PDA

Vis full versjon : Lyktespylermotor



Kal_el
08/12/11, 11:28
Er det noen som vet om det er egen lyktespylermotor på V70 2005 modell? Når jeg skrur av det fremste dekselet som går langt "leppa" slik at jeg ser radiator og slikt, ser jeg bunnen av vindusspylerbeholderen. I bunnen av denne er det en motor med 2 slanger. Er dette kun væske inn i motor og ut til vindusspyleren, eller går det til både vindusspyler og lykter? Og hvor finner jeg i såfall spylemotoren til lyktene?

aarnes
08/12/11, 12:09
Det er en pumpe som sitter i tanken, som lager høytrykk og dermed løfter lokkene.
Det er tre pumper; to til vindrute (frontrute) og en til lykter



Se på denne tegningen:
Nr 6 er til frontrute, og 8 til lykter.
http://raggaren.se/vida/spolarutrustning_05.JPG

Kal_el
08/12/11, 12:25
Flott tegning!

Slik jeg ser tegningen så er det bare en pumpe som ligger, den du har marker (nr.8) Jeg kjente på denne og fikk noen til å spyle. Da var det liv i motoren, men det kom kun væske på vinduene, begge lyktene var tørre og fine...:) Er det da så enkelt som at jeg bare kan dra løs slangen på den og prøve å blåse på noe vis fra dysene og bakover? Eller har du andre tips?

angerman
08/12/11, 14:37
egen pumpe til lyktespyler,det er den som ligger der. og veldig vanlig at disse tar kvelden. koster ca 700-800kr.

gubben
08/12/11, 15:22
Gjelder den tegningen for 2006 modell også? Om ikke, noen som kan poste riktig tegning, har samme problemet.....

aarnes
08/12/11, 15:24
Det er for 2005-2008 , så ja den gjelder.

Del nr. 8 som er merket, er for lyktespylere.

Del nr 6 som iKKE er merket, er for frontrute.

Kal_el
08/12/11, 20:04
egen pumpe til lyktespyler,det er den som ligger der. og veldig vanlig at disse tar kvelden. koster ca 700-800kr.

Når jeg kjenner at det er liv i den, mener du da at den er gåen?