PDA

Vis full versjon : B21A lugger ved jevn gass.

masterrV
17/12/11, 23:53
Hei,

Har nå begevet meg fra 900-delen av forumet og hit, med min "nye" 245 1977mod.

Har jo selvføgelig kjøpt meg en bil med samme problemet som jeg har hadd på de 2 andre, at bilen lugger/fusker ved jevn gass. Ved full gass kjenner man også at den sliter litt med og forbrenne suppa. Siden dette er snakk om en B21A, er det utelukket samme feilen som i mine tidligere eksempler, nemlig lmm..... :p

Noen som har innspill her? Tidligere eier snakket litt om at verkstedet måtte justere co litt.

I tillegg ligger temp. måleren rimelig høyt, men stabilt. Kjennes ikke ut som om moter er så grusom varm heller... Vannpumpen kanskje?

Takker for svar :)

Batland
18/12/11, 01:07
Har du sjekket at det er olje på forgasseren?

masterrV
18/12/11, 02:09
Olje er det ja.. Men hvor mye skal det være? Er rimelig fult..

Ola Moen
18/12/11, 02:25
Forgasseren gir for mager blanding. De pleier å bli sånn når de drar litt på årene. Få feita opp blandinga litt, så skal du se lugginga forsvinner, og tempen blir normal igjen. Mager blanding gir lugging, og høy eksostemp, som igjen gir varm motor.
900'n din gikk vel ålreit igjen etter du kjøpte styreenhet av meg?

masterrV
18/12/11, 02:54
Og hvordan får jeg justert blandinga? Har vell stormberg gasser ettersom hva jeg forstod.

Ja, etter det og med org btr gikk bilen som et skudd :D bare synd jeg har solgt den nå...

Ola Moen
18/12/11, 18:35
Det er et spesialverktøy som man stikker ned i toppen i oljepåfyllinga, og justerer høyden på nåla. test deg fram litt. én og én omdr MOT klokka. skal ofte ikke mer enn 1.5-2 runder ut, så er den feit nok. Da kan det være du må skru litt tilbake igjen. Forutsatt at tenningsanlegget fungerer skikkelig, så merker du fort når du har fin blanding både på motorgange, eksoslukt, og respons:)

masterrV
18/12/11, 18:53
Aha, og hvor har de dette verktøyet? Noen muligheter og kommer til med vanlig verktøy?

Har du noen ide om hva det heter? :P

Ola Moen
18/12/11, 18:55
Biltema solgte det før. Men de har det nok helt sikkert på Volvo. Strömberg 175CD forgasserene får man ikke justert med noe annet verktøy desverre. Om jeg husker det, så skal jeg se om jeg finner delenr på det verktøyet :)

masterrV
18/12/11, 21:17
Ok, skal høre med biltema og volvo imorgen, takk for tips :D