PDA

Vis full versjon : Svalpeplate i bunnpanne



ChrML
30/03/10, 13:49
Noen spesielle ting å passe på når man lager skvalpeplater til bunnpanna på B230 motorer? Annet enn at veivskinkene ikke må gå nedi.

Noen bilder?

TeamBørnOut
30/03/10, 14:01
nok hull til at olja renner ned. lim fast magneter. Gjør helst bunnpanna større. jo mer olje jo bedre er det. da får olja "roet" seg før den går inn i motoren igjen

ChrML
30/03/10, 14:04
Oki, så man lager bare en plate over der olja skal ligge med stort nok hull til å få tredd nedi oljepumpa med hull til at olja skal renne tilbake?

Gidder ikke å gjøre bånnpanna større, men skal sveise inn mutter til temperatursensor.

TeamBørnOut
30/03/10, 14:10
Du har jo plater fra før som hindrer olja i å gå vekk fra pumpa. så hvis du kun skal modifisere en orginal så lim på magneter og sveis inn mutteren du skal ha. Men hvorfor ikke gjøre den større? Er jo det beste man kan gjøre hvis man skal gjøre noe. noen få liter ekstra gjør mye

ChrML
30/03/10, 14:14
Ah, oki. Så en original bånnpanne har ikke noe stort problem med at olja skvalper vekk fra oljepumpa ved herjing?

Syns bare å huske at oljelampa begynte å lyse etter et par runder når jeg kjørte normalt så fort det gikk an uten å miste veigrep i en rundkjøring. Men ikke sikkert det er noe problem hvis jeg kjører med maks olje på banetreff.

TeamBørnOut
30/03/10, 14:21
har man lite olje så kan det skje. men da hjelper det kun som jeg sier. fordi olja vil ikke komme ned i bunnpanna hvis du holder på lenge i en rundkjøring. (velkommen til mazda v6 24v og ford v6 24v verden :) (samme gjelder faktisk disse motorene på høyt turtall.. olja rekker ikke renne ned og kikkehull er et faktum...).
Stor bunnpanne er slik de løser dette på v8 også. skal du på en ovalbane eller holde på lenge i ei rundkjøring så må du nok over på tørrsump :P
(jeg kjørte leeeeeenge med oljelampa lysende en gang rundt i ei rundkjøring når vi "lurte på hvor vi skulle"..... gikk heldigvis bra. men lagra til rådene fikk litt merker. men veiva klarte seg fint. var byttet på 30min :) følte meg jævlig teit når det skjedde.....

ChrML
30/03/10, 14:25
Ah, oki. Da blir det nok bare å sveise inn mutteren og ferdig med det, og kjøre med nok olje hvis det er det som er problemet at olja aldri renner tilbake. Blir neppe det store problemet på Rudskogen det tenker jeg. :)

TeamBørnOut
30/03/10, 15:14
Det skal nok gå bra da ja :) Vi tok foresten en mazda 626 2liter på den måten på rudskogen også... olja ble til køl og tettet returkanalene litt og rådebanken kom..

Testdriver
31/03/10, 12:52
har man lite olje så kan det skje. men da hjelper det kun som jeg sier. fordi olja vil ikke komme ned i bunnpanna hvis du holder på lenge i en rundkjøring. (velkommen til mazda v6 24v og ford v6 24v verden :) (samme gjelder faktisk disse motorene på høyt turtall.. olja rekker ikke renne ned og kikkehull er et faktum...).
Stor bunnpanne er slik de løser dette på v8 også. skal du på en ovalbane eller holde på lenge i ei rundkjøring så må du nok over på tørrsump :P
(jeg kjørte leeeeeenge med oljelampa lysende en gang rundt i ei rundkjøring når vi "lurte på hvor vi skulle"..... gikk heldigvis bra. men lagra til rådene fikk litt merker. men veiva klarte seg fint. var byttet på 30min :) følte meg jævlig teit når det skjedde.....
Bytter du rådelager på 30min? Det tror jeg ikke er mulig :p

ChrML
31/03/10, 12:54
Bytter du rådelager på 30min? Det tror jeg ikke er mulig :p
Tviler litt på rådelagerbytte på 30 min med motoren i jeg og :p. Får jo tross alt ikke av bunnpanna sålenge tannstanga er på undersiden.

