PDA

Vis full versjon : Varmeapparat fungerer ikke!



Erlend Dystland
09/12/11, 07:52
Hei!
Kjørte til skolen i stad, og i det jeg setter nøklene i tenningen så fungerer ikke varmeapparatet.
Null tegn til liv. Prøvde å stille inn annen lokalisering av lufta, men da kommer det bare noen "klaff" lyder nedentil.

Noen som har en anelse om hva som kan være feil? Gruer selv for at det er varmeapparatmotoren. :(

Mvh
Erlend242

Sagen
09/12/11, 08:12
Høres ut som om det kan være viftemotoren din..

Erlend Dystland
09/12/11, 09:29
Tenkte på det samme selv, men det kan ikke være de rørene? Eller kan de utelukkes?
Er det mye jobb å skifte denne viftemotoren? Pris?

Sagen
09/12/11, 12:08
En motor koster fra ca kr. 1000,- Betalte omtrent det for min(akkurat bytta). Det er ganske enkelt å bytte vifte. Veit det har vært snakk om noen motstander som må flyttes over fra gammel vifte til ny, men det regner jeg også med er ganske kurant. Noen vifter har, andre ikke. Avhengig av modell. Du må ta ut hylla/skuffen i hanskerommet, og ta ut hylla under for å komme til. Bytta akkurat på min '98 V70, og laget en kjapp "how to" om du vil ha den. Ang. rørene, så er det bare å kjenne om begge er varme. Er de det, så strømmer det i alle fall vann i de.

Erlend Dystland
09/12/11, 13:08
Høres kurant ut da :)
Jatakk, en how-to hadde vært veldig kjekt! :)

Erlend Dystland
09/12/11, 14:07
Hmmm. Dette var veldig rart.
Jeg kjørte bilen til skolen idag uten tegn til varmeapparat. Når skolen er ferdig, og jeg setter nøklenene i tenninga, fungerer varmeapparatet igjen??!! :o
Min første tanke var: "Holy testicle Tuesday, hva pokker skjer???"

Noen som vet hva som kan ha vært feilen? :p

Sollien
09/12/11, 16:11
dårlig kontakt i tenningslåsen kansje?

Christian
09/12/11, 16:13
Når du sier varmeapparat ikke funker, mener du at vifta ikke funker? Du hører altså ingen forskjell på de forskjellige trinna?
Det høres ut som om vifta er dårlig siden den kommer og går.

Erlend Dystland
09/12/11, 18:55
Aner ikke hva som er problemet egentlig.. :p
Vifta fungerer ikke, nei. Ingen forskjell mellom de forskjellige trinnene heller.
Mulig at vifta begynner å bli dårlig. Kanskje den ikke tåler kulde? :confused:

Daniel V
09/12/11, 19:02
Sånn var den gamle 98' V70en vår også. Byttet vifte, og alt var supert. En bitteliten jobb sammenliknet med å gjøre det på 240.

mrstfu
09/12/11, 22:58
Sånn var den gamle 98' V70en vår også. Byttet vifte, og alt var supert. En bitteliten jobb sammenliknet med å gjøre det på 240.

Mener å huske litt banning på facebook her forrige vinter, ja:D

Daniel V
11/12/11, 14:12
Mener å huske litt banning på facebook her forrige vinter, ja:D

Haha, ja. Var den ene uka varmen i garasjen ikke virket, så det var +1 grad der inne.... Brrrrrrrr.....

nordan27
11/12/11, 14:42
Tror nok du må skifte viftemotoren sikkert børstene inne i motoren som begynner å bli slitte ,da kommer og går vifta , når den ikke går kan du prøve å dunke litt på den ,ofte begynner den å virke ,typisk dålig kontakt på børstene inne i motoren = skifte motor ;-)

Sagen
12/12/11, 08:16
Send med en IM med mail adressa de, så sender jeg "how to".

degocostly
13/12/11, 07:57
Kan du ikke legge ut "how to" her da sagen?
Hvis det er likt som på x70, så tar du ut hanskerommet og den hylla under, så kommer vifta frem, 3 torx skruer hvis jeg husker riktig, og riv av kontakten, så er vifra ute :) Litt trangt men..

