PDA

Vis full versjon : Hvordan koble elvifte på 240 91 mod ?



wishy
15/12/11, 16:15
Har kjøpt meg elvifte fra KLracing, å kan ikke så mye om elektronikk. Som jeg skal koble på en 240 91 mod med orginalt lh 2,4
Hvordan skal jeg koble den ? og hva trengs ? :)

850GLTsilver
15/12/11, 18:42
Har kjøpt meg elvifte fra KLracing, å kan ikke så mye om elektronikk. Som jeg skal koble på en 240 91 mod med orginalt lh 2,4
Hvordan skal jeg koble den ? og hva trengs ? :)

Følg denne linken HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/200/volvo_240__1991.pdf)
Så dukker koblingsskjema for kjølevifte opp på første side.
Er litt mikkmakk som skal til som kanskje mangler i bilen din, som rele til vifte, viftevakt ved hovedlampa, samt kontrollreleet for elektrisk kjølevifte.
LH2.4 har utgang for kjøring av vifte, se den er grei.
Allier deg med en som kan litt om bilelektro om du er usikker.

wishy
15/12/11, 19:24
takk, trur jeg må alliere meg med noen som kan dette :)

850GLTsilver
15/12/11, 19:36
Finnes selvsagt en enkel måte også.

+12V via sikring til en termobryter som monteres på NEDRE radiatorslange.
Retur fra den bryteren går til å aktivere et kraftig rele 87 og 86 kobles til jord.
Fortrinnsvis en KRAFTIG sikring (60A) kobles mellom batteriet og 30 på dette kraftreleet.
Ledningen til + på vifta kobles på den siste ledige kontakten på dette kraftreleet.
Minusledningen fra vifta til et godt jordpunkt, gjerne svært nære batteriets tilkobling til chassis.

Pussig at ikke leverandøren av vifta la med et skjema?

Ulempen med denne er at det ikke er motorstyringen som styrer vifta, da motorstyringen bruker faktisk motortemperatur som referanse istedet for at den bare tar hensyn til temperaturen på vannet som går inn på motoren.
Forskjellen er for hverdagsbilisten uansett av akademisk art.