PDA

Vis full versjon : Volvo 850 96mod Feilkode 1-1-3



Gustav850
15/12/11, 09:25
Har en Volvo 850 96 mod 2.5 10V som gir feilkode 1-1-3 Korttids bensinblanding for mager

Bilen har gått 492 000 men er byttemotor gått ca 250 000 i nå. Har renset motor, ny olje og filter, alt av tenningdeler er nytt, byttet vakuumslanger men feilen er der fortsatt.

Sletter feilkoden, men den kommer tilbake etter 5 -10 minutter kjøring. Noen som har en ide om hva feilen kan være?

Kan det være "kolkanistern" (kullfilter?) som er defekt? Er det noen måte å sjekke om den vakuumstyrte ventilen virker? Ingen lekkasje og se fra kanister og lukter ikke bensin heller.

850GLTsilver
15/12/11, 10:14
Du får prøve å få lest av lambdasensoren din.
Kan være den som er blitt dårlig.
Kolkanistern har intet med det å gjøre, den fanger bare opp bensindamp.

JP_Ra©ingTeam
15/12/11, 10:21
Har en Volvo 850 96 mod 2.5 10V som gir feilkode 1-1-3 Korttids bensinblanding for mager

Bilen har gått 492 000 men er byttemotor gått ca 250 000 i nå. Har renset motor, ny olje og filter, alt av tenningdeler er nytt, byttet vakuumslanger men feilen er der fortsatt.

Sletter feilkoden, men den kommer tilbake etter 5 -10 minutter kjøring. Noen som har en ide om hva feilen kan være?

Kan det være "kolkanistern" (kullfilter?) som er defekt? Er det noen måte å sjekke om den vakuumstyrte ventilen virker? Ingen lekkasje og se fra kanister og lukter ikke bensin heller.


hva er symptomene på feilen da?, foruten om feilkoden du får fram..

Gustav850
15/12/11, 15:33
Har ingen symptomer på feil. Bilen går bra, ingen fusking, normal tomgang.
Eneste er vel at jeg synes den bruker mye bensin, nesten 1,4 på siste måling. Riktignok med mye køkjøring.
Men det er vel ikke unurmalt med høyere forbruk hvis lambdasonden gir feile signaler?

JP_Ra©ingTeam
15/12/11, 17:12
Feilkode 1-1-3 har ingen verdens ting med Lambdasonden og gjøre..

feilen ligger i tankmåleren din..( Nivåmåleren i tankmåler din)


eller rett og slett defekt enhet / lednings brudd/ signal går til Jord/ jordings feil/ Feil i kontakter / feil signal fra instrument til tankmåleren din/


dette kan jo forsterke dine misstanker om høyt forbruk, da tankmåleren kan spille deg et puss..

altså har dette ingenting med forbruk eller Motor prestasjon og gjøre..

850GLTsilver
15/12/11, 18:27
Feilkode 1-1-3 har ingen verdens ting med Lambdasonden og gjøre..

feilen ligger i tankmåleren din..( Nivåmåleren i tankmåler din)


eller rett og slett defekt enhet / lednings brudd/ signal går til Jord/ jordings feil/ Feil i kontakter / feil signal fra instrument til tankmåleren din/


dette kan jo forsterke dine misstanker om høyt forbruk, da tankmåleren kan spille deg et puss..

altså har dette ingenting med forbruk eller Motor prestasjon og gjøre..


På FENIX så er 113 short term mixture too low.

Altså KAN det ha med lambdasonden å gjøre, samt høyt forbruk.
Dette fordi en lambdasonde som leverer for lavt signal (mixture too low) vil elektronikken kompensere ved å gi mere fuel for å få opp miksen til høyt nok nivå.
Men siden lambdasonden KAN tenkes å være defekt så stemmer jo ikke dette likevel.

Tankføler feil leses forøvrig ut på instrumentet, ikke på motorelektronikken.

mrstfu
15/12/11, 19:34
mulig jeg skyter meg selv i foten, men jeg hadde inntrykket av at 10v IKKE har lambdasonde, kun en tempføler på "downpipe"? eller fikk den det på OBD2?

850GLTsilver
15/12/11, 19:41
mulig jeg skyter meg selv i foten, men jeg hadde inntrykket av at 10v IKKE har lambdasonde, kun en tempføler på "downpipe"? eller fikk den det på OBD2?

