PDA

Vis full versjon : noe løst i toppen? b230fk



cossykiller
29/03/10, 13:21
fikk en stygg ulyd i motoren igår, kjørte de siste 200 meterne hjem, så stoppa jeg den, turna den for hånd idag, og da er det noe løst som klirrer i motoren, motoren sveiv helt fint så regner med at det er noe i toppen ? Noen som tør antyde hva det kan være ?

Mvh

jonass
29/03/10, 13:24
Noen som har hatt d gøy og lagt en mutter oppi der

cossykiller
29/03/10, 13:27
men gikk ifra bilen låst, og den var låst når jeg kom ut igjen, får vel bare ta av toppen og kikke nedi regner jeg med, kan ikke være noe som har skrudd seg løst ? Synes det også er rart mtp at den bare har gått 15000 km siden den ble totaloverhalt av km technics

jonass
29/03/10, 13:31
Ta av ventil deksel og se om du ser noe galt. Vanskelig og gjette hva det kan være

TeamBørnOut
29/03/10, 13:34
shims som har løsnet sikkert. er den overhalt så er det sikkert montert ny kam og nye shims.. det må som oftest justeres litt på etter noen mil

cossykiller
29/03/10, 13:37
ja, får åpne den senere idag og kikke nedi

jonass
29/03/10, 13:41
Ja kan være en shim som har hoppet ut, har aldri hørt om at det har skjedd. men blir klaringa for stor så går det sikkert

TeamBørnOut
29/03/10, 15:12
det skjer hvis det er brukt forhøye shims... ellers kan også lashcaps sprekke.. hvis det er brukt

cossykiller
03/04/10, 12:26
da har jeg åpna toppdekselet, så ikke noe løst oppi der :( og når jeg tørna den nå hørte jeg fremdeles den lyden, er liksom ikke en skrapelyd, minner mer om noe løst synes jeg, så da blir det vel og ta av toppen som blir neste ?

henrik940
03/04/10, 12:36
Kommer det når du vrir sakte og?

cossykiller
03/04/10, 12:42
er kun sakte jeg vrir, vrir den ved hjelp av reimene...

henrik940
03/04/10, 12:42
Sikker på at det ikke er noe med ventilene dine da?

cossykiller
03/04/10, 12:45
veit liksom ikke hva jeg skal se etter heller, men det var definitivt ikke noe shims eller noe slikt. hva skal jeg se etter på ventilene ?

henrik940
03/04/10, 12:47
Prøv å se når du vrir, hvem løfter som går nedi hvor når lyden kommer.

cossykiller
03/04/10, 12:48
will do, får svar om en 10 minutts tid :)

cossykiller
03/04/10, 13:08
da har jeg tørna den ett par tørn, lyden er der hele tiden, uavhengig av hvilken ventil som er på vei ned/opp legger ved en filmsnutt om få strakser

http://www.yfrog.us/0754675753z

TeamBørnOut
03/04/10, 13:40
Oi :p

cossykiller
03/04/10, 13:42
hørtes jævlig rart ut ? har liksom ikke peiling på hva det er heller, motoren ble overhalt av km tehcnics for kr 50000. Det var 3 år siden, men har gått 15000km etter dette, olja har blitt bytta regelmessig og den har heller ikke lbitt tyne noe ekstremt...

TeamBørnOut
03/04/10, 13:45
Har du får lokalisere lyden bedre ved å ta av toppdekslet å høre etter med et skrujern ellerno. ta ut pluggene så får du vridd motoren lettere rundt

cossykiller
03/04/10, 13:51
får gjøre det imorra, nå er det jobb, men det hørtes jævlig ut, gjorde det ikke ? ikke en stempelring eller noe som ligger og gneger?

henrik940
03/04/10, 13:54
Hørtes helt jævlig ut ja :p

cossykiller
03/04/10, 14:01
får skru av toppen imorra, ser det fælt ut så er jeg bare redd at dette kommer til og bli ett omfattende prosjekt. bra at feriepengene skal betales om et par måneder:D

badass240
03/04/10, 20:43
jeg fikk en tilnærma lyd i min fk helt plutslig også. fant ut etterhvet hva det var:eek:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/187.jpg