Testdriver
31/03/10, 13:06
Og en stor, kraftig svensk travers under der også :p
Men med motor i bukk er det fullt mulig, det er klart :)

ArneR
31/03/10, 13:43
Når vi byttet til oljepumpe fra B230FK i F+T'n min med motoren hengt opp i en 2"x4" over framskjermene og bunnpanna lå løs oppå traversen, ser jeg det ikke som umulig å bytte lager med motoren i heller, men at jeg hadde fått det til på en halvtime er bare å glemme.. :D

henrik940
31/03/10, 13:46
Er klart det går å bytte selvom motoren er i bilen, men en halvtime...neeh :p

Testdriver
31/03/10, 13:53
Når vi byttet til oljepumpe fra B230FK i F+T'n min med motoren hengt opp i en 2"x4" over framskjermene og bunnpanna lå løs oppå traversen, ser jeg det ikke som umulig å bytte lager med motoren i heller, men at jeg hadde fått det til på en halvtime er bare å glemme.. :D
Umulig er det ikke nei, har gjort det selv faktisk. Men brukte en anelse mere tid enn 30min ;)

ChrML
31/03/10, 13:54
Umulig er det ikke nei, har gjort det selv faktisk. Men brukte en anelse mere tid enn 30min ;)
Vi kom fram til det at det må være utrolig billig for TBO å leie verkstedhall. Når han på en time rekker å bygge om til multilink (20 min) og bytte rådelager (30 min). Da har han 10 min til overs å bygge eksosanlegg på :D.

ArneR
31/03/10, 14:00
Hehehe, der er jeg noget omvendt ja, eneste som går kjapt hos meg er bytte av hjul.. :D

TeamBørnOut
01/04/10, 19:14
Bytta på 30min fordi motoren var ute. I motsettning til mange her inne så bruker jeg tid på å sjekke klaringer med plasticgaug etc.
20min på multilink bygging klarte jo faktisk kammeraten min som aldri har gjort noe sånt også :P et snitt med vinkelslipern og 2 små braketter. + litt boring.
Han gjorde faktisk noe smart noe også. boret stort hull til innfestninga bak så han kunne montere i propp (samme type som sitter til skruen til støtdempern :D).
Men hvis man bruker 3 dager så skjønner jeg at det virker litt utrolig :P Brukte noen timer første gang selv :P

henrik940
01/04/10, 19:16
Film det en gang ;) Fra stiv aksel, rive den, montere opp multilink, og kjøre.

TeamBørnOut
01/04/10, 19:24
kan vi ikke gjøre det litt interessant isteden. gjør jeg det på under 20min så får jeg bilen din? over 20min så får du min? (jeg trenger litt deler til 940n min...)

jonass
01/04/10, 19:25
Kan da ikke se for meg at det er mye mer jobb enn og bytte en stiv aksel.
Så burde jo gå rimelig fort.

jonass
01/04/10, 19:25
kan vi ikke gjøre det litt interessant isteden. gjør jeg det på under 20min så får jeg bilen din? over 20min så får du min? (jeg trenger litt deler til 940n min...)

