PDA

Vis full versjon : varmeapparat i 945lt



micknutzen
20/12/11, 19:26
har en 945lt det blir ikke skikkelig varm inni.. motorn blir varm og vifta går som bare det. blåser bra opp på ruta;) noe svakt ut over cd spilleren. det er 940 med av/klima.
har skjekket at det er vann nok(rød frostvæske??) forje eier hadde bilen på stor service på volvo verksted og da blei det montert rød.
vifta går som bare det.
motor blir varm nok.

trudde ikke varmen skulle ha noe med ac og gjøre for den trenger gass påfylling:)

takker for svar

Jonas Soldal
20/12/11, 19:33
Sjekk om varmekrana som slipper inn vannet åpner skikkelig :)

micknutzen
20/12/11, 19:35
hvordan skjekke det lett?

micknutzen
20/12/11, 19:48
og det poller filter i 940n? er nok ikke det som er feil men skader i hvartfall ikke og bytte det? evnt hvor sitter

Jonas Soldal
21/12/11, 07:18
varmekrana sitter ovenfor pedalene dine, oppe på torpedoveggen ;)

R.G
21/12/11, 16:19
har han klima/ac så er ikke krana over pedaler. da sitter den i motorrom på torpedo. og er kun en av og på ventil når temp regulering settes på helt kallest. denne krana er belastet så dedn vil altid være åpen om den blir defekt.

så vil ikke tro feilen ligger med det.

det som regulerer varme mengde på ac/klima biler er ett spjeld som regulerer på frisklufta.









kan legge til att jeg har lignende problem i min 945.

er ny vannpumpe for ei lita stund sida, er sirkulasjon, motor når driftstemp, varmapp kran er på fult, men blåser lunkent. skal jeg få opp tempen inn i kupe må jeg ut å kjøre. er full fres ut av alle kanaler men bli liksom ikke badstu som det pleie å bli i volvo flest. så å tine stålis på ruta om morgenen tar tid.

kjenner jeg på varmeapp slanger i motorrom så er dem "lunken" mens radiatorslanger er varm. termostat er ok. men tenkte på en ting, kan det være den org oljekjølern som stjæler varmen? pga motorolja er jo kaldere enn vann under visse temp, så om denna kjøler ned vannet som går til varmeapp? pga kjølern er jo koblet via røret som gårr langsetter blokka.

Dalaræcing
21/12/11, 17:48
Hvis du sjekker i taket på bilen din, så har du en lampe, ta denne ned og da kommer du til ett lite rør som sitter fast i denne lampa. Dette røret er med å regulere varmen i kupeen, der kan det feks være kondens og fryse, og da måler den ikke riktig og bilen blir aldri varm innvendig. Sjekk dette røret, og blås det rent med trykkluft. eller prøv en annen lampe, med sensor.

micknutzen
21/12/11, 20:04
takker for svar skal skjekke det til helja;)

R.G
21/12/11, 20:05
jeg har varmeapp uten klima og ac. helt std apparat. 5 nivåer på vifte. starter jeg bil og det er 20minus ute og er is på ruta. setter jeg den på hakk 3 så er en litt fin flyt, men smelte omtrent ingenting på 3 kvarter og er bare lunk som kommer fra dyser på dash.

hadd mange andre 940 uten ac/klima, og har kunne satt vifte på både 3 og 4 i 30-40minus og det har blitt varmere enn denna her.

da bil viser normal temp og termostat har åpnet, og det blåser lunk, så holder jeg da bil på 2000omdr i ett minutt eller to så strømmer varmen på.

850evo
21/12/11, 20:23
varmeregister ?? jeg bytta det for det var en lekasje i det, hadde noe av samme problem bytta registre å vips så var det glo varmt i bilen

R.G
21/12/11, 20:32
varmeregisteret mitt lekker ikke. sjekka det. minker ikke noe vann el, men det som er rart, er att jeg egentlig synes varmeapp slanger er lunken i motorrom. mens radiatorslanger er skikkelig varm. akkurat som det er dårlig sirkulasjon. men rart det å siden vannpumpa ikke er gammel. da sirkulasjon tenker jeg pga att hvis jeg holder den på 2000omdr i to min så pøser det på varme inni bilen.

