PDA

Vis full versjon : växellåda, service erfordras



ver
20/12/11, 21:13
Så er det pån igjen, etter at motoren endelig er fikset. Fikk dette nå i dag og leste av feilmeldinger i kveld, xc90, 2007mod..
Feilkoden var: TCM-0051 Lock-up solenoid SLU Stuck in position OFF
Hva betyr dette? Det skjedde i 4 gir, i lang oppoverbakke, kjørte 56km/h. Ser at oljetemperaturen var 62grader.
Kassen er gått 150000, hadde flushing og bytte av olje nå i mai.
Er det bare å slette koden og håpe på det beste, eller er det noe jeg bør sjekke. Skal på verksted med bilen alikevell på fredag. Er det noe de kan sjekke gå over. Trenger vel ikke å bytte olje igjen?

ver
21/12/11, 14:10
er det noen som har et lite innspill :confused:
Har søkt litt forskjellig, men finner ikke noe entydig svar, men det finnes vel heller ikke. Håper bare ikke at kassen er på vei til dundas...

cortinaterje
21/12/11, 14:36
Jeg har ingen erfaring på Xc90, men på min V70 sletter jeg bare lock up feilkode når den dukker opp.

Jeg hadde prøvd å slette koden, er det permanent feil dukker den nok opp igjen med en gang.

ver
23/12/11, 15:59
Var på verksted i dag, de hadde nok tatt juleferie, de bare slettet koden og sa de skulle sjekke opp hva det betød. Jeg fikk utskrift fra deres Bosch system. Der stod det, kobling dreiemomentomformer koblingventil forblir åpen. De slette feilmeldingen, men hva betyr dette? Er det ventil "inne" i kassa? Eller går det ann eventuelt hvis det kommer igjen å fikse det uten å åpne kassen?

ver
29/12/11, 12:17
Slettet koden og har ikke kommet opp igjen. Virker som at girkassen har gjort en "adapsjon" etter motorhavariet. Kan tyde på at motoren ikke har gått på alle fem sylindrene (før havariet) en stund, og når motoren fikk den kraften den egentlig skal ha ble kassen litt i "ulage", men nå girer den mye mykere. Min teori er at feilmeldingen kom på bakgrunn av dette og at den nå har tilpasset seg..

ver
15/07/12, 20:28
Skulle dra på ferie forrige søndag, etter noen mil, med campingvogn fikk jeg växellåda feil. Kjørte til nærmeste volvo verksted, Nardo bil. Leste av feilmelding, TCM-0051 Lock-up solenoid SLU Stuck in position OFF. Slettet og kjørte videre i 500 meter, samme feilmelding. Låser seg i 4.gir, dvs. girer ikke i 5 og 6, men girer ned. De mente at kassen har tatt kvelden, gått 160 000km. De kunne prøve å bytte solenoiden, men det kostet ca.30 000kr, så de anbefalte å bytte kassen :-(
Endte med at jeg måtte låne fadern sin passat, så vi kom oss på ferie. Fikk i dag samme feilmelding uten vogn på draget.
Betyr virkelig dette at kassen må byttes. Hvis, tror jeg at jeg er ferdig med Volvo, dette holder rett og slett ikke mål, tåler ikke å dra campingvogn, på 1250kg, og jeg kjørte snilt, med manuell giring som jeg har fått anbefalt.
Med motorhavari i vinter, og nå girkasse, er tålmodigheten oppbrukt. Får håpe forsikringen tar litt av dette, hvis det er slik at merkeforhadler anmoder om bytte av girkasse (har motor og girkasse havari forsikring)
Noen som har erfaring med denne feilmeldingen, og videre utfall, med denne feilmeldingen. Håper på noen som kan hjelpe, må nok begynne å ringe til verksteder i morgen, eventuelt sverige.

locked
16/07/12, 13:05
Det er jo berre ein enkelt solenoid som er gåen. Om den er elektrisk eller mekanisk gåen veit eg ikkje men i alle fall så er det mest truleg ein del du kan demontere for å skifte. Riktignok får du ikkje kjøpt den på Volvo så du må gå andre vegar, enten ta dele fra brukt kasse eller bestille nytt ut i frå typenummeret på en defekte delen.

Volvo seie alltid, skifte girkasse. Dei veit ikkje bedre, men ta kontakt med RATS eller automatlådor ab i Sverige så kan dei nok hjelpe deg :)

locked
16/07/12, 13:14
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/pdf/felkodsinformation%20TCM-0051.pdf

iPaal
16/07/12, 13:32
Hvis Volvo mener du må skifte hele kassa og du har forsikring med ok egenandel hadde jeg benyttet meg av det. Om ikke følger du rådene over.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ver
16/07/12, 14:02
Det er jo berre ein enkelt solenoid som er gåen. Om den er elektrisk eller mekanisk gåen veit eg ikkje men i alle fall så er det mest truleg ein del du kan demontere for å skifte. Riktignok får du ikkje kjøpt den på Volvo så du må gå andre vegar, enten ta dele fra brukt kasse eller bestille nytt ut i frå typenummeret på en defekte delen.

Volvo seie alltid, skifte girkasse. Dei veit ikkje bedre, men ta kontakt med RATS eller automatlådor ab i Sverige så kan dei nok hjelpe deg :)

Ja, jeg håper det jeg også. Men Nardo bil sa at å bytte solenoiden, ville koste kr. 25000-30000,-. Hvordan er det mulig? I tillegg sa de at, kanskje er det noe annet feil også, så de garanterte ingenting. Kanskje kom feilen tilbake etter 14 dager?