Sagen
13/12/11, 16:58
Det er en how to her: http://forum.vccn.no/showthread.php?145-850-Skifte-av-varmeveklser-og-viftemotor

Ellers har jeg en oppskrift på en pdf jeg eventuelt kan legge ut.

Erlend Dystland
20/01/12, 07:37
Ok! Nå har det f*** meg skjedd igjen.
13- grader ute, gåen termostat og vifte som ikke fungerer når jeg kjører til skolen, er bare helt max.

Kjenner at jeg begynner å bli litt demotivert i forhold til bilen nå. Har vært forferdelig mye med den i løpet av de siste månedene.. :(

850GLTsilver
20/01/12, 10:02
Ok! Nå har det f*** meg skjedd igjen.
13- grader ute, gåen termostat og vifte som ikke fungerer når jeg kjører til skolen, er bare helt max.

Kjenner at jeg begynner å bli litt demotivert i forhold til bilen nå. Har vært forferdelig mye med den i løpet av de siste månedene.. :(

Gåen termostat?
Er da en enkelt fiks det? Skift termostat og du får varmen tilbake.
For er problemet termostaten så skjønner jeg at det blir dårlig varme i bilen, men det forklarer på ingen måte at du ikke har reaksjon på viftebryteren din.
Er det slik at du aldri får opp normal driftstemperatur på bilen mens den er i fart?
Forøvrig, er det ECC eller er det "vanlig" varmeapparat?
Dersom du på ECC setter luftvelgeren i defrost, så vil vifta gå på høyest mulige hastighet i auto.

Erlend Dystland
20/01/12, 10:17
Hadde det bare vært så enkelt å fikse den.. :(
Termostatlokket sitter som bare f***, altså skruene. Frykter at jeg må ta av hele termostathuset som sitter i toppen, og skifte ut hele driten.
Driftstemperaturen blir heller aldri normal, er som regel mindre enn "lunken" luft.

Det er vanlig varmeapparat det er snakk om. Når jeg startet bilen i sta så funket det ikke.
Det eneste jeg hører er en slags "brrr..." lyd, men føler at den lyden ikke kommer ifra vifta. Er det noe rele som styrer varmeapparatet?

850GLTsilver
20/01/12, 10:44
Hadde det bare vært så enkelt å fikse den.. :(
Termostatlokket sitter som bare f***, altså skruene. Frykter at jeg må ta av hele termostathuset som sitter i toppen, og skifte ut hele driten.
Driftstemperaturen blir heller aldri normal, er som regel mindre enn "lunken" luft.

Det er vanlig varmeapparat det er snakk om. Når jeg startet bilen i sta så funket det ikke.
Det eneste jeg hører er en slags "brrr..." lyd, men føler at den lyden ikke kommer ifra vifta. Er det noe rele som styrer varmeapparatet?

Er i grunnen ingen vei rundt da.
Uten ny termostat så vil du aldri få varme i bilen, enkelt og greit.
Disse skruene har det med å sette seg noe inni hampen ja.
Men med et GODT T40 bit og helt rettvinklet grep, så tåler de skruene en god del.
Nå er det ikke rare jobben å skifte nedre termostathus heller da.
Løsne bare servopumpa, så kommer du greit til.

Vifta styres direkte fra bryteren i de tre første trinnene, og via et rele på trinn 4.
Skal ikke være noen brrr-lyd.
Men siden du tilsynelatende kun har en hastighet tilgjengelig, så lukter det lang vei at noen har modifisert koblingene der litt. Ofte så ryker den motstandsenheten som senker hastigheten på vifta i de tre første trinnene.
Så om du kjøper inn en ny slik og monterer, samt leter opp "tjuvkoblingene" som det virker som er der, OG skifter releet for trinn 4 så begynner du nok å nærme deg.

Erlend Dystland
20/01/12, 11:06
Vet da det at termostaten må skiftes, misforstå meg rett ;)
Aner ikke om jeg har sagt det tidligere, men hodet på skruen er blitt ødelagt da tidligere eier har lekt mekaniker.

Forresten, skjønner ikke helt det du mener med de trinnene? Mulig jeg fremstår som dum nå? :p
Hvor sitter evt. den motstanden?

850GLTsilver
20/01/12, 11:48
Vet da det at termostaten må skiftes, misforstå meg rett ;)
Aner ikke om jeg har sagt det tidligere, men hodet på skruen er blitt ødelagt da tidligere eier har lekt mekaniker.

