Vis full versjon : spm angående tenning på ein dodge v8!
har hatt ein dodge v8 stående i garasjen lenge å i går fann eg ut eg skulle drage denn fram å sjekke om eg fekk start på den. den har ståt i ein ambulasne van og i vognkorte sto der at den hadde 286 hk.. so burde no ver lit friske.. men probleme er at eg har ikkje nåke av tennings delane kun det som står på motor.. altso ein fordelar og ein coil. eg prøvde å sette + på coilen og jorda den men fekk ikkje nåke gnist når eg kjørte startaren.. men såg der jekk 2 ledninger inn på fordelaren hallgiver?? noen som veit hvordan eg kan få gnist*??
planen er å kansje sette den ned i et volvo 245 karoseri å sveise sperre såå har mann ein kjekk vinterbil:D
vet du om det er stifttenning eller hallgiver? om det er stifttenning skal den ene lederen fra fordeleren til minus på coilen, og den andre skal sannsynlighvis til jord. om det er hallgiver skal den ene til minus på coil og den andre til pluss
Du skal bare ha pluss inn på den ene. Den andre er sannsynligvis uttak til turteller og må ikke jordes, da brenner du fordelern.
okay.. var hallgiver.. vertfall ein magnetsak med nåken ledninger innpå:)
eine ledningen var svart å hi var brun..spiller det noen rolle hvem jeg setter + på? eller går de and å prøve seg fram å sjå hvem av di som en får gnist på?:)
prøvde å ji + på begge ledningane men ingen gnist:/ såg føre mej der skal vere en tennings modul sann som på a motorane?? for he kun motoren ligandes på en palle so he kun de som står på motoren..altso coil, fordelar, å dinna hallgivaren som ligge i fordelaren.
Marius Skau
10/12/11, 17:51
På pappa sin Dodge Van står det en boks av noe slag. (Husker ikke navnet) men mener dette va en tenningsmodul.
Hva slags motor er det du har? Tipper en 360 med 4porta gasser?
Med to ledninger er det sannsynligvis magnetgiver-fordeler; og denne trenger en tenningsmodul (i likhet med halleffektgiverfordelere).
dodge ja. nei er enkelt tenningsystem hvis du har alle deler. men du mangler modulen. denne har 5 lednigner og sitter på torpedo på vaner. og har du modulen så er det kun 1 plusskabel du må koble på og jording på motor så skal den gå
denne du mangler til systemet du mest sannsynerligvis har, noe som er std på di fleste dodge v8 fra 75 til rundt 90, så lenge det er gasser biler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/551.jpg
Motstanden når en måler mellom de to ledningene skal ligge mellom cirkustelt 500 til 1500 Ohm. Hvis motstand og gap er riktig kan reluktoren, evt. tenningsmodulen være synderen. Men sjekk alltid pluggledninger, driftspenning og jording først.
Det enkleste er enten få tak i tenningsmodul eller å skifte til stiftfordeler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/554.jpg
Ja, du trenger tenningsmodulen som sagt, den finner du som sagt på mange biler, evt. her: http://www.ebay.com/itm/Ignition-Control-Module-dodge-chrysler-van-truck-318-v8-/290559050402?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=bin43a6ab42a2
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.