PDA

Vis full versjon : Mistet kjøleveske på B230FK



Kenneth D
18/12/09, 08:10
Kjøleveske nivået har minket fra max til ca. min siden august i år. Hva som gjør at det har minket så fort? Det er ikke tegn på at det er vann i olje på verken oljepinne eller påfyllingslokk. Kan heller ikke se at det er noe lekkasje noe plass uten å ha godt så veldig grundig tilverks.

microplex
18/12/09, 09:05
Kjøleveske nivået har minket fra max til ca. min siden august i år. Hva som gjør at det har minket så fort? Det er ikke tegn på at det er vann i olje på verken oljepinne eller påfyllingslokk. Kan heller ikke se at det er noe lekkasje noe plass uten å ha godt så veldig grundig tilverks.

kan være topp pakninga som er på vei til og ryke

TeamBørnOut
18/12/09, 13:54
lekaske rundt vannslangene til oljekjølinga pleier å være en klassiker :) og krana til varmeapparatet

Kenneth D
18/12/09, 16:20
Standard oljekjølinga på FK er bytta ut med en luftkjølt en og det er ikke noe vann i gulvet på førersiden hvor krana er.

TeamBørnOut
18/12/09, 16:23
det kan nok hende at en halvliter vann har kommet ut av varmeapparat krana di og fordampet... heller jeg 2liter vann på gulvet av min bil er ikke det der etter 1måned hvertfall :)

TeamBørnOut
18/12/09, 16:24
Standard oljekjølinga på FK er bytta ut med en luftkjølt en .
Hvorfor har du gjort dette? er viktig å få opp tempraturen fort!

jonass
18/12/09, 19:36
kan du forklare ditt siste svar litt bedre teambørnout?
altså hvorfor det ikke er bra med luftkjølt?

TeamBørnOut
18/12/09, 19:45
kan du forklare ditt siste svar litt bedre teambørnout?
altså hvorfor det ikke er bra med luftkjølt?
aldri sagt det ikke er bra. men dette virker jo som en som har en ganske så orginal bil :) Så da lurte jeg på hvorfor bare. det er viktig å få opp oljetempraturen / vanntempen fort i en motor. Derfor volvo gikk vekk fra luftkjølt olje. Selv hadde jeg begge deler. for å få opp varmen fort og holde olja i riktig temp (motortemp).

så vet jeg en del bare monterer på rene luftkjølere og ikke termostater. og det er IKKE bra.. Ikke på denne årstiden!
Så ikke noe negatift ment der. bare nyskjerrig :)

jonass
18/12/09, 20:09
termostaten skjønner jeg er viktig, kanskje like så greit og ha den orginale også så man får varmet opp oljen fort, kanskje spessielt for oss som kjører med bare oljekjølt turbo??

TeamBørnOut
18/12/09, 20:18
kan du forklare ditt siste svar litt bedre teambørnout?
altså hvorfor det ikke er bra med luftkjølt?


termostaten skjønner jeg er viktig, kanskje like så greit og ha den orginale også så man får varmet opp oljen fort, kanskje spessielt for oss som kjører med bare oljekjølt turbo??
turboen varmer nok opp olja før den går i lagret vil jeg tro. men lagrene i motoren har ikke bra av å gå med altforkald olje. derfor man skal kjøre en motor fort varm :) (og da er det ikke pent med 20minus og luftkjøler uten termostat :D)

jonass
18/12/09, 23:46
du har nok rett der ja, termostat er et must har diskutert litt med fattern, og man må heller ikke ha fpr stor kjøler, kjører selv org nå da jeg ikke ser helt behov for annen nå, men blir vel.

har tatt over tråden litt her men håper det er produktivt

Kenneth D
19/12/09, 12:40
Grunnen til at jeg byttet til luftkjølt en er at jeg måtte flytte oljefilteret vekk fra JT downpipen og sandwichen har termostat;)

Kodja
21/12/09, 02:08
Kjøleveske nivået har minket fra max til ca. min siden august i år. Hva som gjør at det har minket så fort? Det er ikke tegn på at det er vann i olje på verken oljepinne eller påfyllingslokk. Kan heller ikke se at det er noe lekkasje noe plass uten å ha godt så veldig grundig tilverks.

halv tank på mange mnd? :P heldig du! får halv tank på en uke jeg... skal kjøpe komp. måler på biltema i løpet av uka som kommer nå så jeg får testa kompen på min FK... kan jo få testa din etterhvert også da om du ikke har noen andre til å hjelpe deg?

Kenneth D
21/12/09, 11:26
halv tank på mange mnd? :P heldig du! får halv tank på en uke jeg... skal kjøpe komp. måler på biltema i løpet av uka som kommer nå så jeg får testa kompen på min FK... kan jo få testa din etterhvert også da om du ikke har noen andre til å hjelpe deg?

Kunne vært kjekt det. Skal på Volvo å handle meg litt kjøleveske så jeg får fylt oppi litt så får jeg se om det minker og hvor langt tid det tar.

A.Finstad
30/12/09, 03:26
har du vann kjølt turbo? i så fall kansje du burde bytte turbo for det kan skje at vannet går i eksosen fra turboen eller i intercoolern. en kamerat av meg klarte å butte i en stein på sin egen gårdsplass så han rivde i filler intercooler å radiator å litt sånt å da fant vi ut hvor vannet hans hadde blitt av. å det var i intercoolern.

Kenneth D
30/12/09, 12:50
Er vannavkjølt turbo jeg har ja. Har 13c turboen som sitter orginalt på FK, har jo forøvrig en 13c turbo liggende.