Forresten, skjønner ikke helt det du mener med de trinnene? Mulig jeg fremstår som dum nå? :p
Hvor sitter evt. den motstanden?

Motstandsenheten sitter på venstre side av vifta der under hanskerommet.
Skrudd fast slik at selve motstandene er inne i luftstrømmen fra vifta.

Erlend Dystland
20/01/12, 13:47
Så du mener at det er motstanden som må skiftes? :)

mrstfu
21/01/12, 15:25
Ok! Nå har det f*** meg skjedd igjen.
13- grader ute, gåen termostat og vifte som ikke fungerer når jeg kjører til skolen, er bare helt max.
Kjenner at jeg begynner å bli litt demotivert i forhold til bilen nå. Har vært forferdelig mye med den i løpet av de siste månedene.. :(

Ta det helt med ro, du blir vandt til det etterhvert. Kjørt med varierende kjølevannslekkasjer i tre-fire måneder nå, man blir vandt til at det aldri blir plussgrader inne i kupeen.

:D


Hadde det bare vært så enkelt å fikse den.. :(
Termostatlokket sitter som bare f***, altså skruene. Frykter at jeg må ta av hele termostathuset som sitter i toppen, og skifte ut hele driten.
Driftstemperaturen blir heller aldri normal, er som regel mindre enn "lunken" luft.


Skal gjøre dette selv idag, altså bytte hele huset. Lokket mitt sitter og som et pent helvettem, der skal jeg innrømme at jeg dro rundt skruene. Riktig bits og slikt, men når skrua sitter bom, må et eller annet gi etter, en eller annen gang. Uansettm følg med i tråden min så legger jeg forhåpentligvis ut litt bilder.

Marius Skau
21/01/12, 17:43
Bytt varmapprat vifta, enkel jobb og er gjort på 10minutter :)

Sjelve vifta sitter fast med 4 skruer alle lett tilgjengelige når du har tadd ut lomma i hanskerom og det dekslet under dash :)

Erlend Dystland
22/01/12, 15:47
Jeg har virkelig en rar bil.. :p
Nå funker plutselig varmeapparatet igjen nå.. Kan det ha noe med temperaturen ute å gjøre? For det har vært -10 og oppover hver gang dette har skjedd..

Frykter at jeg må skifte hele termostathuset, termostat og varmeapparat vifte.. :( Lukter noen 100 lapper nå...

Marius Skau
22/01/12, 15:51
Va likkens på vårres og. Funka av og til ikke :) Bytta og alt er perfekt. En horibel varme til tider :p

Erlend Dystland
22/01/12, 16:38
Usj, får ringe om pris på ny vifte på huggern i morgen, men er kanskje litt risky å kjøpe en brukt vifte?
Jeg må vel uansett dit snart for å få tak i nytt termostathus..

Marius Skau
22/01/12, 16:42
Du må uansett dit og finn deler til meg :D (A)

Men villa ha kjøpt en ny en. Med rabatta så kommer den på 1200kr sendt i oppkrav fra sc styling ^^

Erlend Dystland
22/01/12, 17:28
Japp, skal uansett dit en tur i allefall for å se etter deler ;)

Skal ta en liten research på varmeapparatvifter til uka.. Bor jo ikke lengre enn 20min fra BCB :)

Marius Skau
22/01/12, 17:37
Bra :) Huske meg da :D

Noen som har det. Hær må vi vente ukesvis på deler-.-

Erlend Dystland
22/01/12, 17:42
Selvfølgelig skal jeg huske deg :)

Joda, kjekt med en slik butikk i nærheten. Dem vet allerede hvem jeg er for å si det slik xD

Mauser
22/01/12, 18:42
Ingen som bytter børster i viftemotor, altså?

Dårlig viftemotor er et kjent fenomen på Citroën (XM, bl a), og den er tilsvarende plassert som på 850. Ny vifte er grisedyr. Børster i alle mulig dimensjoner finnes på nett og koster en knapp hundrings. Ofte er det nok med en skikkelig rengjøring (blåse bort kullstøv) og kanskje en strekking av fjæra som dytter på børstene også, for å tyne noen titusen kilometer mer utav dem.