HAHA:D Nå får vi se hvor lenge påstanden holder

TeamBørnOut
01/04/10, 19:43
Det er lettere en å bytte en stiv aksel.
de 3 skruene forran (under ræva på baksetet). demperne (toppen). 2 skruer til 3kanten (som holder momentstaga). bremseslangene (pleier klippe dem. skal jo ikke brukes igjen :P)..
panhardstaget. akselen er nede..
vinkelslipern. fjerner innfestninga til panhardstaget(liurt å kappe hull til å komme til skruene man skal ha til festet bak også. hvis man ikke borer som kammeraten min gjorde (det tar sikkert et minutt til.)
er bilen klint inn med mye tektyl så bør man fjerne noe av dette der man skal punkte de nye brakettene (som man fester med en skrue (i allerede ferdige hull). punkt de i forkant. ferdig. ned med tanken (hvis man ikke bruker propan og mykner den opp i bakkant så multilinken får plass. eneste bakdelen er at tanken er litt liten. men går fort :))
løft opp multilinken(husk å tre mellomakselen på riktigspor inn i mellomakselen som sitter i lageret). 2 skruer forran. 2 skruer på midten og 3 skruer bak. lag en S form på bremserøret (lovlig + at man slipper å kappe å skjøte). og monter på kalliperne (4 skruer).
20 min null stress... Da har jeg ikke bukk en gang. kun traktor til å løfte opp bilen i ræva.
Men igjen, så er det jo noen som kuker å bruker maaaange timer på mellomaksel etc. drar om bensinrør...
Har man ikke mellomaksel så må man bytte yoken på mkII diffen. 5min uten riktig verktøy. eller 2 min hvis du har verktøy til å holdefast yoken.
Jeg har brukt mindre tid på slik ombyggning en kammeratene mine har brukt å bytte stiv aksel fordi di har kuka med å få inn og ut skruene til momentstaga etc :P Men nå har jeg gjort det sikkert 30ganger :D (men brukte ikke lang tid første gang heller.. men da brukte jeg tid på å finne ut hvor jeg skulle bore hull. kødda med å montere dette fordi jeg ikke viste hvilken rekkefølge jeg skulle montere ting i :)

Uansett. bruker man over 20min på å kappe et snitt på 50cm med vinkelsliper og skru et få antall skruer. så får man aldri jobb på et bilverksted eller et annet verksted.


Noen bruker 4timer på å få kjærringa til å komme. mens kammeraten bruker 3 min på en fest. Noen er raskere en andre :P

Er det litt tona ruter på 940n din henrik?
Jeg har slike som er merka med skiltnret.. ser så teit ut når man skal sote rutene... + at dørtrekka er litt slitne baki. US blinklysa kan du beholde ;)

jonass
01/04/10, 19:48
Hva mener du med ruter som er merka med skilt nr?

henrik940
01/04/10, 19:53
15 min på en stiv aksel da? Bytte av den med bremser og sånn?

TeamBørnOut
01/04/10, 19:55
skiltnret er gravert inn i masse deler. bagasjeluka. siderutene. bakruta.. + mange andre ting tipper jeg. + at det er et skiltnr fra langtvekkistan. Jeg vil ha kjenningsnr fra distriktet så jeg ikke blir stoppa så ofte av snuten. Når jeg hadde SR nre så ble jeg stoppa mye...

henrik940
01/04/10, 19:57
Dette er vel fordi det har vært leiebil.

TeamBørnOut
01/04/10, 20:02
bytte stiv bakaksel går jo enda fortere.. er det litt store felger på fra før så slipper man ta av felgene også :) (hvis de ikke må over på den nye akselen...)
Noe som er tidskrevende er å bygge NY forstilling / bakstilling... brukt 2 uker bare på å lese å lære... (å jeg skjønner egentlig bare mindre :P)

henrik940
01/04/10, 20:03
Gleder meg :) !

TeamBørnOut
01/04/10, 20:07
Dette er vel fordi det har vært leiebil.

orginal høytrykksturbo, automat. orginal med turbo + sak. Jeg kjøpte den i horten når jeg jobba der. var et eldreparr som eide den før kompisen min kjøpte den. tror de hadde den fra den var ny. en annen kammerat har også dette på sin (faktisk samme område vi kjøpte den når jeg tenker meg om...). Har alltid trodd det har vært fordi man kunne få billigere forsikring (kjøper man en dør med et slikt nrpå så er det jo lett å sjekke om den er stjålet).
Har faktisk ikke sjekka hvordan dette er skrivi på rutene heller. om det er gjort med laser ellerno. Bilen står fortsatt hos en kammerat så får ikke gått ut å sjekka heller.. men det går ikke å skrape vekk (ikke lett hvertfal..)

