PDA

Vis full versjon : Takluke problemer.



mr.turbo
29/03/10, 18:49
Hei folkens, plages med min 745 turbo 86 modell.

Takluken som sto i var deffekt. Virket som noe var knekkt. for var bare slakk på høyre siden. å ville ikke løfte den opp, slik at taket ble normalt.

Fikk tak i en annen luke komplett med kasett.. Har montert den, men må nok justeres litt. for den går syyyyyyyyykt å da mener jeg sykt sakte bakover. også Ser det ut for at den er litt for langt bak, pga. "tar" liksom i kanten på taket. når den skal opp i tillt.

Hvordan kommer man til for å justere takluker på 740? Noen som har vadis eller erfaringer?

Har seff mistet Vadis sisst pc'en ble formatert. :(

Blir så oppgitt..

Takker for svar og evt. hjelp :)

mr.turbo
29/03/10, 19:10
Et spørsmål til, når jeg kjører motoren mot tilt. så stopper den en plass. Hvor skal luka være da? Helt i tilt? stopper ikke motoren dær luka skal ligge flatt med taket? må man gjette seg til når luka er perfekt? :P

Om noen med litt takluke info hadde kunnet forklare hadde det vært supert. Har selv veldig liten erfaring med takluker.

mr.turbo
30/03/10, 15:23
Er det faktisk ingen her inne som har holdt på med takluker? det har jeg litt vanskelig for å tro :P

ChrML
30/03/10, 15:43
Er det faktisk ingen her inne som har holdt på med takluker? det har jeg litt vanskelig for å tro :P
Jeg har ikke takluke og er glad for det :p. Mange som har hatt problemer med taklukene på Volvo (lekkasjer og sånne ting som du nevner), så du får nok hjelp etterhvert :).

TeamBørnOut
30/03/10, 15:54
er det noe svenskene kan så er det alt annet en takluker..
eneste tips jeg kan komme med er at du må rense / blåse opp kanalene gjevnlig.
sjekk at motoren får bra med strøm (gå over kontakter. sjekk releer etc for irr).

Mysemannen
30/03/10, 18:38
Takluke motorene jeg har vært borti har hatt behov for intens smøring av de to gjenge stengene som drar den fram og tilbake, på 960en min stoppet den hallveis fordi den var så stør. Smurte opp mens jeg kjørte takluka fram og tilbake i et kvarters tid og den var god som ny.
Måtte også stramme de to skruene som holder motoren oppe etter som vibrasjoner over 20 år hadde løsnet dem betydelig, usikker om akkurat det er likt på 740.

mr.turbo
30/03/10, 20:03
Tusen takk for svar! Jepp, fikk det til selv i dag. smurte opp å justerte. trekke får man av med å kjøre luken i tilt, åsså er det slags fjærbelastet stål bøyle som holder trekket i luka. så vipper du di av.
Dreg dem bakover(man ser det.). åsså er det bare å dra luken bakover i bilens tak. så kommer man til justering og ellers det man måtte trenge.

Utrolig hvor mye smøring har å si! :P

ChrML
30/03/10, 20:38
Utrolig hvor mye smøring har å si! :P
Indeed! Samme gjelder elvinduer som ikke går som de skal. Silikonspray på alle de svarte listene og skinna heisene går på, la det så tørke så går de strøkent som aldri før :D.

Luigi
01/04/10, 18:12
har aldri vært plaga med luka mi:)
ble kunne frustert når jeg bytta til elektrisk, den stoppa liksom ikke der jeg ville at den skulle stoppe når "stoppinga" slo inn, brukte noen timer på og finjustere ja!
eneste problemet jeg har med den nå er at den hakker på tur ned fra råne stilling :p

Mysemannen
04/04/10, 12:17
Hm min stopper ikke i det hele tatt :O
Kan dette justeres mon tro

A.Finstad
04/04/10, 22:47
min er også sånn at den ikke stopper noe sted må bare gjette seg til når den står riktig og det er irriterendes! noen som veit hva dette skyldes? og skal det være rele på takluka? for jeg har kobla det utenom rele siden min ikke har el luke orginalt.

Shaiko
04/04/10, 22:56
Det er ikke rele.

Stopp funksjonen ligger i motoren. enkelte som bytter motor feks er ikke alltid at motoren står i midt stilling. da mister du stopp funksonen. enkel måte og fikse dette på er og ha takluka i midtstilling. (plant med taket) skru ned motoren og kjøre den heelt bak, så heeelt frem til den stopper selv. montere den opp så skal det funke.

Veldig ofte folk bommer på dette når de bygger om fra sveiv til elektrisk. fordi når de bytter til motor så har de trang til og ha luka i tilt før dem skrur ned sveiva. jeg vet ikke hvorfor.
hvis ikke så har jeg etpar motorer slengendes.

A.Finstad
04/04/10, 23:53
du har tilfelidg vis ikke en som ikke har utslitte tenner? den jeg kjøpte her inne var utslitt noe jeg ikke fikk opplyst :( så vurderer å skaffe en ny eller spørre noen om å lage nytt drev til meg kommer an på om det er mulig å få tak i på volvo?

Shaiko
09/04/10, 22:29
hvis ikke har jeg en med bra tenner