lure på om oljekjølern gjør detta? er sånn org varmeveksler, berømte driten som sitt ved oljefilter som er koblet inn på vannsystemet. er jo koblet inn på røret som også går til varmeapp.

om det er denne som gjør det, tenker jeg fordi: vann blir fortere varmt enn olja, og holder olja seg relativ "kald" på tomgang så vil jo denne kjøle ned vannet?? att er di siste 30gr jeg kan mangle for att jeg skal få bedre fres inni bil?

og etter jeg får brukt bil litt å fått opp temp på alt som er så holder den koken i varmeapp selv om bil kan stå lenge å rusle på tomgang

850evo
21/12/11, 21:14
varmeregistre kan være tett

R.G
21/12/11, 21:17
ikke tett det når slangene ikke bli særlig varm. både innløp og ut bli lunken bare. hadde register vært tett ville ene vært varm og andre lunken

850evo
21/12/11, 21:28
nei ikke om det er dårlig sirkulasjon,

850evo
21/12/11, 21:31
det kan være korigert kjøleveske som gjør dårlig sirkulasjon så registre ikke blir skikkelig varmt, for jeg har aldri hørt om volvo med rød væske :/


har en 945lt det blir ikke skikkelig varm inni.. motorn blir varm og vifta går som bare det. blåser bra opp på ruta;) noe svakt ut over cd spilleren. det er 940 med av/klima.
har skjekket at det er vann nok(rød frostvæske??) forje eier hadde bilen på stor service på volvo verksted og da blei det montert rød.
vifta går som bare det.
motor blir varm nok.

trudde ikke varmen skulle ha noe med ac og gjøre for den trenger gass påfylling:)

takker for svar

R.G
21/12/11, 21:46
nei ikke om det er dårlig sirkulasjon,

er varmeappregister tett, så er det helt klart logisk att ene slangen som fører kjøleveske til register blir varm og retur kald i motorrommet.

micknutzen
22/12/11, 20:50
skjekket litt til i dag;) og det blåser varmt og fint på ruta men det blåser ikke en dritt forran ved speedo meter og over cd spiller.. kan prøve og bytte til vanlig blå frostvæske og skal kjenne på slangene i morra;)

Øyvind G
22/12/11, 21:52
850evo kan være inne på noe her.

Har hvert borti samme problem på jobben. Det kan bli et belegg inne i registeret som fører til dårlig sirkulasjon så du ikke får nok varme. begge slangene blir varme pga litt sirkulasjon er det.

Du kan jo prøve å bruke noe rens og skylle igjennom det for å se om det hjelper.

Ta av begge slangene inn mot torpedo og sett vannslangen (hageslangen) på en av de og la det renne litt. Hjelper det ikke så kan det nok hende at du må bytte registeret (radiatoren i varmeaparatet).

n0gga
23/12/11, 00:19
Har alle som plages med dette sjekket spjeldet bak hanskerommet?
Er et spjeld som åpner og lukker for direkte friskluft fra utsiden. Spjeldet åpner og lukker avhengig av temperaturskruen på varmeapparatet. På min Volvo hoppet vaieren til denne av, og det endte med konstant lunken temp fra varmeapparatet.
Kan enten fikses, eller bare vende over spjeldet til varmluft (du vil da KUN få varmluft ut, eller kaldluft når vannet i registeret kjøler seg ned.).

boman
25/12/11, 02:23
RØD frostvæske? Disse gamle Volvoene skal da ha blå. Kan ikke rød og blå blanda sammen bli til "graut", som fort kan føre til dårlig gjennomstrømning?

Øyvind G
25/12/11, 10:45
RØD frostvæske? Disse gamle Volvoene skal da ha blå. Kan ikke rød og blå blanda sammen bli til "graut", som fort kan føre til dårlig gjennomstrømning?

Noen kjølevæsker reagerer med hverandre hvis de blandes o g blir som grøt. Har dette skjedd, så vil du som regel se det i expasnsjonstanken. Ser det bra ut der så er det nok ikke det som har skjedd.

Er ikke farlig å ha rød kjølevæske på gammel bil, men det må som sagt ikke blandes med andre typer pga det som er nevt over her kan skje.