Vis full versjon : VELDIG stort porblem med lys, har er galt??!??!?!?!
På den ene Volvoen jeg har, har jeg ett stort problem med lysene mine, noe som oppsto inatt.
Det første som skjedde var att parklysene begynnte å klikke, sikkringen gikk hele tiden osv, så fant jeg ut att ledningen til skiltlysene lå innat printplata til høyrebaklykt å var smelta, så jeg teipa denne også var det iorden, nå kommer det største problemet av alt.
Når jeg slår av tenninga på bilen står alt av lys på uansett, jeg får ikke vridd på den knotten som har 0 - Park - Kjørelys, det bare klikker i relèt og ingenting skjer.
Jeg prøvde å plugge ut stikkern til denne vri knotte, det skjedde ingenting, så etter mye om og men fant jeg fram relèt til denne knotten, skjedde det noe? Nei, alt lyste enda.
Nå knotten står på 0 kan jeg slå på fullt lys, altså ikke blinke med lysa, og bare det tyder på att noe er feil..
eneste måten å få slått av alt av lys på er å dra av batteri polen til +, da blir alt vekk, ellers? Nei.
Noen som har svaret på dette? Takk på forhånd! Dette er en 91mod.
Mr. Crepsley
18/12/11, 22:50
er ikke et rele som henger ?
Har plukka ut relet til vri brytern, dunka på det sølvfarga relèt frammi, er det så veldig mange andre lys relè'er enn det der da?
Er ikke sikkert den dunkinga hjelper, men er ikke densølvfarga bare til hovedlys da?
Har vært med og kikka litt på den nå, og for å si det på enklast mulig måte er:
Om man har tenninga på og skur den av, er det ingen lys utvendig eller instrumentlysene som slukker, men når man tar av pluss polen så slukker de selfølgelig.
Setter pluss polen på igjen, og ingen ly lyser, men om man slår på tenninga så begynner de og lyse. Slar man de av så lyser de enda.
Lurer på om det kan være tenningslåsen, altså den elektriske delen ?
Jepp, stemmer det som Soteru sier og når man vrir på 0 - Park - Kjørelys brytern skjer det ikke en drit.
Er jo sannsynlig at det er et relé som henger når det blir sånn, altså at det er overslag i noen ledninger som gjør at reléet ikke slipper som det skal.
Men en 240 har jo alt av strøm til lys gående gjennom lysbryteren originalt, det eneste reléet er det vekslereléet for nær- og fjernlys framme ved batteriet.
Jeg hadde byttet det vekslereléet uansett, og sett om det ble noe bedre. Er jo mulig at det er noe som henger, og sådan kjører spenning tilbake via lysbryteren og ut til lysene.
ja, heksene releet da snakker du om releet til 0 - park -kjørelys? det har jeg nappa ut og ingenting skjedde, det samme med nær og fjern releet.
Prøv å bytt dimmeren til lysene, hadde samme problem en gang, bytta da dimmeren og da var alt i orden, og på en anna bil jeg hadde måtte jeg bytte selve lysbryteren
altså den skru knotten som du dommer instrumentlys med osv? eller den til fullt lys? når du sier lysbryter mener du da den med 0-park-kjørelys?
Er jo sannsynlig at det er et relé som henger når det blir sånn, altså at det er overslag i noen ledninger som gjør at reléet ikke slipper som det skal.
Men en 240 har jo alt av strøm til lys gående gjennom lysbryteren originalt, det eneste reléet er det vekslereléet for nær- og fjernlys framme ved batteriet.
Jeg hadde byttet det vekslereléet uansett, og sett om det ble noe bedre. Er jo mulig at det er noe som henger, og sådan kjører spenning tilbake via lysbryteren og ut til lysene.
Nei, du har jo hovudlysreléet i midtkonsollen (i det minste på 92-modellen).
får prøve disse rådene da å se hva som gjør att dette ikke skjer når jeg kommer hjem.
Omtrent samma problemet selv, alt av lys lyser, får ikke dimma eller noe. Det sølvblanke releet blir kokvarmt etter en stund. Lysa slo seg av til slutt her engang, husker ikke helt hva jeg gjorde, men releet var varmt dagen etter også, tydligvis noe strøm som går en plass. Ifølge pappsern så er hovedlysbryteren en svakhet på 240. Dimmebryteren kan også være feilen. Var heldig og fikk en konvolutt full me både dimmere og brytere av en her på forumet for en 50-lapp! :-D
Btw, det sølvgråe hovedlysreleet koster 500kr. på Volvo, kjøpte og bytta dette, men ble ikke bedre..:\ Skal prøve å bytte dimmer og bryter inne i bilen når jeg kommer hjem i januar!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.