PDA

Vis full versjon : Rense veivhusventilasjon og olje ved gassspjeldet



The Bear
17/12/11, 18:47
Hei :) Lurer på om det er noe vits å rense veivhusventilasjonen? Bilen bruker ikkje olje eller noe sånt, men veivhusventilasjonen er ganske full i olje og slikt. Er det noen vits selv om bilen ikkje bruker noe olje? Har forstått dersom veivhusventilasjonen er tett eller skitten så bruker bilen masse olje.

Og så har eg sett at det har komt olje ved gassspjeldet på innsuget, tror dette kommer fra veivhusventilasjonen. Skal det være slik at det kommer olje der? Noen som vet? :)

The Bear
17/12/11, 23:17
Noen som vet?

Øygard
17/12/11, 23:27
Det som skjer viss veivhusventilasjonen er tett er at det blir trykk i veivhuset og olja blir kasta ut alle mulige plassar. På gamle bilar (f.eks. PV) gjekk veivhusventilasjonen rett ut i lufta men det er ikkje lov lenger so no går det ein slange opp til innsuget so det er sikkert derfor du har sett litt olje dar. Viss eg ikkje tar heilt feil skal det vera ein ventil dar nede med veivhusventilasjonen som opnar med ein gong det blir litt trykk dar men som ikkje slepp inn nåke. So eg ser ingen grunn til å ikkje reingjera veivhusventuilasjonen bortsett frå at du blir skjeten på nevane.

The Bear
18/12/11, 00:47
Det som skjer viss veivhusventilasjonen er tett er at det blir trykk i veivhuset og olja blir kasta ut alle mulige plassar. På gamle bilar (f.eks. PV) gjekk veivhusventilasjonen rett ut i lufta men det er ikkje lov lenger so no går det ein slange opp til innsuget so det er sikkert derfor du har sett litt olje dar. Viss eg ikkje tar heilt feil skal det vera ein ventil dar nede med veivhusventilasjonen som opnar med ein gong det blir litt trykk dar men som ikkje slepp inn nåke. So eg ser ingen grunn til å ikkje reingjera veivhusventuilasjonen bortsett frå at du blir skjeten på nevane.

Okei :) Takk for hjelpao

EDIT: Så det er normalt at det kan komme olje inn ved gasspjeldet og innsuget siden slangen fra veivhusventilasjonen går der?

R.G
18/12/11, 09:55
ja får så lenge veivhusvent sitter koblet til før gass-spjeld vil jo motoren suge opp litt. vil alltid bli litt klin pga dampen osv.

samme med turbo biler hvor veivhusvent er koblet inn foran turbo. 945 min så går veivhusvent inn foran turbo. kompressor på turbo er litt klinete, men bilen bruker ingen oljeforde.

760 turboen så har jeg gjort det på samme måte. veivhusvent inn foran turbo, der er det ikke noe klin, men den motoren ble overhalt i vår/sommer.


litt vil det bli, pga er jo ikke "tørr" luft den sug opp fra veivhus