PDA

Vis full versjon : Kjølevannlekkasje - defekt varmeregister? 1993 b5252s



mrstfu
10/12/11, 20:46
Har en stund lidd med kjølevannslekkasje. Byttet radiator i sommer, og etter inspeksjon av vannrør i motorrom, samt ingen konsekvente lekkasjespor på bakken under bilen, får meg til å tro at dette skyldes defekt/lekkasje på kupevarmerdelen av kjølevannssystemet. Dette passer godt med endel fukt inne i bilen, kan og merke en svak, søt lukt inne i kupeen. Teppet er dog tørt, så jeg er noe i tvil.

Er det noen som har byttet, evt sjekket denne delen av kjølevannsystemet, og som kan gi meg en beskrivelse på hvor jeg finner møkka? Om dere har noe å utsette på teorien min, kjør på.

Om det er defekt/lekk register, setter jeg pris på tips til hvor deler kan handles inn, gjerne litt erfaringer og slikt. Setter pris på alt av svar.

Soulair
10/12/11, 21:10
Hadde søtlukt/smak i kupèen uten vann i gulvet, da registeret mitt røk. Det er et ålreit trykk i kjølevannet som gjør at det vil først komme ut som damp og derfor ikke lekker i gulvet...med det første.:p

Hold deg laaaangt unna uoriginal dritt da disse knapt klarer å holde +grader på vinteren, og kjøp heller original/Hella hos f.eks FCP Groton (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/1854/nm/1993-1997+Volvo+850+Heater+Core)

mrstfu
13/12/11, 15:16
Takker og bukker. Kan se ut som at jeg har kommet over en eskeny fra volvo, til en pris jeg ikke tør si, så jeg satser på den.

lyngen
13/12/11, 18:19
samme problem på min no :o
ta bilder å legg ut, så jeg får se når jeg skal bytte :D
tror det skal være mange på forumet hær som har byttet ut dette før ;-)

E_S
13/12/11, 20:39
Samme her - søtlig lukt av kjølevæske og litt drøyt mye dugg på rutene, men ikke noe vått ennå. Nytt register av OEM-type er bestilt fra USA, så da blir det bytte i løpet av julen.. :)

mrstfu
13/12/11, 21:14
Hørte med en selvutnevnt Volvoekspert i familien, han har hatt det som er å få tak i av 850, pluss noen til. Han mente at årsaken til at det ikke er vått på teppet, er fordi det vannet som lekker ut av registeret forsvinner ned under bilen. Er det da å tolke som at det finnes drenering under/rundt registeret?

Foe
14/12/11, 00:36
Hei.

Bytta registret på min v70 forrige fredag.. Slet også med at kjøleveske forsvant, og søtlig lukt men var tørt under varmeapparatet.. Mitt gamle register hadde lekasje på topp.. dampa bort før det nådde bunnen av varmeapparat huset.
Når jeg tok det ut, var det grønnaktig irr og fuktighet på dem øverste 6 cm av registeret.
Ingen drenering i bunnen under mitt register ihvertfall. Bare drenering fra det jeg tror er inntaksluft kanalen eller i sammenheng med ac registeret.

Kurant jobb. tok meg ca en times tid, og da brukte jeg mye tid på å unngå søling av kjøleveske ved demontering..

Ikke noe å vente med.. sprekker det helt, blir det nok en del griseri og det skjer selvsagt når det passer minst :p

MVH Frode

mrstfu
14/12/11, 00:52
Det skjer selvfølgelig når det passer minst, ja:D

Hva måtte du demontere for å komme til? Fikk høre at det holdt å brette til side teppet på førersiden av motor, men jeg synes det høres litt for godt ut til å være sant. Nå er det jo noen forskjeller mellom 850 og V70, men mekanisk skal det vel være noenlunde likt?

Foe
14/12/11, 15:07
Tok ned dekslene under dasjbord begge sider fremme, bretta ned matta, og tok vekk klipsa plastplate..
Da er alt tilgjengelig for å skru ut. 2 skruer på hver side av varmeapparatet og en som holder røra fast i registeret.

Litt trangt i motor rommet mitt, så tok ut luftfilterboks og satte på klemmer på begge vannrøra så nærme torpedoveggen jeg kom til.

Lettere å jobbe inne i bilen også, hvis du stripser gasspedalen ned mot gulvet og wirene til girspaken til siden.

Hvilken årsmodell er bilen din? Er en liten forandring inne i varmeapparat huset rundt 94-95 som må skjæres om siden gamle typen register er utgått.

Står litt om det her : http://forum.vccn.no/showthread.php?145-850-Skifte-av-varmeveklser-og-viftemotor

MVH Frode

mrstfu
14/12/11, 20:33
Ja, fant den HowToen jeg og. Modellen min er 1993, men såvidt jeg husker var det endring på registertykkelsen i første produksjonsår av 850, altså i 92?

Foe
15/12/11, 00:26
Da er det bare en måte å finne ut det på :D
Ta ut registeret ditt og sammenlign med det nye du har.

I værste fall må du skjære litt i plasten som instruksjonen i how to'n.

MVH Frode

mrstfu
15/12/11, 00:37
har ikke fått det nye enda, men det ligger og venter på meg. akkurat størrelse er ikke noe problem i det hele tatt.

lyngen
15/12/11, 17:48
golv matta mi henger fast på førersiden :o
får ikke bretter ut nokk til å begynne å demontere :o

mrstfu
15/12/11, 18:19
henger fast i hva da? den er jo bare stappet opp under midtkonsoll og dørlist, i tillegg til fothvileren? sistnevnte vris og trekkes ut med litt makt.

lyngen
15/12/11, 20:15
henger fast i hva da? den er jo bare stappet opp under midtkonsoll og dørlist, i tillegg til fothvileren? sistnevnte vris og trekkes ut med litt makt.

oki, bare å rive ut med litt makt :P kommer nytt på mandag, håper det går greit :D
hva bruker dere å klemme/stenge tur og retur med i motor-rommet ?

mrstfu
15/12/11, 20:19
bremseveskeklyper/tenger funker fint, evt visegrip med en slangebit på kjevene. i mitt tilfelle er det ikke så viktig, er ikke mye kjøleveske igjen på bilen, stakkars:D