOSS er vel ikkje akkurat kjent for "ekte" watt.
Uansett skal du slite for å finne ein rimelig forsterker som leverer 2x250w ved 4 ohm. Er mykje lettare å finne ein rimelig monoforsterker som leverer 500w ved 2 ohm.

Kjøper ein kvalitetsforsterker, so ryker den vanligvis ikkje med det første! Eg har aldri klart å øydelegge ein forsterker, sjøl om den blir lasta ned mot 2 ohm.
Men kjøper ein billige drittmerker, so kan eg forstå eit dei kan ryke viss dei blir lasta litt ned i impedans. (og der plasserer eg BOSS. Er kanskje ikkje rettferdigt no) Men eg ser ingen grunn til ikkje å kjøpe skikelige kvalitetsforsterkere med ein gang, er som oftest billigare enn å kjøpe billige drittforsterkere som må byttes ut 1 gang i året.

chrisbjorklo
23/12/11, 14:22
Tusen takk for tips!
Fikk et tilbud av en venn av meg, denne: ( http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30268368 ) til 1500,-
I og med at jeg skal oppgradere forsterker til neste år, blir dette kun en løsning for denne sommeren. Hvis dere har flere forslag (gjerne med link til finn eller eBay) så er det bare å skrike ut, alt blir tatt imot med takk og vurdert! :)

850GLTsilver
23/12/11, 17:55
QDS har eg aldri høyrt om. BOSS er vel ikkje akkurat kjent for "ekte" watt.
Uansett skal du slite for å finne ein rimelig forsterker som leverer 2x250w ved 4 ohm. Er mykje lettare å finne ein rimelig monoforsterker som leverer 500w ved 2 ohm.

Kjøper ein kvalitetsforsterker, so ryker den vanligvis ikkje med det første! Eg har aldri klart å øydelegge ein forsterker, sjøl om den blir lasta ned mot 2 ohm.
Men kjøper ein billige drittmerker, so kan eg forstå eit dei kan ryke viss dei blir lasta litt ned i impedans. (og der plasserer eg BOSS. Er kanskje ikkje rettferdigt no) Men eg ser ingen grunn til ikkje å kjøpe skikelige kvalitetsforsterkere med ein gang, er som oftest billigare enn å kjøpe billige drittforsterkere som må byttes ut 1 gang i året.

Hehe... Liten utfordring til deg: Finn tre produsenter som alle opererer med "ekte" Watt.
1X500 kontra 2X250 er i grunnen lite relevant. For ingen av disse to eksemplene er under noen særlig omstendighet "ekte Watt". De fleste 200W forsterkere på markedet er ikke i stand til å levere særlig mere enn 30-35W målt etter eksempelsvis FTC-normen. OG "Ekte watt"? Hva er egentlig det?

Nå har jeg hat å gjøre med både Boss og andre "billigmerker", og har funnet at de faktisk bruker relativt bra komponenter i forsterkerne sine. Men siden de er opptatte av å lage slike "1000W"-forsterkere, så hopper de alt for ofte over visse sikkerhetskretsløp i sine forsterkere, noe som egentlig ikke burde bety all verden, før forsterkeren ender opp i bilen til disse som er litt mindre opptatte av å koble høyttalere og strøm slik det burde vært koblet. (Les: Disse som er mere opptatt av fete kabler enn hva de faktisk skal føre med seg av strøm) Jeg har sett utrolig mye rart rett og slett ut fra dette at disse "fete" kablene selvfølgelig er alt for store til klemmene på forsterkerne. Rene busta som står ut i alle retninger i tillegg til de kordellene som faktisk er havnet der de alle burde. Nakamichi er vel i mine øyne virkelig den eneste produsenten som oppga sine forsterkere med EKTE og REALE watt. Men hva er vel en 140W-forsterker i konkurranse med 2-3KW-forsterkere?
Gjett hvilken som låter best.....

Som du egentlig så fint skriver det, så er det helt riktig dette å heller satse på kvalitetsforsterkere fremfor billigdritt.
Og jeg for min del legger til: Bedre å satse på impedanser som er snille med forsterkerne enn å laste de ned maksimalt bare for å få disse 500W på sub-en. 2X150 med 4Ohms last vil oftest låte bedre likevel.

850GLTsilver
23/12/11, 18:10
Tusen takk for tips!
Fikk et tilbud av en venn av meg, denne: ( http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30268368 ) til 1500,-
I og med at jeg skal oppgradere forsterker til neste år, blir dette kun en løsning for denne sommeren. Hvis dere har flere forslag (gjerne med link til finn eller eBay) så er det bare å skrike ut, alt blir tatt imot med takk og vurdert! :)

De dataene som er oppgitt der GARANTERER jeg ikke er i nærheten av hva du får.
ALDRI i livet om den yter 1600W ved 0,001% forvregning.
Tenk over dette: Dersom dette er en digital effektforsterker, så skal den kunne levere hele 4800W i 1Ohm, noe den må hente fra 12Volten din. Da skal den trekke små 400A. Men dette er nok uansett en "alminnelig" AB-forsterker, og da snakker vi om en effektivitet på Ca 80% (Og da er jeg snill) Vips, så er nødvendig strømtrekk fra 12V passert 480A.
Sier seg selv at dette er umulig. Tipper den er sikret med 2X30A, eller kanskje helt opp mot 2X60A.
Og da har vi en totaleffekt fra batteriet på små 1440W. Trekker vi fra litt for å la forsterkeren jobbe innenfor et fornuftig forvregningsnivå, så er vi nede på Ca 700W totalt avgitt effekt.

Skal vi se på "Ekte Watt", så kan vi gå ut fra at den med 2X60A sikringer på 12V ligger i nærheten av Ca 250W. Da snakker jeg om kontinuerlig avgitt effekt over hele frekvensområdet 20-20000Hz og en forvregning på Ca 0,05%.
Vil uansett kunne ha krefter til å låte knall, og er den oppgitt til å være stabil på 1Ohm, så kan den nok holde mål.

Om jeg er en gledesdreper? Ja selvfølgelig.
Men skal sannheten frem, så skal den frem.

Er dessverre ikke rare effektgevinsten i bassen sett opp mot at man ikke skal drive den over hele frekvensområdet.
Akkurat det fenomenet er i grunnen forbeholdt mid og høy-frekvensbåndene. De er sterkt skadelidende i en forsterker som skal jobbe over hele frekvensområdet fra 20-20000Hz.

Og bare så du ikke er alt for forvirret: Jeg ser ikke noe galt i å satse på den der forsterkeren.