PDA

Vis full versjon : Noe EKSTREMT galt med elektronikken på 240'n.



Espedalen
19/12/11, 22:09
Hva jeg skrev på 100/200-serien forumet hvor det aldri var noe respons legger jeg ut her, da jeg ikke fikk respons på den andre siden.

"På den ene Volvoen jeg har, har jeg ett stort problem med lysene mine, noe som oppsto inatt.
Det første som skjedde var att parklysene begynnte å klikke, sikkringen gikk hele tiden osv, så fant jeg ut att ledningen til skiltlysene lå innat printplata til høyrebaklykt å var smelta, så jeg teipa denne også var det iorden, nå kommer det største problemet av alt.

Når jeg slår av tenninga på bilen står alt av lys på uansett, jeg får ikke vridd på den knotten som har 0 - Park - Kjørelys, det bare klikker i relèt og ingenting skjer.
Jeg prøvde å plugge ut stikkern til denne vri knotte, det skjedde ingenting, så etter mye om og men fant jeg fram relèt til denne knotten, skjedde det noe? Nei, alt lyste enda.

Nå knotten står på 0 kan jeg slå på fullt lys, altså ikke blinke med lysa, og bare det tyder på att noe er feil..

eneste måten å få slått av alt av lys på er å dra av batteri polen til +, da blir alt vekk, ellers? Nei.

Noen som har svaret på dette? Takk på forhånd! Dette er en 91mod."


Hva Mr.Soteru skrev
"Har vært med og kikka litt på den nå, og for å si det på enklast mulig måte er:

Om man har tenninga på og skur den av, er det ingen lys utvendig eller instrumentlysene som slukker, men når man tar av pluss polen så slukker de selfølgelig.
Setter pluss polen på igjen, og ingen ly lyser, men om man slår på tenninga så begynner de og lyse. Slar man de av så lyser de enda.
Lurer på om det kan være tenningslåsen, altså den elektriske delen ?"

Revell
19/12/11, 22:19
enten er det elektrisiteten til tenninga eller en defekt bryter:)

Espedalen
19/12/11, 22:31
Ja, det med tenningan kan jo selvfølgelig hende, att viss jeg bare bytter den elektrsike delen til tenninga, dvs. det stikket bak tenningslåsen, att det vill fungere da.

Men, hvem bryter sikter du til når du mener en defekt bryter i denne sammenhengen?

Revell
19/12/11, 22:33
lysbryteren den du vrir på;)

Espedalen
19/12/11, 22:59
Okai, det som er er bare det att når jeg tar av stikket til den brytern så skjer det heller ikke noe serru

Berg Performance
19/12/11, 23:21
Bytt hovedlysrele! =)

Espedalen
19/12/11, 23:49
Er det det grønne relèt som ligger rundt der ved rattstamma? Isåfall har jeg prøvd å bytte dette og det fungerte ikke.

Berg Performance
20/12/11, 00:03
Det "store" gråe som sitter på v side ved batteriet.. Som regel lengst mot batteriet ved koblingene der =)

Espedalen
20/12/11, 00:16
har plugget ut den, dog ikke byttet den, men fortsatt lyste det..

gaupe
20/12/11, 01:02
Tippar på at ledningane inn på hovudlysreléet ditt har smelta, det som ligg bak luftelukene i midtkonsollen.

Espedalen
20/12/11, 08:34
Ja, det lille sølvfarga? Eg prøva å plugge ut det men skjedde ikkje noko, men kan jo hende dei har smelta ja å ligg å gjer + heiletia

gaupe
20/12/11, 09:04
Ja, er eit standardrele, hadde smelta på min 92, sannsynlegvis etter nokon hadde dratt for mykje straum gjennom det.

Espedalen
20/12/11, 10:42
Ok, takker, fant det relet her om dagen, plukka det ut og ingenting skjedde. Men dette er som du sier bare ett vanlig standard rele, får prøve idag da... når ditt smelta, hadde du de samme symptomer som det her da?

gaupe
20/12/11, 10:44
Ok, takker, fant det relet her om dagen, plukka det ut og ingenting skjedde. Men dette er som du sier bare ett vanlig standard rele, får prøve idag da... når ditt smelta, hadde du de samme symptomer som det her da?

No huskar eg ikkje heilt kva som var symptoma, men var svært sære symptom. Har du sjekka langlysreléet?

Espedalen
20/12/11, 11:29
det sølv fargavframmi motor rommet? Jepp, plugga ut det, ingenting skjedde... jeg plugga ut det store grønne releet ved ratt stamma, da slutta alle lys bortsett fra v.parklys.

gaupe
20/12/11, 12:22
det sølv fargavframmi motor rommet? Jepp, plugga ut det, ingenting skjedde... jeg plugga ut det store grønne releet ved ratt stamma, da slutta alle lys bortsett fra v.parklys.

Har du sjekka kontakta på hengerfestet også? At det er ingen kortslutning der.

Espedalen
20/12/11, 12:25
nei, den er ikke sjekket, kan den gjøre så alle lys lyser når tenninga er av den da?

850GLTsilver
20/12/11, 19:38
nei, den er ikke sjekket, kan den gjøre så alle lys lyser når tenninga er av den da?

Helt klart.
Ser jo ikke ut som at det er særlig mye som går via brytere og releer i alle fall.
Er både direktestrøm og litt slikt der i hengerkontakta (Når alt er koblet opp)

Espedalen
20/12/11, 20:59
Altså bare prøve å ta den helt vekk eller se om det er noe brudd på selve kontakten da?

850GLTsilver
20/12/11, 21:34
Altså bare prøve å ta den helt vekk eller se om det er noe brudd på selve kontakten da?

Det er vel mere sannsynlig at det er noe som er kortsluttet der.
Forsøk å koble vekk litt sånn en etter en.

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hovedlysene dine tennes.
Må se på skjema for 240 først, og om det er montert et sånt sært ekstrarele for å få automatiske kjørelys.
Vet det ble gjort mye rart på de oppigjennom. Men selv har jeg ikke hatt noen senere enn 1987-modell....

På den annen side. Ser du har forsøkt å nappe ut releet under dashen der, uten resultat, MEN sjekka du at ledningene til det releet ikke hadde smelta sammen? Ikke uvanlig som det nevnes lengre nede her at om man forsøker å trekke for mye strøm gjennom de kablene der så smelter ledningene først og fremst (les: 100W hovedlyspærer er ikke noe som passer på de ledningene der.)

Espedalen
20/12/11, 21:36
Ja, skal prøve å koble fra litt sånn etter sånn, var ute å så på den akkurat å den hang å slang, prøvde å lirke litt på den, ingenting skjedde, trenger den ikke så jeg klipper den nok bare vekk tenker jeg...

Ja, det med hovudlysa er jæævlig rart.

Espedalen
20/12/11, 21:53
Bytta akkurat relèt til 0 - park - kjørelys brytern - 0 skjedde.

BlåFare
21/12/11, 13:20
Gå over alt av ledninger inni dashen og i midtkonsollen. Fikk likt problem som deg, så fant feilen i jord og i sikringsboksen :)

Espedalen
21/12/11, 14:07
Jepp, tror det faktisk kan Ha starta i sikringsboksen så skal se litt nærmere på det, takker :))

Espedalen
21/12/11, 17:15
Hva jordet da du fant feilen din?