PDA

Vis full versjon : City Safety slår inn uten grunn



THolandsli
08/12/11, 16:45
På tur hjem fra jobb idag slo autobremsfunksjonen inn 3 ganger uten grunn på tur opp Nonnegata i Trondheim. Jeg stoppet opp og gikk ut for å kikke på sensorene i frontruta. Det var litt is på ruta i det området så jeg skrapet det bort og kjørte de siste 3km hjem uten at det skjedde flere ganger. Er dette systemet så fintfølende at litt is på ruta ikke tåles? Flere som har vørt borti lignende?

For hver gang det skjer bråbremser bilen og jeg må kvittere med READ.

Tidligere har jeg opplevd at denne funksjonen har tredd inn en gang da en buss foran meg la ut i venstre fil før den svinga til høyre. Da tolka nok bilen

Bilen er en 2012 V70 med City Safety, men uten Driver support.

hgnubel
08/12/11, 17:16
Hvis det ikke tåler litt is lurer jeg på hvordan det går hvis det snør? Viskerene tar vel ikke foran her, men det blir kanskje varmt nok til at snøen ikke legger seg?

THolandsli
08/12/11, 18:57
Synes det virker rart ja. Er jo trafikkfarlig med slike plutselige nedbremsinger. Idag var det glatt så det ble ikke så voldsom bråstopp som forrige gang da det skjedde på tørr asfalt. Da hang jeg skikkelig i reima. :S

Er ikke sikker på om viskerne tar over CC sensorene. Idag var den ene sensoren pårima og den andre hadde renneis foran seg. Virker som det tar en god del lengre tid å avise sendorområdet enn resten av ruta.

Ola Moen
08/12/11, 19:06
Finnes det noen alternativer for å evt justere følsomheten på dette systemet? Det hørtes jo igrunn ganske skummelt ut. Hvordan reagerer det på plutselige forandringer i lys? f.eks på vei inn i en mørk tunnell?

THolandsli
08/12/11, 19:14
Ikke noe kan justeres fra My car, mulig det finnes noe i Vida? Foruten idag så har den aldri slått inn foruten episoden med bussen som er nevnt i første post.

Dimmur
08/12/11, 20:04
Husker ikke når det ble innført, men nå kommer alle biler med Citysafety med varmetråder i frontruta fremfor kameraene. Så ikke umulig at de har fått tilbakemeldinger om at snø og is kan skape problemer.

THolandsli
08/12/11, 20:28
Hmmm, bilen min er 3 mnd gammel og ruta litt over 1 mnd gammel.

Texascom
08/12/11, 20:57
Er varmetrådene der i orden?
Skal ikke ise der om de er oppegående!

THolandsli
08/12/11, 22:15
Så det skal være varmetråder der ja? Jeg kjørte i ca 5 min før den begynte å bråbremse så normalt sett så skulle det da vært isfritt. Var ute å kikka nå og la merke til at det er dugg på innsida på glasset foran sensorene. Kjørte ca 1 mil for å teste og det gikk uten problemer, men denne gangen var jo ruta helt rein på utsida.

Siden det er bytta rute på bilen på et tvilsomt merkeverksted her i byen så vet jeg ikke hva som er montert og hva som fungerer og ej.

Dimmur
08/12/11, 22:58
Mener du skal kunne se varmetrådene tydlig, ser ut slik som de som sitter i bakruta. Kan også lett se for meg at et verksted som ikke er obs på dette har fått kloa i en eldre frontrute.

THolandsli
08/12/11, 23:04
Hmmm... Jeg kunne ikke se noen varmetråder. Var å sjekka på en helt ny XC60 ikveld og kunne ikke se noe på den heller.

Texascom
09/12/11, 18:15
Tydlige tråder ja...
Skal dobbeltsjekke, men da jeg tar inn biler (med CS) som er isete på verkstedet er det rimfritt på det punktet der - etter 1 min kjøring...

THolandsli
10/12/11, 17:13
Idag var det faktisk is på innsida av ruta inne sensorhuset. Ikke enkelt å komme til for å skrape der. : s

Forhandleren har sjekka opp litt og funnet ut at det ikke skal være varmetråder i ruta på denne, men ei lita vifte som skal ventilere og mulig varme opp sensorhuset. Har ikke vært plaget med autobremsing igjen.

Dimmur
31/12/11, 16:54
TROR jeg har funnet ut av dette nå. Biler med kun citysafety har IKKE varmetråder, men biler med driversupport har et ekstra kamera i frontruta, og DET har varmetråder! Var hvertfall sloik på en V60 jeg så igår. Min V60 har kun citysafety, og den har ikke tråder.

THolandsli
15/01/12, 18:31
Kan nok stemme bra som Dimmur sier. Biler uten Driver support har likevel en eller annen form for avduggingsfunksjon oppe i kassen sin, men ikke i form av varmetråder i ruta.

Idag bremset bilen for meg igjen, denne gangen hadde jeg en bil i trygg avstand foran meg og plutselig ble det bråstopp. Bilen bak klarte akkurat å stoppe i tide heldigvis. Verkstedet fant ingenting galt på systemet da jeg var der før jul.

Sebbe
15/01/12, 19:03
hørtes ikke veldig bra ut, går det ann å skru det av?

THolandsli
15/01/12, 20:08
Kan skru det av fra My car menyen, men det slår seg automatisk på igjen neste gang bilen startes.

Johnbono
16/01/12, 18:37
Du må vel ha opplevd så mange brå-stopp nå at det er et godt grunnlag for heving av kjøp?

THolandsli
16/01/12, 22:12
Jepp, ny bil er bestillt, men jeg må leve med denne fram til den nye kommer. :)

Daniel V
23/01/12, 01:28
Dette hørtes ut som et skikkelig plagsomt problem. :p

Stian MH
22/02/12, 09:49
På min 11' Focus så klikker Active City Stopen i vinkler hvis det ligger snø på ruta.. Har dog ikke hatt noe problemer hvis det er is, kan vel ha noe med at jeg bruker varmetrådene i frontruta aktivt om vinteren.. (Er et mas å skrape is)