PDA

Vis full versjon : Motor vil ikke starte, selv etter justering til ØD! 760 TurboDiesel



Svirre
12/12/11, 15:15
Nå har jeg gjentatte ganger prøvd å starte bilen uten hell. Har hatt god kontakt med R.G på forumet og fikk detaljert beskrivelse om åssen kammen skulle stå i ØD. Kammen ble justert inn etter at veiv og dieselpumpe ble satt i ØD. Før så ville bilen starte når den var varm, da var det ikke noe problem, men sleit med den fra -5 grader og kaldere. Har egentlig vært litt til og fra og hvor samarbeidsvillig den har vært. Syns kammen var mye utenfor ØD punktet, og undres over hvordan den kan gå bra og starte lett med så stor posisjonsfeil.

I dag så skulle jeg tette oljelekkasjen rundtom på toppdekslet, og justerte inn kammen med det samme. Etter dette vil det ikke starte. Kan olja ha noe å si på dette. Siden den har lekki en del olje så har det gått i mineralolje 10w-40 fra biltema den siste tiden. Har ikke sett på dette som noe problem da den hele tiden har "bytta" ut olja selv i form av lekkasje :p Glødinga fungerer også som den skal på alle sylinderne og motor får diesel. Nylig bytta pumpe så veit at den fungerer også.


Det jeg stusser mest over er hvorfor den ikke gir antydning til liv i fra seg ETTER at den blir stilt inn?!! Det er heller ikke diskuterbart å snakke noen form for toppakning her! :p (håper jeg) Some idea's?

Dieselsmoke
12/12/11, 15:40
er dieselpumpa justert riktig da?

R.G
12/12/11, 15:41
vil nok ikke tro det er olja som er årsaken.

men sikker på att kam ble satt rett?

når veiv er i ød, så skal eksos og innsug på kammen stå å pekke i vær sin retning så dem ikke berører ventil trykkern. da er kam riktig innstilt. sånn er det på min. og den starter.


men tenkte på en ting siden du har bygd om til manuel.
du har satt svinghjulet riktig vei ja??? er 8 plasseringsmuligheter.

og er svinghjul montert ett hakk feil, så finner du ikke ØD siden merke er på svinghjulet.. og da blir kam vinkel feil hvis svinghjul ikke står riktig. og da starter det ikke




edit: hvor er du hen? her el nedi der?

Dieselsmoke
12/12/11, 15:49
han har hatt manuell ei stønn da. Ville det ikke blitt problemer før da?

R.G
12/12/11, 15:51
han har hatt manuell ei stønn da. Ville det ikke blitt problemer før da?


nei, ikke så lenge motor startet og gikk og han byttet svinghjul. motor går fortsatt om svinghgjul blir satt feil. er når motor plukkes fra hverandre og skal stilles inn det blir ett helvete om svinghjul står feil. for er kun på svinghjul ø.d merke er.

Christian
12/12/11, 15:53
Ikke hvis han ikke har hatt behov for å finne merket før nå.

Svirre
12/12/11, 16:34
Svinghjul er riktig montert. Merket har jeg benytta meg av flere ganger etter at jeg bygde om til manuell, og dieselpumpa er også riktig justert. Fungerte før jeg tok justeringa i dag.

R.G: Tok å satte kammen slik du beskrev for meg. Innsug/eksosventil var ikke berørt og de sto like langt oppe (refererer til bildet du sendte meg i går). Det som jeg syns er merkelig er at motoren vil starte når den er varm, men ikke kald. Og når den er varm, så maler den som ei katte. Ikke antydning til at den fusker, og det er fremdeles godt drag i den. Merker ikke noe spesielt fra før reg.reimsbytte.
BTW: Er ikke Løten lenger ;)

EDIT: Har satt på motorvarmer nå og venter til den blir varm. Bare få fyr på den slik at jeg har den i gang og kan ta det ut i fra der. Hvis det i det hele tatt går da :p

R.G
12/12/11, 16:44
Svinghjul er riktig montert. Merket har jeg benytta meg av flere ganger etter at jeg bygde om til manuell, og dieselpumpa er også riktig justert. Fungerte før jeg tok justeringa i dag.