ChrML
02/04/10, 23:20
Det er lettere en å bytte en stiv aksel.
de 3 skruene forran (under ræva på baksetet). demperne (toppen). 2 skruer til 3kanten (som holder momentstaga). bremseslangene (pleier klippe dem. skal jo ikke brukes igjen :P)..
panhardstaget. akselen er nede..
vinkelslipern. fjerner innfestninga til panhardstaget(liurt å kappe hull til å komme til skruene man skal ha til festet bak også. hvis man ikke borer som kammeraten min gjorde (det tar sikkert et minutt til.)
er bilen klint inn med mye tektyl så bør man fjerne noe av dette der man skal punkte de nye brakettene (som man fester med en skrue (i allerede ferdige hull). punkt de i forkant. ferdig. ned med tanken (hvis man ikke bruker propan og mykner den opp i bakkant så multilinken får plass. eneste bakdelen er at tanken er litt liten. men går fort :))
løft opp multilinken(husk å tre mellomakselen på riktigspor inn i mellomakselen som sitter i lageret). 2 skruer forran. 2 skruer på midten og 3 skruer bak. lag en S form på bremserøret (lovlig + at man slipper å kappe å skjøte). og monter på kalliperne (4 skruer).
20 min null stress... Da har jeg ikke bukk en gang. kun traktor til å løfte opp bilen i ræva.
Men igjen, så er det jo noen som kuker å bruker maaaange timer på mellomaksel etc. drar om bensinrør...
Har man ikke mellomaksel så må man bytte yoken på mkII diffen. 5min uten riktig verktøy. eller 2 min hvis du har verktøy til å holdefast yoken.
Jeg har brukt mindre tid på slik ombyggning en kammeratene mine har brukt å bytte stiv aksel fordi di har kuka med å få inn og ut skruene til momentstaga etc :P Men nå har jeg gjort det sikkert 30ganger :D (men brukte ikke lang tid første gang heller.. men da brukte jeg tid på å finne ut hvor jeg skulle bore hull. kødda med å montere dette fordi jeg ikke viste hvilken rekkefølge jeg skulle montere ting i :)

Uansett. bruker man over 20min på å kappe et snitt på 50cm med vinkelsliper og skru et få antall skruer. så får man aldri jobb på et bilverksted eller et annet verksted.


Noen bruker 4timer på å få kjærringa til å komme. mens kammeraten bruker 3 min på en fest. Noen er raskere en andre :P

Er det litt tona ruter på 940n din henrik?
Jeg har slike som er merka med skiltnret.. ser så teit ut når man skal sote rutene... + at dørtrekka er litt slitne baki. US blinklysa kan du beholde ;)
Men du må innrømme at man bygger ikke om til multilink på 20 min samtidig som man gjør det ordentlig? Det er ikke bare å kappe av panhardstaget, det skal jo pusses inntil resten, grunnes, males osv... Samtidig tar man resten som er av rust under bensintank, på vanger osv... Greit å bytte bensintanken til 960 tank synes også jeg. Brakettene ble helsveiset hele veien på min, var ikke sikker på hvor godt det måtte sitte pluss at vi hadde kun et pinneapparat for hånden som var køddent å sveise det med. Pluss at det gikk mange timer på pussing, vasking, grunning og maling.

Samt at hele multilinken var demontert når vi begynte.

Det er da dagene begynner å gå. Med alt det så trur jeg vi brukte 10 relativt korte dager og mye kaffe på å bygge om til multilink.

