PDA

Vis full versjon : B230FK. -8 grader, bilen var tung å starte



boman
11/12/11, 19:36
Hei.
Bilen sto å frøys i natt. Var ca -8 når jeg skulle starte. På hvert startforsøk så tente den og starta i ca ett sekund, for å død igjen. Den måtte ha 4-5 forsøk før den kom, og da hadde jeg en del gass på det siste forsøket.

Batteriet er fullada (står med Defa lader og lada seinest natta før).
Den gikk litt høyt på tomgang når den først starta, men roa seg raskt.
Bilen funka akkurat som den skulle når jeg kjørte av gårde.

Noen forslag til hva det kan være.?
B230FK 1996.

Thobbus
12/12/11, 00:33
tenker på kansje det var en form for kondens i tanken som har fryset til? hvor lenge siden du brukte kondensfjerner sist? fyller du ofte? eller bruker du hele tanken før du fyller?

Daruu
12/12/11, 00:40
Slo du på tenninga så pumpa fikk starta før du dro den på startern?

Det har vært problemet på bilen min når den ikke har starta med en gang ihvertfall, at spenningen faller såpass når starter'n går at pumpa ikke greier å bygge opp trykket nok.

Christian
12/12/11, 00:58
Siden dette er et temperaturrelatert problem tipper jeg det kanskje er en tempgiver som ikke er i form?
Evnt så kan det være vann noe sted hvor det kanskje ikke skulle vært det, er det lenge siden du byttet bensinfilter?

JørnM_940
13/12/11, 20:05
Ville begynt med å tømt litt west-frost på tanken og fyllt opp. Den gjør virkelig underverker om det kondens og ising!

Mr. Crepsley
13/12/11, 20:14
Jeg har samme problem på min '96 FT. Jeg har byttet temperatursensor men det hjalp ikke.
Volvo sa det var to typer, avhengig av chassisnr (volvo 240) den jeg byttet til kostet 350 kr mens den andre var 650kr. Kan skille være kaldstart dyse, at den dyreste er beregnet for motorer uten dyse og derav en ekstra kaldstartfunksjon i giveren??

Sist jeg dro fra jobb kleip jeg igjen bensinreturn, og da starta den tvert. Neste på lista er bensinfilter.

boman
13/12/11, 20:51
Jeg hadde ca halv tank, aldri fylt på kondensfjerner. Er skeptisk til det, mange sier bilen blir "avhengig".
Jeg fyller som regel hver uke, så tanken er sjelden under 1/2 - 1/4. Bensinfilteret bytta jeg i fjor vinter.
Temperatursensoren bytta jeg også for et årstid sida.
Jeg er ganske sikker på at jeg hørte etter om bensinpumpa gikk første gang jeg prøvde, så den fikk lagd trykk før jeg vrei nøkkelen helt om.
De andre gangene gjorde jeg det sikkert ikke.

Det er forøvrig ingen feilkoder, har lest av.

Bilen går som en klokke ellers, så syns det er merkelig..

JørnM_940
13/12/11, 21:07
Jeg hadde ca halv tank, aldri fylt på kondensfjerner. Er skeptisk til det, mange sier bilen blir "avhengig".
Jeg fyller som regel hver uke, så tanken er sjelden under 1/2 - 1/4. Bensinfilteret bytta jeg i fjor vinter.
Temperatursensoren bytta jeg også for et årstid sida.
Jeg er ganske sikker på at jeg hørte etter om bensinpumpa gikk første gang jeg prøvde, så den fikk lagd trykk før jeg vrei nøkkelen helt om.
De andre gangene gjorde jeg det sikkert ikke.

Det er forøvrig ingen feilkoder, har lest av.

Bilen går som en klokke ellers, så syns det er merkelig..
Avhengig? Aldri hørt om.. Men west-frost skal være noe av det beste du får, det brukes rundt om overalt.
Men det har skjedd bare 1 gang? Kan jo ha vært noe som har vært tregt, hengt seg opp eller noe da..

boman
14/12/11, 18:17
Jepp, har skjedd kun en gang. Jeg står med motorvarmer stort sett hver morgen når det er kaldt, det kan være årsaken til at det ikke skjer.. Ikke har det vært så mange dagene med så kald temperatur heller.. :p
Men den er ofte treig til å starte, får se om det hjelper å bytte lambdaen (skal bytte snart).

kgustad92
22/12/11, 18:59
Har samme problemet med min -91 230F, men min starter ikke og går.. starter i et sekund, og dør igjen.. samme hver gang..