R.G: Tok å satte kammen slik du beskrev for meg. Innsug/eksosventil var ikke berørt og de sto like langt oppe (refererer til bildet du sendte meg i går). Det som jeg syns er merkelig er at motoren vil starte når den er varm, men ikke kald. Og når den er varm, så maler den som ei katte. Ikke antydning til at den fusker, og det er fremdeles godt drag i den. Merker ikke noe spesielt fra før reg.reimsbytte.
BTW: Er ikke Løten lenger ;)

EDIT: Har satt på motorvarmer nå og venter til den blir varm. Bare få fyr på den slik at jeg har den i gang og kan ta det ut i fra der. Hvis det i det hele tatt går da :p

lure på om du har samme problemet som jeg fikk...

min begynte å bli tungstartet.

før kunne den starte i 35- uten motorvarmer. vintern for ett år sida, men i vinter som var nå, så måtte vi stadig mere bruke motorvarmer. og bytta plugger og tima oppatt men hjalp ikke.

og fant ut av feilen når jeg hadde tatt ut motoren. tok av topp pga bytte av pakning. og har ikke handla pakning enda, så da fylte jeg opp sylinderne med olje så fukta ikke skulle ta sylindere. og så det att etter 1 ukes tid så var 2 el 3 av sylinderea tom for olje. da hadde detta rent ned i mellom stempel og sylinder. slitene ringer. og motor gikk fortsatt feilfritt når den var startet når den var varm. pga da når det er lunk så er det kompresjon, og når motor er helt kald er det ikke bra nok komp.


lukter litt sånn..

derav oljelekkasjene dine og mulig. pga den kjører trykket ned i blokka, kan hende du ikke merke noe på effekta, merka ingenting jeg. bare det med att den var tungstartet kald sjøl om alt var i orden. og måtte tilslutt bruke motorvarmer når var 0 grader nesten.

Svirre
12/12/11, 16:54
Det forklarer forskjellen jeg hadde på 2 av sylinderne jeg fikk når jeg utførte sylinderlekkasjetest på skolen i sommer...mener å huske at 4 av dem lå på 15% jevnt og og to stk skilte seg ut med 25-30%.

R.G
12/12/11, 16:57
Det forklarer forskjellen jeg hadde på 2 av sylinderne jeg fikk når jeg utførte sylinderlekkasjetest på skolen i sommer...mener å huske at 4 av dem lå på 15% jevnt og og to stk skilte seg ut med 25-30%.

jepp, sånn min er å. derfor jeg ikke har satt sammen igjen pga må ha nye ringer. fyller opp min igjen med olje så er det borte igjen på ei ukes tid igjen.

enten ringer eller sylinder som er slitt.


er ikke mere som skal til for att dissa ikke starte. er det dårlig komp på dissa her så er dem helt død og må ha god varme ( f.eks skikkelig motorvarmer) for att dem skal starte.

er motor i perfekt stand starte den når det er sprengkaldt uten motorvarmer og skikkelig batteri som klare gløding pluss par runder på starter.

min starta jo som f.. den. men ble plutselig værre og værre. ingenting hjalp bortsett fra motorvarmer. og så feilen nå når jeg hadde opp motor og fylte syl med olje. ingen andre feil det kan være da siden gløding og timing er riktig, da skal den starte uasett. så er kompen desverre, siden du hadde målt såpass forskjell i sommer, kan det ha blitt værre:( måler du på helt kald motor nå, hvis motor holder 5- grader eller kaldere kan utslaget være ti ganger værre

Svirre
12/12/11, 17:13
Kjenner meg igjen i det du beskriver! Har blitt værre og værre...Starta på det værste i vinter min også, så har vært veldig fornøyd med den :) Men om en tar å overhaler motoren, hvor mye sånn ca vil delene (pakninger og lager komme på?

Har også være i kontakt med en på D24t forumet, og han var overbevisst om at det kunne være et slikt problem ja.