Jeg har ikke hatt oppe noen Volvovifte ennå, mulig det ikke er like enkelt der?

Marius Skau
22/01/12, 18:51
Hvorfor fikse på gammelt drit istede før og legg i litt penger og få ei vifte som varer bilens livslengde ut?

850GLTsilver
22/01/12, 21:17
Ingen som bytter børster i viftemotor, altså?

Dårlig viftemotor er et kjent fenomen på Citroën (XM, bl a), og den er tilsvarende plassert som på 850. Ny vifte er grisedyr. Børster i alle mulig dimensjoner finnes på nett og koster en knapp hundrings. Ofte er det nok med en skikkelig rengjøring (blåse bort kullstøv) og kanskje en strekking av fjæra som dytter på børstene også, for å tyne noen titusen kilometer mer utav dem.

Jeg har ikke hatt oppe noen Volvovifte ennå, mulig det ikke er like enkelt der?

Er som regel lagrene som stryker på disse Electrolux-motorene (Noen ganger BEHR også)

Sollien
23/01/12, 00:22
Jeg har vifte til V70 liggende :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

einrem
14/11/12, 20:48
Ønsker å ta opp denne tråden litt.

Jeg har en 850 20v som stortsett står pga svært lite bruk. En av mine plager er viftemotor. Jeg har bytte den en gang(for tre år siden) Nå er den stoppet igjen. Forskjellen mellom nå og da er at vifta gikk kun på full speed(nivå 4) siste året før den nå stoppet helt. Derfor er jeg usikker på om det er viftemotor eller noe annet som har tatt kveld.

Jeg tok måleapparatet og målte spenninga inn på viftemotor v plugg. Er disse resultatene riktig?
0 - 0,002
1 - 1,9
2 - 1,9
3 - 1,9
4 - 0,020.

Hva må byttes?

Edit: Tallene er viftehastigheten.

locked
14/11/12, 23:31
Hei, eit lite tips til løysing av småskruar som har hovud utan 6kant så bruk ein slagskrutrekkar! Denne løyser skruar med sjokk og er svært effektiv på skruane til termostatloket og toppdeksel(plastdekselet).

Kompletter settet under med nødvendige bits, brukast ved å slå på trekkaren med hammar.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Ovrige-skruverktoy/Slagskrutrekker-71506/

850GLTsilver
16/11/12, 19:24
Ønsker å ta opp denne tråden litt.

Jeg har en 850 20v som stortsett står pga svært lite bruk. En av mine plager er viftemotor. Jeg har bytte den en gang(for tre år siden) Nå er den stoppet igjen. Forskjellen mellom nå og da er at vifta gikk kun på full speed(nivå 4) siste året før den nå stoppet helt. Derfor er jeg usikker på om det er viftemotor eller noe annet som har tatt kveld.

Jeg tok måleapparatet og målte spenninga inn på viftemotor v plugg. Er disse resultatene riktig?
0 - 0,002
1 - 1,9
2 - 1,9
3 - 1,9
4 - 0,020.

Hva må byttes?

Edit: Tallene er viftehastigheten.

Det sitter en motstand i luftkanalen rett etter vifta.
Dette er tre motstander som gir redusert hastighet på trinn 1, 2 og 3.
Er denne gåen vil vifta kun gå på trinn 4.
De målingene dine var det i grunnen ikke mye å bli klok av.
Skulle man hatt noe fornuftig der så skulle du i det minste hatt 12V på trinn 4.
Og med dette i minnet, så må du sjekke BEGGE sikringene for varmeapparatvifta.

einrem
21/11/12, 22:45
Yes
Etter nærmere undersøkelser av tegningene fant jeg ut hvor jeg skulle starte letingen etter 4-ern. Og feilen fant jeg i sikringsboksen. Fant også motstanden og den må nok erstattes. Hvor får jeg tak i en slik?

Remi

850GLTsilver
21/11/12, 23:48
Yes
Etter nærmere undersøkelser av tegningene fant jeg ut hvor jeg skulle starte letingen etter 4-ern. Og feilen fant jeg i sikringsboksen. Fant også motstanden og den må nok erstattes. Hvor får jeg tak i en slik?

Remi
Skruvat.no, FCPGROTON, BSB, etc, etc.