PDA

Vis full versjon : Fukt i lykt V50



Ivar Hestø
12/12/11, 18:02
Har handlet meg v50 og lurer på hvorfor i huleste jeg ikke skal bli kvitt dugget i den ene hovedlykta. Hadde den av og hadde en varmluftspistol stående å blåse varm luft inni for å få tørket opp, og etter en kjapp vask, så var dugget tilbake igjen. Er det flere som har opplevd dette, og er det noen i volvo-systemet som vet om det er kommet en fix på akkurat det problemet ?

THolandsli
12/12/11, 18:27
Sånn er det på min 2012 modell og.

Dimmur
12/12/11, 19:09
Årsmodell er V50`n? Er du heldig får du ny(e) lykter hos Volvo på garanti.

Ivar Hestø
13/12/11, 00:38
Det er en 09 modell registrert 28.11.08. Skal stikke innom i morgen å høre om de har noen gode forslag....

Dimmur
13/12/11, 21:46
Jeg skal ikke banne på det, men blir nesten litt overrasket om du ikke får ny lampe free of charge hos Volvo.

Ivar Hestø
14/12/11, 18:49
Ble såklart ikke så jeg rakk innom siden jeg måtte reise en dag tidligere på sjøen, men har sendt en mail til en kjenning som jobber der om han kan sjekke opp om det ligger inne noen meldinger etc om dette problemet. Kommer tilbake med svar.

Øyvind G
14/12/11, 18:53
Har lest at det hjelper å legge en sånn pose med Silca Gel i lamper som har fukt i seg. Har ikke testet dette selv, men den er jo laget for å fjerne fukt så vil tro at det hjelper.

Vet ikke om dette fåes kjøpt løst, men det pleier å ligge sammen med eletriske ting. Mener også jeg har sett det i sko.

Edit:

Ser ut som at man får kjøpt dette. Min link (http://www.midway.no/Stack-On-10-Pack-Silica-Gel-Desiccant-Packets-Protects-60-Cubic-Feet-at-5-7-Cubic-Feet-per-Packet)

Wahl
15/12/11, 08:27
Alle er slik, særlig etter vask, aner ikke hvorfor, men ser flere her jeg jobber som vi vasker kommer det dugg i hovedlyktene. Dette forsvinner etter en liten stund. Usikker på om det kommer på min V50 (2005 mod) men har langt merke til at de med facelift i allefall har det (2008-)

R_Chris
15/12/11, 10:11
Jeg har ikke det, MY 2011 :) (bank, bank, bank)

Wahl
15/12/11, 11:09
Hm, mulig Volvo har gjort noe med sitt problem, har du ikke sett det om du har vasket den i varmt vann når det er litt kjørlig ute heller?
Veit vi har bytta noen slike lykter på V50, men årsaken kjenner jeg ikke til.

svima
22/12/11, 11:04
De lampene er søppel rett og slett. Lekker som en sil. Er bytta sånne lamper i bøtter og spann på garanti. Stikk innom din lokale volvoforhandler så får du nok nye hvis bilen din er norsksolgt. Det vil si at den ikke er importert.

THolandsli
22/12/11, 11:15
Jeg fikk nye lykter på min 2012 V70 nå. Volvo hadde oppdaget mikrosprekker i underkant av lyktene som medførte dugging.

Ivar Hestø
22/12/11, 17:26
Jeg fikk nye lykter på min 2012 V70 nå. Volvo hadde oppdaget mikrosprekker i underkant av lyktene som medførte dugging.


Har vært i kontakt med volvo, men der kunne de ikke se at det var kommet noe service-bulletiner på de. Men som jeg forsto, måtte de sjekke for sprekker, trykketeste (!?) lykta, og evt søke volvo om ny lykt. Å så vidt meg bekjent, så er bilen norsk-solgt. Skal ta opp saken når jeg kommer hjem fra sjøen i Januar.

Ivar Hestø
05/03/12, 03:58
For å avslutte dette, så fikk jeg ny lykt free of charge hos volvo. Om det var på garanti, eller goodwill, vites ikke. Garantien var jo i teorien gått ut på "dato", men ikke på modellår.

J-A-E
05/03/12, 15:55
Min 2011 har hvert inn å bytta 3 lykter ;)

Snusmoen
06/03/12, 11:35
For å avslutte dette, så fikk jeg ny lykt free of charge hos volvo. Om det var på garanti, eller goodwill, vites ikke. Garantien var jo i teorien gått ut på "dato", men ikke på modellår.

Hadde samme problem på min 2012 modell og var hos Per-Turbo for å høre. For å gi klarhet i saken: Det er en svakhet på hovedlampene til V50 og det er en garantisak dersom dugget ikke forsvinner etter 20min med kjørelysene skrudd på.

Per Turbo
06/03/12, 12:04
V50 lykter med dugg er ett kjent problem, så det skal kunne tas på garanti, eller reklamasjon.

Dersom lykten har dugg 20 min etter å ha vært i fukt/regn/vask så skal den byttes.

Snusmoen
06/03/12, 13:53
V50 lykter med dugg er ett kjent problem, så det skal kunne tas på garanti, eller reklamasjon.

Dersom lykten har dugg 20 min etter å ha vært i fukt/regn/vask så skal den byttes.

Viktig å få med at kjørelyset da må være skrudd på :P

Ivar Hestø
08/03/12, 20:55
V50 lykter med dugg er ett kjent problem, så det skal kunne tas på garanti, eller reklamasjon.

Dersom lykten har dugg 20 min etter å ha vært i fukt/regn/vask så skal den byttes.

Ser at det har oppstått dugg i den andre lykta etter jeg kom jeg fra sjøen nå. Men når jeg spurte volvo om det va noe bulletin på det, så nevnte de ikke noe om dette. Heller nevnte de ikke noe om hvorfor de tok det, om det var reklamasjon eller garanti....skal prøve å kjøre med kjørelys på, men disse xenonlysa har da så dårlig varme :)

Per Turbo
09/03/12, 09:12
Da er det større sjanse for at de er fuktige over 20 min da ;)

THolandsli
09/03/12, 09:30
Virker som at lyktene på nye Volvo'er er bare søppel. (Gjelder kanskje hele bilen og?) Jeg fikk byttet lyktene på min 2012 V70 grunnet mye dugging og angivelig mikrosprekker i underkatn på lyktene. Når jeg hentet bilen fra på verkstedet hadde den stått utendørs over natta og lyktene hadde allerede dugget. Tok flere timer med kjørelysa på før duggen forsvant. Dugger ikke fullt så mye på de nye lyktene som de gamle, men synes fortsatt ikke det er godt nok.

Per Turbo
09/03/12, 10:11
Startet vel så pent med klarglassblinklampene til SVC70 bilene.. altså de som er limt i plast.

Ivar Hestø
09/03/12, 11:28
Vilt forslag, hvis det er mikrosprekker i glasset rundt der det er limt, ville ikke et tynt tynt lag med silicon etc tettet disse?

THolandsli
09/03/12, 13:03
Tja, skulle nesten tro det. Om ikke ikke lyktene er duggfrie på nye bilen når den kommer tror jeg nesten at jeg skal prøve Cortec av den typen vi bruker offshore.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/641.jpg

Ivar Hestø
10/03/12, 21:41
Ja for hvis det er sprekkene som gjør det, så vil jeg jo tro at man får bukt med problemet ved å forsegle det.... Verdt et forsøk.