PDA

Vis full versjon : Dørlås som ikke vil låse? '93 854



mrstfu
17/12/11, 23:10
Et par ganger nå har jeg opplevd at dørlåsen, altså den som sitter i selve døra, ikke vil ta tak i bøylen på Bstolpa. De foregående gangene har det vært ganske kaldt, noe jeg har tenkt var utløsende faktor. Har dytta på med låseolje, smelt litt i døra et par ganger, og det har gjort susen.

Imidlertid, skulle ut og kjøre en tur istad, og døra ville ikke gå i lås i det hele tatt, uansett makt og mengde olje. Vanlige feilkilder eller tips?

Er rimelig sliten i venstrearmen, kan du si, etter å ha holdt døra igjen i en mil med rundkjøringer.

850GLTsilver
17/12/11, 23:21
Har vel vært generelt problematiske disse innvendige utløserne på disse dørene vel?

I alle tilfelle så er det snakk om å fortsette med dette du alt har startet på, men det kan fort hende du må ut med låskassen og få denne ordentlig renset og smurt.

Svært så heldig du er for tiden da?

mrstfu
17/12/11, 23:30
Joda, morsomt med Turid. Som jeg har sagt før, hun har alltid fått meg hjem. However, med kjølevannslekkasje i registeret, manglende vindusviskere og vidåpne dører er det vel større sannsynlighet for at jeg ikke drar hjemmefra.:D

Hvordan er det å demontere låsen fra døra, og senere demontere selve låsen? Burde jeg være bekymret for fjørløsninger som flyr veggimellom med engang jeg åpner den?

850GLTsilver
17/12/11, 23:40
Joda, morsomt med Turid. Som jeg har sagt før, hun har alltid fått meg hjem. However, med kjølevannslekkasje i registeret, manglende vindusviskere og vidåpne dører er det vel større sannsynlighet for at jeg ikke drar hjemmefra.:D

Hvordan er det å demontere låsen fra døra, og senere demontere selve låsen? Burde jeg være bekymret for fjørløsninger som flyr veggimellom med engang jeg åpner den?

Tror faktisk det er en howto på den. Skal være relativt greit og uten særlig fare for å stå der med en haug fjører og slikt ja.

mrstfu
18/12/11, 00:34
Finner bare HowToen til microbryterfiksen, som KjellV70 har lagt ut, denne tar jo ikke for seg åpning av selve låskassa, som jeg regner med er tingen her. Så om du vet om en HowTo, må jeg be deg om å finne den, sporenstreks, min gode mann.

Noen tips til hva jeg burde smøre opp emd? WD40 og slikt er vel bare tull, låsolje er og ikke helt tilstrekkelig, føler jeg... Har tilgang på akselfett til en FH16?:D

EDIT: kan ha vært hydraulikkfett, husker ikke helt på sittende ræv.

Sollien
18/12/11, 06:37
er ikke så enkelt at det bare er overføringa til låsekassa som må settes på igjen da? bare å si i fra om du trenger ny låsekasse ;)

såg nå at det ikke var låsing i den forstand du lurte på :0

Øyvind G
18/12/11, 12:27
Aksel fett til FH16 Hva mener du det det?

Tenker du på den som heter "vit höytrykkspasta"?

850GLTsilver
18/12/11, 15:30
Finner bare HowToen til microbryterfiksen, som KjellV70 har lagt ut, denne tar jo ikke for seg åpning av selve låskassa, som jeg regner med er tingen her. Så om du vet om en HowTo, må jeg be deg om å finne den, sporenstreks, min gode mann.

Noen tips til hva jeg burde smøre opp emd? WD40 og slikt er vel bare tull, låsolje er og ikke helt tilstrekkelig, føler jeg... Har tilgang på akselfett til en FH16?:D

EDIT: kan ha vært hydraulikkfett, husker ikke helt på sittende ræv.


Rosa sleggefett er nok det beste. Du vet, den dobbeltvirkende med tilsatser for å hindre inntregning av pingleslag.