Granli
12/12/11, 17:13
Sjekket at du ikke har satt veiva 180 grader feil da?

Svirre
12/12/11, 17:21
Svinghjul er riktig montert. Merket har jeg benytta meg av flere ganger etter at jeg bygde om til manuell, og dieselpumpa er også riktig justert. Fungerte før jeg tok justeringa i dag.

R.G: Tok å satte kammen slik du beskrev for meg. Innsug/eksosventil var ikke berørt og de sto like langt oppe (refererer til bildet du sendte meg i går). Det som jeg syns er merkelig er at motoren vil starte når den er varm, men ikke kald. Og når den er varm, så maler den som ei katte. Ikke antydning til at den fusker, og det er fremdeles godt drag i den. Merker ikke noe spesielt fra før reg.reimsbytte.
BTW: Er ikke Løten lenger ;)

EDIT: Har satt på motorvarmer nå og venter til den blir varm. Bare få fyr på den slik at jeg har den i gang og kan ta det ut i fra der. Hvis det i det hele tatt går da :p


Sjekket at du ikke har satt veiva 180 grader feil da?

5 tegn

Svirre
12/12/11, 17:32
Nesten spørsmål:

Noen steder hvor jeg kan få kjøpt pakninger og lager til motoren min? Kan få tak i toppakning, toppskruer, innsug og eksos paking samt. veivaksel tetninger på mekonomen. Noen andre steder?

R.G
12/12/11, 17:44
er ett syndrom att detta skjer på dissa diesela.

mange lt biler står jo pga dem ikke starte pga dårlig komp.


er ute etter ringerr osv sjøl også, men vet ikke hvilke shapper. jeg skal sjekke på jobb om vi har liggende ringer der en dag jeg husker på det. har ringer liggende til det utroligste

kermitt
12/12/11, 18:25
Hør med cylmo, de fixer alt av motorarbeid og deler.

Dieselsmoke
12/12/11, 19:03
bcb får også bestilt det meste til D24. Jeg har mast i endinga på dem etter deler så :p

Svirre
12/12/11, 19:17
Da var jeg ute og prøvde bilen. Den fyra med en gang, og ventilen er rimelig ujusterte...men jeg hørte på motoren nå at det er noe som ikke stemmer. Og slikt har jeg ikke hørt den før. Syns det egentlig var ganske ille sånn i forhold hva jeg har hørt tidligere.



bcb får også bestilt det meste til D24. Jeg har mast i endinga på dem etter deler så :p

Kanskje like greit å la være å bestille da :p

R.G
12/12/11, 20:04
åssen var den sånn ld messig nå? som om den mangla syl? det merker man lettere hvis kam er riktig justert

s4nd3r
12/12/11, 20:21
gutta på sharpsborg motor har helt sikkert pakkninger og deler.. :) altid vert en tlf dit...

Dieselsmoke
12/12/11, 23:50
Kanskje like greit å la være å bestille da :p

Var ikke det at det tok lang tid eller noe. Men måtte piske dem til å se i litt eldre bøker. Bestilte fra sverige åt meg. Var ikke ille pris heller.

Svirre
13/12/11, 11:35
Var ikke det at det tok lang tid eller noe. Men måtte piske dem til å se i litt eldre bøker. Bestilte fra sverige åt meg. Var ikke ille pris heller.

Og ca prisen ligger på?

Hørte med Cylmo. Fikk pris på 11 500kr for alt med stempler EKS. MVA!!!! ...........

kermitt
13/12/11, 11:37
Skal du bestille fra cylmo må du alltid krangle på prisen. Ellers flår de deg på lyse dagen.

Svirre
13/12/11, 12:55
Skal du bestille fra cylmo må du alltid krangle på prisen. Ellers flår de deg på lyse dagen.

Hvor mye kan jeg krangle med ned på? :p topplokksbolter og toppakning ordner jeg selv.

Dieselsmoke
13/12/11, 13:28
ring bcb å spørr da vel? :)

Svirre
13/12/11, 13:31
ring bcb å spørr da vel? :)

Why not...