Jeg har ihvertfall sendt henvendelse til RATS og automatlåder AB, så håper jeg at de gir litt bedre hjelp..

locked
17/07/12, 00:26
Ja, jeg håper det jeg også. Men Nardo bil sa at å bytte solenoiden, ville koste kr. 25000-30000,-. Hvordan er det mulig? I tillegg sa de at, kanskje er det noe annet feil også, så de garanterte ingenting. Kanskje kom feilen tilbake etter 14 dager?

Jeg har ihvertfall sendt henvendelse til RATS og automatlåder AB, så håper jeg at de gir litt bedre hjelp..
Korleis dei kjem fram til ein sånn sum må dei nesten svare for sjølv. Eg tykkje det var ein skrekkeleg pris når det er mogleg å skifte kontrollenheten og den meina eg kosta cirka 11000kr og kan byttast uten å ta ut girkassen? (ikkje sikker)

ver
18/07/12, 20:07
Fikk dommen i dag etter grundigere sjekk hos kvernland bil. De testet SLU solenoid. Ingen funksjon + ulyd. Olje nivå, ok, og oljen så grei ut. Konklusjon, gearboks må skiftes. Kostnad; 52600,- for ny kasse og 16000,- for jobben + smådeler. Totalt kr. 70 000,-. Det var ikke noe kult. Vil, virkelig ikke bytte av solenoiden var greit? Er det en stor sak å bytte den?

Svirre
18/07/12, 20:42
Det er sikkert fullt mulig å få en slik reparasjon billigere, men det blir ikke på Volvo eller andre slike verksteder. Da må du til et sted hvor de jobber med automakasser. Undersøk litt rundt etter et slikt sted og forhør deg der. På merkeverksteder og slikt blir ingenting reparert lenger. Alt blir bare bytta.

locked
18/07/12, 21:28
Fikk dommen i dag etter grundigere sjekk hos kvernland bil. De testet SLU solenoid. Ingen funksjon + ulyd. Olje nivå, ok, og oljen så grei ut. Konklusjon, gearboks må skiftes. Kostnad; 52600,- for ny kasse og 16000,- for jobben + smådeler. Totalt kr. 70 000,-. Det var ikke noe kult. Vil, virkelig ikke bytte av solenoiden var greit? Er det en stor sak å bytte den?
Eg fekk noko rabattar så betalte 55 000kr for samme jobb. Fekk fastpris på det. Det tok dei halvanna dag å gjere jobben. V70 AWD, skulle vere nøyaktig same jobb på XC90...

ver
19/07/12, 13:00
Snakket med RATS, og de kommer nok til å åpne ventilhuset og bytte solenoiden. De sa jeg ikke måtte finne på å bytte girkassen. Slik jeg har forstått på forumet, så vet de hva de snakker om. Vet ikke hva jeg kan risikere med dette, men tror nok jeg går for det.

iPaal
19/07/12, 16:35
Snakket med RATS, og de kommer nok til å åpne ventilhuset og bytte solenoiden. De sa jeg ikke måtte finne på å bytte girkassen. Slik jeg har forstått på forumet, så vet de hva de snakker om. Vet ikke hva jeg kan risikere med dette, men tror nok jeg går for det.

Men hadde ikke du forsikring på girkassa?

ver
19/07/12, 17:10
Men hadde ikke du forsikring på girkassa?

Jo, men med kilometerfradraget (gått 160 000km, trekker de 35% av totalsummen), blir det allikevell opp mot kr. 28 000,-

iPaal
19/07/12, 20:18
Hadde allikevel vurdert det. Mellomlegget på reperasjonen vil vel ikke bli så stor? Kjipt å koste på kassa en del nå med ny Solenoid, også ryker kassa om 1 år. 70 nye tusen........

FroBe
19/07/12, 21:52
Et annet poeng med ny girkasse er at det øker salgsverdien av bilen når du skal selge bilen.

ver
01/08/12, 10:02
Ja, da var jeg hos RATS i går. Han fant ut med engang at converter clutchen hadde gått, og filter var tett. Han sa at egentlig var dette bra gearbokser, bortsett fra at converteren og solenoidene var av dårlig kvalitet, samt Volvo sin inkompetanse på olje bytte. Så da blir det full overhaling av kassen (estimerte en kostnad på ca.kr.42000, med 2 års garanti). Ja, ja da har jeg ihvertfall en "ny" kasse og motor i bilen, da får en håpe den går mange nye mil...... :)

ver
29/08/12, 12:54
Nå er bilen hentet. Når de åpnet giret fant de store mengder med clutchmateriale fra converterclutch, samt svært skitten olje. I tillegg fant de aluminiumsbiter fra ventilhuset. Så nå er det byttet converter, ventilhus og forsterket K1 clutch, samt diverse filter og hele giret er grundig rengjort. Girer som en drøm nå, og håper dette holder noen år? Veldig bra service hos RATS, de vet hva de holder på med. Anbefales

Svirre
29/08/12, 21:22
RATS bytter ikke til noe orginalt, de bytter til noe enda bedre! Og de er kjent for å gjøre en grundig jobb! :) Trur du vil oppleve en god kasse i mange år framover :)