GOD våpenolje er det eneste som duger spør du meg.
WD40 og slikt er til vask av låsen, noe den ellers gjør aldeles utmerket.
Ha for all del ikke inni noe der som ikke tåler lave temperaturer, noe de fleste fettyper ikke klarer.
MEN du vet den berømte lavtemperaturfettet jeg bruker, er muligens noe av det beste av fett du kan bruke i låser.
Vil i tillegg være helt suverent til å holde vekk vann og slikt på lang sikt.

Pass bare på å påføre nedenfra og opp, og kun på hellende måne etter klokken 2400..... I vestvendt terreng....

mrstfu
18/12/11, 21:20
Aksel fett til FH16 Hva mener du det det?

Tenker du på den som heter "vit höytrykkspasta"?

Som sagt, jeg er ikke helt sikker på hva det er, men jeg husker hvertfall en tube, hvit av farge, med Volvologo på sida, og bilde av en bil jeg mener er en FH16. Ved nærmere ettertanke var det nok hydraulikkfett, så det ble påført stemplene til beina på en kranbil.


Rosa sleggefett er nok det beste. Du vet, den dobbeltvirkende med tilsatser for å hindre inntregning av pingleslag.


GOD våpenolje er det eneste som duger spør du meg.
WD40 og slikt er til vask av låsen, noe den ellers gjør aldeles utmerket.
Ha for all del ikke inni noe der som ikke tåler lave temperaturer, noe de fleste fettyper ikke klarer.
MEN du vet den berømte lavtemperaturfettet jeg bruker, er muligens noe av det beste av fett du kan bruke i låser.
Vil i tillegg være helt suverent til å holde vekk vann og slikt på lang sikt.

Pass bare på å påføre nedenfra og opp, og kun på hellende måne etter klokken 2400..... I vestvendt terreng....

Dette er jeg klar over, men jeg foretrekker påføring ved spettskaft.

ola normann
19/12/11, 08:23
Hvis du skal åpne låsekassen, så er det snakk om å bore opp noen nagler og da som nevnt med noen fjører. Jeg har hatt oppe min for å prøve å fikse noe knekt plast (se link, dette var operasjonen jeg prøvde meg på). Av og til har jeg problemet som du beskriver, løsningen da er å låse opp med den innvendige låseknappen (vet ikke om 850 har den??) alternativt å dra litt i låsepinnen (den som stikker opp fra dørtrekket).

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/doors_latches/x70_latch_repair.html

mrstfu
20/12/11, 11:18
Kan bekrefte at det er frost det er snakk om, hvertfall, i kombinasjon med dårlig varme grunnet lekk varmeveksler, har låsaen aldri blitt tint opp. Varmet opp kassa med varmluft, hvorpå den funket fint. Varmeveksler blir byttet idag, tar opp kassa i samme operasjonen og dytter den full av lavtemperaturfett, får se hvordandet går...

850GLTsilver
20/12/11, 19:11
OT.

Åssen gikk det med varmevekslerbytte mrstfu?

mrstfu
21/12/11, 10:01
Det gikk fint det, etterhvert. Sleit som faen med å få ut vannrøra av registeret, hakket før jeg gikk på med brekkjern. Imidlertid, når jeg flytte litt på meg og brukte øya, så jeg at det sitter en skrue (torx25) inn mellom inn og utløpet på registeret, som strammes mot en stålbrakett på selve vannrøra. Opp med den, og alt gikk fint;-)

smørte og opp dørlåsen, så den går fint i lås. Selvølgelig kan ikke ALT gå knirkefritt, i prosessen klarte jeg å knekke staget som går fra låssylinderen til låsekassa, så døra går fint i lås, men jeg får ikke låst døra med nøkkelen, fra førerdøra. Er dette noe som kan byttes uten å bytte sylinderen, rettere sagt, er dette noe som kan byttes uten å måtte skifte nøkler og drit og møkk?

setter pris på alle svar;-)