PDA

Vis full versjon : [LØST] 90 modell 240 + automat + manglende overdrive



spitfire74
12/12/11, 02:23
Hei
Har en 90 modell 240, med automatkasse. Her om dagen begynte den å helt umotivert bytte mellom 3-4 gear, før den gav opp 4. gear helt. Noen som har noen anelse om hva dette kan skyldes? Releet under dashbordet "klikker" når man trykker på OD knappen på gearspaken, og lyset på dashbordet lyser normalt med sin oransje pil opp når OD er utkoblet. Jeg har en mistanke om elektrisk feil av noe slag, enten det er releet som har tatt kvelden eller noen ledninger, men tenkte jeg hiver ut et spørsmål her!

Nå er det ikke noe enormt problem til vanlig, da man stort sett bedriver såkalt "bykjøring", men det hender jo en gang i blant at man drister seg ut på landeveien, og da er det litt frustrerende å mangle 4. gearet...

ArneR
12/12/11, 08:13
Har hendt meg også at OD forsvant, da var det sikringen som hadde krympet. Disse sikringene i 240 har en tendens til å gjøre det, og det anbefales derfor at de skiftes ut en gang i blant..

Men om det ikke er det, kan det være solenoiden som har sluttet å virke. Du kan da enten bytte den ut eller sjekke på www.ipdusa.com etter en spesialdel som du monterer istedenfor solenoiden. Minuset med denne er at du ikke kan fysisk koble ut OD, men det er noe man skjelden gjør likevel.

Tinnsoldaten
13/12/11, 23:40
Kan være så enkelt som dårlig kontakt på solenoiden også. Hadde en 240 med sluromatic der ODen funka litt avhengig av været, under og fiksa litt slakke koblinger så ordna det seg.

spitfire74
06/01/12, 17:43
Sikringen har jeg sjekka, men kan gå over og se igjen sånn i alle tilfellers skyld. Burde sikkert ha bytta hele rekka der uansett...

Skal sjekke kontakt på solenoiden når jeg får somla meg til det og det ikke er søkkvått på bakken... Kjører stort sett i områder hvor fartsgrensa er 60 eller under, og da går (gikk) den sjelden opp i 4. uansett, så det er ikke akkurat en voldsomt plagsom feil dette...

marius
07/01/12, 00:50
Releet i min klikket også, men der var en lodding som var brent.
Det ser du fort om du drar av den hvite "kassen".
Jeg klarte å legge i litt loddetinn, men det varte ikke så lenge.

balltus12
25/01/12, 23:59
Noen som vet hvor ledningen fra solenoiden går hen? har det samme problemet med automatkassen (240)
Har ikke tenkt på relee og sikring. Dvs sikringen fant jeg aldri. Noen som vet?
var mange spørsmål på en gang,men er veldig glad dersom dere kan svare meg på spørsmålene mine :cool:
Tusen takk for et fint forum!!!

spitfire74
18/03/12, 17:58
Har nå endelig fått somla meg til å bestilt og montert denne "dingsen" fra IPDUSA som ArneR tipset om, og kan rapportere at den gjør en utmerket jobb! Jeg har nå 4 gear (3 + OD) på bilen igjen, juhuu!

http://www.ipdusa.com/products/4793/110397-automatic-over-drive-solenoid-bypass-kit

Ulempen med denne er jo at man ikke får koblet vekk OD, fordelen er at det skal mye til at denne noen gang kommer til å gå i stykker...

larsverm
19/03/12, 11:11
Ikke minst i forbindelse med bykjøring er det greit å kunne koble vekk OD, ja. Men en særlig alvorlig ulempe er det likevel ikke.