PDA

Vis full versjon : Dårlig lading, sliten dynamo?



Testdriver
18/12/09, 02:04
Nå i det siste når det har blitt skikkelig kaldt ute så har jeg merket at startmotoren har fått en annen låt i pipa. Jeg ser på måleren at jeg har litt dårlig lading under kjøring. Er det børster på dynamoen man kan bytte for å få opp ladinga under kjøring? Batteriet er ikke 1 år gammelt enda så kan ikke være det.
Jeg har hatt dårlig lading lenge men nå når det er kaldt må det gjøres noe med.

jonass
18/12/09, 03:36
kan være spennings regulator.
nå når det er vinter trekker du også sikkert mye strøm, varme i bakruta,seter. langlys, vifte på hakk 5, og da klarer rett og slett ikke dynamoen og holde spenningen oppe.

sjekk om den går opp mot 14v når du slår av forbrukere

Testdriver
18/12/09, 20:13
Etter jeg har kjørt litt (10min) så går ladinga fint opp på "vanlig" nivå og startmotoren drar fort rundt hvis jeg skal starte opp rett etterpå.

Jeg vet at det også er noe som stjeler strøm i bilen, for en stund tilbake så sto bilen i 2 uker og når jeg da skulle starte var batteriet tømt, kom ikke lys i instrumentene en gang. Men tidligere i høst så har det ikke vært noe problem å latt bilen stått i ro i 4 dager uten at det har vært et problem, er som sagt nå når det har blitt kaldt. Men nå har forsåvidt temperaturen gått opp til vanlig vintertemp her i Bodø, 0 grader:) Men uansett så kan det være greit å få dette fikset

jonass
18/12/09, 20:15
det første du må gjøre er jo og fjerne den som stjeler strømmen din, den trenger du jo selv nå i vinter.

kan jo også være at batteriet ditt ikke er glad i strøm så det bare kaster den rundt seg

Testdriver
18/12/09, 20:19
Burde jo finne ut av feilen ja. Men har ikke snøring på hvordan jeg skal gå fram, er vell ikke bare bare det

jonass
18/12/09, 20:25
tja ta ut en og en sikring og putt et multimeter inn og se hvor det står spenning er jo en start så må du, kan også ohme pluss siden.

Testdriver
18/12/09, 20:26
Får prøve på det:)

Børge Vikebø
18/12/09, 21:08
Kople fra plusspolen, kople inn fluke/multimeter som et ampere-meter og se hvor høyt strømtrekket er. så kan du fjerne en og en sikring for å se hvilken krets som drar strøm...

TeamBørnOut
18/12/09, 21:27
Kople fra plusspolen, kople inn fluke/multimeter som et ampere-meter og se hvor høyt strømtrekket er. så kan du fjerne en og en sikring for å se hvilken krets som drar strøm...
enklere blir det ikke;)

Swissman
21/12/09, 23:19
Sikker på at reima tar godt tak? Ikke alltid den piper når den slipper litt. Kjølevæske eller oljesøl er heller ikke det beste på reima. :-D

Testdriver
22/12/09, 03:13
Da skal jeg sjekke reima også:)