PDA

Vis full versjon : varmeapparat 850, dårlig varme.



VolvoR-Sport
14/12/11, 20:05
en bekjent lurte på om jeg kunne se på 850n hans, har demontert hanskerom og slikt.
vifta går på alle trinn, to skruer var borte så vifta hadde en liten glipp. (fester den med nye skruer imorgen)

er ikke wire styrt spjeld på den, men omluft og slikt fungerer.

har ikke sjekka registeret enda, men skal det i morgen. flushe med vanlig vann eller er det noe som fungerer bedre?

har veldig lite erfaring med 850, så alle tips mottas med stor takk :)

mrstfu
14/12/11, 20:24
mye dugg i kupeen? hvordan holder bilen på kjølevannet?

jeg har lekk varmeregister, de har en tendens til å irri i filler på toppen, slik at det ikke lekker ut på teppet, men dugger opp i kupeen, og produserer lite varme. ganske vanlig feilkilde, vifta i seg selv har jo lite å gjøre med varmeproduseringa.

VolvoR-Sport
14/12/11, 22:31
i følge eier kunne det bli litt dugg pga at det ikke var spesiellt med varme..

kontrollerte kjølevæske nivå og det var på max, kjørte en tur og kontrollerte etter motor var kald igjen og fremdeles max.
det lukter ikke frostvæske inne i bilen heller..

er registeret lett å komme til?

mrstfu
14/12/11, 22:39
http://forum.vccn.no/showthread.php?145-850-Skifte-av-varmeveklser-og-viftemotor

Rimelig lett jobb, såvidt jeg skjønner. Skal gjøre samme om ikke så lenge selv, så:D

VolvoR-Sport
15/12/11, 21:11
grei manual :p

må jeg ta ut med hele boksen for å se om registeret har sprukket eller finns det en enklere løsning?

mrstfu
15/12/11, 21:34
må nok ut med registeret ja. vanskelig å se etter lekkasjer uten å kunne se registeret:D

VolvoR-Sport
15/12/11, 22:34
ja, blir det vettu ^^

var det jeg fryktet haha, så får vell tappe ned kjølevæska og se, regner med at registeret har sprukket siden det dugger på ruta enkelte ganger i følge eier.

vifta kunne også plutselig stoppe, er det også en igjenganger på 850 eller må jeg bare prøve meg fram til det skjer for så og måle litt?

850GLTsilver
15/12/11, 23:05
ja, blir det vettu ^^

var det jeg fryktet haha, så får vell tappe ned kjølevæska og se, regner med at registeret har sprukket siden det dugger på ruta enkelte ganger i følge eier.

vifta kunne også plutselig stoppe, er det også en igjenganger på 850 eller må jeg bare prøve meg fram til det skjer for så og måle litt?

Er ikke uvanlig med at vifta stopper opp på "manuelt" varmeapparat nei. Seriemotstandene til vifta er ofte et problem.
Går den på full fart om den stopper opp?

VolvoR-Sport
16/12/11, 18:40
som jeg forstod det kutta den helt.. har ikke vært borti at den stopper selv.

Marius Skau
16/12/11, 19:21
Har akkurat samme problemerne sjelv. Av og til 0 drift i vifta. Treffer en homp i veien og det kommer seg igen. Men er heldivis ikke så ofte..

Ska skifte varmapparat register jeg og. Dugger fælt av og til og har en svak duft av kjølevætske så

bullxo
16/12/11, 19:53
Det er ikke noe så enkelt som termostaten som er dårlig da.... i og med ingen lukt i kupeen og ingen minking av kjøleveske...??

mrstfu
16/12/11, 22:00
Termostaten KAN jo ha låst seg i åpen posisjon, slik at den sirkulerer kjølevannet kontinuerlig ut i radiator og følgelig blir vannet i registeret kaldere... Til trådstarter, prøvd å la bilen stå rolig, se om det blir skikkelig varmt da?

VolvoR-Sport
19/12/11, 19:21
kjørte en lang tur med den idag, motor temp holder seg stabil midt i skalaen. liten lunk på lufta som kommer ut fra dash..

åpna panseret og kjente på slangene til registeret etter turen, og den ene klarte jeg kun og holde i noen få sekunder, mens den andre klarte jeg og holde endel på..
regner med register er tett?

hvis det er delvis tett, er det noe som kan løsne på avleringer i registeret?

E_S
19/12/11, 20:51
Høres veldig ut som tett register. Kan prøve kjølesystemrens, men mistenker at å bytte registeret er det beste.. ;)

850GLTsilver
19/12/11, 21:20
kjørte en lang tur med den idag, motor temp holder seg stabil midt i skalaen. liten lunk på lufta som kommer ut fra dash..

åpna panseret og kjente på slangene til registeret etter turen, og den ene klarte jeg kun og holde i noen få sekunder, mens den andre klarte jeg og holde endel på..
regner med register er tett?



hvis det er delvis tett, er det noe som kan løsne på avleringer i registeret?

Helt alminnelig kjølesystemflush?
Hyllevare til og med hos enkelte bensinstasjoner...