Du blir gående halt nå ja.

7/15 Lambdasond er tegnet inn i mine skjemaer i alle fall.

(Blander du med tempføler i inntak istedet for LMM?)

Er Lambda også på OBDII forresten.

mrstfu
15/12/11, 20:17
Mulig jeg blander ja, du som sitter med papirer på det har nok rett.

850GLTsilver
15/12/11, 20:33
Mulig jeg blander ja, du som sitter med papirer på det har nok rett.

Noen ganger er papiret,eller rettere pennen sterkere enn sverdet ja.

Håper du kommer deg fint frem til tross for haltingen.:D

Gustav850
16/12/11, 07:51
Du får prøve å få lest av lambdasensoren din.
Kan være den som er blitt dårlig.
Kolkanistern har intet med det å gjøre, den fanger bare opp bensindamp.

Hvordan får jeg lest av lambdasensoren?

Er det noe som jeg kan gjøre selv?

850GLTsilver
16/12/11, 08:46
Hvordan får jeg lest av lambdasensoren?

Er det noe som jeg kan gjøre selv?

Ja dette får du til selv.

Først så lokaliserer du kontakten(e) til lambdasonden.
Ta så en voltmeter, still inn dette til å måle 20VDC, og koble dette til klemmene med ledningsfarge Sort/GrønnGrønn/Sort og Grønn (Den ene to-poltkontakten) (Fra Lambda: Sort og Grå)
La bilen gå på tomgang, og om jeg ikke husker helt feil, så skal du måle mellom 2V og 8V på denne.
Den SKAL variere, og gjør den ikke det så er i allefall lambdasonden defekt.
Måler du lavere enn 2V så er også det et tegn på defekt lambda.

Men sikreste tegn er altså at spenningen IKKE varierer.

Gustav850
17/12/11, 15:41
Da har jeg målt lambdasonden og der er det ingen variasjon i spenningen, så den er nok defekt.
Raste avgårde og kjøpte en ny på Biltema, men de hadde kun den universale uten kontakter.
Noen her som har koblet dette sammen før? Fargene på kablene er jo ikke like. Lambda som sitter i bilen står det Volvo på 9207999 NTK A4F.
4 pols kontakt. 1=Rød 2=Hvit 3=Sort=Gul
På Biltema sin er fargene Sort=Signal + , Grå=Signal - , 2 stk hvite kabler = forvarming 12V(+/-)

850GLTsilver
17/12/11, 23:18
Da har jeg målt lambdasonden og der er det ingen variasjon i spenningen, så den er nok defekt.
Raste avgårde og kjøpte en ny på Biltema, men de hadde kun den universale uten kontakter.
Noen her som har koblet dette sammen før? Fargene på kablene er jo ikke like. Lambda som sitter i bilen står det Volvo på 9207999 NTK A4F.
4 pols kontakt. 1=Rød 2=Hvit 3=Sort=Gul
På Biltema sin er fargene Sort=Signal + , Grå=Signal - , 2 stk hvite kabler = forvarming 12V(+/-)

BiltemaLambda Grå skal der original Sort satt.(Bilens kabelsett Grønn/Grå.
Biltemalambda Sort skal der original Gul satt. Bilens kabelsett Grønn/Sort.
Rød og hvit på original var forvarming og skal erstattes av de to hvite.

Gustav850
20/12/11, 07:52
Da er den nye lamdasonden montert, lampa slukket og feilkoden slettet.
men bilen gikk som en dass. Elendig tomgang, dau motor, kick down ute av funksjon.

Av med spjeldet på innsuget og på med et brukt renset med en annen TPS, renset og smurt tomgangsspjeldet,
tok av PNP kontakten på automaten og renset og smurte opp med nytt lavtemperaturfett.
Kjørte en prøvetur og det var noe bedre.

I dag morges var det på,n igjen. -4 grader og bilen går dårlig til den er varm. Når den får ordentlig temperatur så forsvinner symptomene helt.
Fremme på jobb idag så leste jeg av feilkode 5-1-2 som er Short time mixture too rich, altså motsatt av det som var opprinnelig feilkode. Lamda lampen lyser ikke når jeg får denne feilkoden.
Alle tips om videre feilsøking mottas med takk