PDA

Vis full versjon : Hjelpeti hjelp hjelp, bilen står forlatt og starter ikke, batteri eller dynamo som kødder



Loggy
07/12/11, 03:54
1990 245, bytta børster på dynamoen tidligere idag/igår(tirsdag), da instrumentpanelet lyste juletre.. Lyste ikke juletre etter dette, så ante fred og ingen fare.. Kjørte rondt 40-50 km etter dette, med flere oppstarter, og plutselig så ville ikke bilen lenger.. Startet med startkabler, dauer ganske fort etter de er koblet fra igjen...

Er det batteriet eller dynamo som kødde? Må ut og få flytta bilen imorgen, hadde vært greit og vite :P

850evo
07/12/11, 07:16
har den sått stille lenge ? kan være cellene i batterie ditt som er dødt å ikke klarer å ta til seg strøm ;)

Espen Hveding Nordgård
07/12/11, 07:55
Prøv å start den med startkabler med batteripola frakobla, om den stopper da så er det vel dynamoen som ikke klarer å levere nok til at motoren kan gå, og da klarer den heller ikke levere til batteriet som gjør så hele sulamitten tilslutt stopper.

Loggy
07/12/11, 10:29
Prøvde og starte med startkabler uten batteriet nå.. dauet når jeg tok vekk startkablene.. har ikke hatt noe problem før jeg byttet børster :(

BlåFare
07/12/11, 12:13
prøv ett annet batteri :)

Loggy
07/12/11, 14:03
Var på feiltema og kjøpte nytt batteri, det som sto i hadde stemplet 270293 på seg.. Kan det være produksjonsdato?

Espen Hveding Nordgård
07/12/11, 14:37
Ja, det kan nok være produksjonsdato, selvom det burde vært kasta for lengst :p

Uberhenrik
07/12/11, 17:19
Prøv å start den med startkabler med batteripola frakobla, om den stopper da så er det vel dynamoen som ikke klarer å levere nok til at motoren kan gå, og da klarer den heller ikke levere til batteriet som gjør så hele sulamitten tilslutt stopper.

Må aldri koble bort batteriet mens motoren går, da kan man få farlig høy spenning som kan skade elektronikk osv. Dynamoen kan levere spenning oppimot 70 volt hvis den var uregulert.
Men selv med spenningsregulator som står på dynamoen kan spenningen bli høy nok til å gjøre skade.

Agrostar
07/12/11, 17:51
Var på feiltema og kjøpte nytt batteri, det som sto i hadde stemplet 270293 på seg.. Kan det være produksjonsdato?

Det eg fekk vete av ein gammal mekanikar var at dekk har 4 siffer, 2 første for månad og 2 siste for år. Batteri har 3 siffer, 2 første for månad og siste for år. Korvidt det stemmer idag veit eg ikkje, men var sånn før iallfall :p

850GLTsilver
14/12/11, 17:12
Var på feiltema og kjøpte nytt batteri, det som sto i hadde stemplet 270293 på seg.. Kan det være produksjonsdato?

Tviler meget sterkt på at det kan være produksjonsdatoen på batteriet du kjøpte nå i år. Lot-nr eller serienummer er mere trolig.

Jonas Soldal
14/12/11, 17:49
Mål syrevekta på batteriet da... sa er du sikker på om det er døtt.

Loggy
14/12/11, 18:01
Problemet var dårlig kontakt mellom laderegulator og dynamo :)
fikset nå