Hvis du skal ha på multilinken komplett og det skal funke så kan det KANSKJE gjøres på 20 min hvis en er flink til å sveise, stresser og har alt verktøy for hånden, men resultatet blir deretter.

TeamBørnOut
02/04/10, 23:43
Som jeg har sagt tidligere også. det som tar tid er hvis man skal vente på grunning etc. men bilen er kjørbar på 20min. det har jeg gjort å klarer det fint igjen :D
eneste er brekket som jeg ikke gidder å koble opp. for dette er ofte så rustent å jævlig å drive med. skal man bytte dette til nyere deler går det nok med mere tid. men jeg liker volvos hydrauliske håndbrekk (det som sitter orginalt hvis du blir stoppa :P).

Festebrakettene til tanken er utrolig lett faktisk. man retter ut de orginale festebrakettene å skrur de fastpå 2 av skruene som holder de 2 alubrakettene sammen på multilinken.


Grunnen til at jeg har brukt så kort tid noen ganger er fordi man bor i norge å det er ikke alltid det er så pent vær her..

er det pent vær og man har tid så grunn med syregrunning etter du har kappa hanhardstaget. Ikke puss noe ellersånt. da skader du bare mere av den orginale galvaniseringa. syregrunning og noe maling over når det er tørt. Så kan man ha på understelsmasse etc når alt er ferdig.
Det er det eneste som tar tid på et sånt bygg egentlig.
Så er det lurt å sprute inn rustbeskyttelse for hulrom i rammevangene etterpå (der man har sveisa og boret hull).
å montere sammen en multilink tar fortsatt ikke lang tid. litt under 1 time brukte jeg sist jeg hjalp en kammerat. men da var bolter etc nye. ellers VET jeg av erfaring at det kan ta noen timer å få løs EN bolt som har sittet i 15år... endte med sprekt bærebru en gang vi drev å bygget om. men løste seg med pinner fra biltema (støpe) :)


understelsmasse fjerner man med propanbrenner (dette ligger det vell film ute av på youtube også fra den gammle guiden min vell?). noen sekunder med varmen så kan man skrape rent med noe plastik eller sparkel spader. vinkelsliper så pusser man det blankt akkurat der man skal sveise..

Det er en måte å gjøre det på..
i det siste så har vi bare pusset rent akkurat der vi skal sveise (for da sparer vi tid og slipper å "sjangse" på at vi har gjort bra grunnarbeid).

enig i at det er lurt å bruke 960 tanken. den er større. men ikke nødvendig.. (men jeg ville byttet selv)

ChrML
02/04/10, 23:46
Festebrakettene til tanken er utrolig lett faktisk. man retter ut de orginale festebrakettene å skrur de fastpå 2 av skruene som holder de 2 alubrakettene sammen på multilinken.
Jeg valgte å ikke gjøre det og heller lage braketter og feste i originale festene. Litt greit mtp senere skruing at man kan demontere multilinken uavhengig av bensintanken, så den slipper å komme ned i tillegg eller henge i bensinslangene når man skal bytte klokke eller fjør.

TeamBørnOut
02/04/10, 23:54
bensintanken detter ikke ned av seg selv når man bruker orginaltanken :P den blir klemt fast. (dama kjørte uten fester på sin.. det regnet så jævlig så derfor vi ble fort ferdig med hennes :)). Skal multilinken ned så måtte man nok henge opp tanken litt ja(selv om jeg tror den bare ville sitti fast i alle slangene å røra.. men uansett ikke noe problem).
Poenget er at dette er utrolig raskt å gjøre.. å enkelt... vet om folk som bruker lengre tid på å bytte regreim på en 8v en jeg bruker på å bygge om til multilink.. så det er vell bare forskjell på folk på hvordan de jobber og hvor ofte man har gjort ting... jeg feller og renser ei buske i skauen på sammetid som andre folk tar 5 busker... å DET er irriterende :P for der er tid penger :D