PDA

Vis full versjon : Mitsubishi turboer, rødblokk vs hvitmotorer.



Soulair
19/12/11, 09:01
Jeg trenger en oppklaring i dette en gang for alle. Helt siden VCCN ble startet har det vært en bred enighet om at Mitsu turboer ikke er bra på rødblokk, pga svært høyt baktrykk og høye temperaturer. I tillegg lader den kanskje litt tidlig en hva en liten firesylindra motor har godt av. Så langt henger jeg med.:)

Men så var det hvitmotorene da.. Her er det plutselig greit med 19T og 1 bar trykk?! Er det ikke lenger et problem med 6 kg baktrykk og temperatur i taket? Jeg vurderer selv å bytte ut min 13G med en Garret GT2871R (tror jeg det var..) og kjøre samme ladetrykk som teoretisk vil gi mer effekt, fordi effekt er vel et resultat av moment og turtall?

Momentet faller som et lodd rundt 4500 rpm med mitsu turboer på rødblokka pga høyt baktrykk og stigende temperatur, så jeg tenkte å spare motoren i V-70XC'n denne belastningen med et større eksoshus. OK, så lader turboen kanskje et par hundre omdreininger senere men til gjengjeld vil vel motoren yte mer i mellom/toppregister og ikke gå varm (med tapt effekt deretter) ved lengre tids belastning.

Så til sakens kjerne. Hver gang jeg nevner mitt ønskede turbobytte får jeg beskjed om at: "Nei, det tåler ikke motoren. Mye bedre med 19T"... Kan noen derfor oppklare følgende for meg: Hva er forskjellen om du lader 1 kg med 19T på en B230FK og en B5254T???

Også en liten ting til. Jeg siterer Daniel V fra hans prosjekt:


Den originale turboen nå begynner å lade på 2500RPM, mens hvis jeg bygger om vil den ikke begynne å lade før på 3000RPM, men da vil den jo komme mye sterkere.

Hvorfor lader ikke 19T tidligere på hans motor enn en standard T3 på en original B21ET (2500 rpm) fra 1979?

MGP
19/12/11, 18:18
Spørs på bruken dette da, 19T er ok på en vitmotor og rødblokk om man kjører slik de fleste kjører med bil til daglig, ikke ofte man er over 4500-5000rpm i traffiken på en brukis, og de få gangene man er d, så er ikke d lenge nok til og skape vesentlig eksos temp pga motrykket, så lenge man ikke ligger på sperra hele dagen, men som sagt sjelden man gjør d på en brukis :)


Over til GT2871R så vil jeg ikke anbefale denne på rødblokk, da denne turbuen er så liten at den "over varver" på 2.3 og 2.5, du vil komme mye bedre ut med en GT3071, 3076, lr 3582 :)

Mvh :)