TeamBørnOut
03/04/10, 20:48
oi? Hvilket oppsett var dette?

badass240
03/04/10, 21:02
oi? Hvilket oppsett var dette?

standar fk, med chip, eksos, filter å ladetrykk:p
jeg må jo ærlig innrømme at jeg er veldig glad i rpm sperra:rolleyes:

TeamBørnOut
03/04/10, 21:08
joda, er jo der en del selv :P men sånt har aldri skjedd faktisk... ikke hørt om heller hehe

badass240
03/04/10, 21:26
joda, er jo der en del selv :P men sånt har aldri skjedd faktisk... ikke hørt om heller hehe

nei jeg har som regel klart å plaga de fleste volvone mine på rødgrensa bestandig men aldri klart å få til noe sånt før nå.
hmmm... dobble fjører og litt snækks høres bra ut for min del:D men det er et tips å ta ut alle løfterane å kikke litt før mann tar av hele toppen;)

Mr. Crepsley
03/04/10, 21:26
Skjedde det samme på brodern sin B21ET, skal sies at han også bøyde en ventil, tok da seff også styringen:rolleyes:

badass240
03/04/10, 21:36
når jeg tok opp løfteren røyk siste bit på skiva å ventilen datt ned, da var i siste liten, den hadde nok vært sprekkt lenge og blitt slærk i den.(stygg lyd) var heldighvis bare å bytte skiva og kjøre videre på 6800rpm:p

cossykiller
03/04/10, 23:03
hmm så jeg bør ta av kammen og sjekke det først altså ? hva kan jeg legge kammen i for og hindre rust ?

ChrML
03/04/10, 23:09
hmm så jeg bør ta av kammen og sjekke det først altså ? hva kan jeg legge kammen i for og hindre rust ?
Bare å pakke den inn i papir mens den er våt av olje og legge den i en plastpose innendørs et sted. Har hatt diverse bakakseldeler liggende sånn i mange måneder uten at det har kommet noe som helst rust på de.

badass240
03/04/10, 23:43
hmm så jeg bør ta av kammen og sjekke det først altså ? hva kan jeg legge kammen i for og hindre rust ?

kan hende du er heldig, å ikke minst spare deg selv for xtra arbeid. er vært et forsøk.
jeg angra ikke på at jeg ikke skrudde av toppen;)

cossykiller
04/04/10, 09:49
da vil jeg nå gjøre det, men sitter ikke med haynes manual her, å har ikke skrudd i motor så mye før... så der for lurte jeg på, hvordan jeg skal gå frem ? klart kammen skal jo av, men åssen demonterer jeg den ? mtp at de skal tilbake på samme plass igjen ? og ventilene, hvordan stiller jeg inn dem når jeg har tatt av den "hylsa" som ligger mellom kammen og selve ventilene ?

badass240
04/04/10, 10:23
da vil jeg nå gjøre det, men sitter ikke med haynes manual her, å har ikke skrudd i motor så mye før... så der for lurte jeg på, hvordan jeg skal gå frem ? klart kammen skal jo av, men åssen demonterer jeg den ? mtp at de skal tilbake på samme plass igjen ? og ventilene, hvordan stiller jeg inn dem når jeg har tatt av den "hylsa" som ligger mellom kammen og selve ventilene ?

toppdeksel, ta av regreima, skru av fordeleren, skru av kambukkene og ta ut kammen, løft opp alle "løftere" og kontroller alle ventilskiver å fjærer.. det gjorde jeg å det lønnte seg for min del:) er greit å sette ting på plass akkurat der det stod ja så prøv å sett bukkene og løfterane i rekkefølge når du tar dem av så du har grei oversikt over hvor dem hører hjemme:) gjør det først så kom heller tilbake her hvis jeg får hjelpet med noe:)

henrik940
04/04/10, 10:56
Og skru kambukkene litt og litt av, viss ikke kan kammen få seg en knekk ;)

ChrML
04/04/10, 11:03
toppdeksel, ta av regreima, skru av fordeleren, skru av kambukkene og ta ut kammen, løft opp alle "løftere" og kontroller alle ventilskiver å fjærer.. det gjorde jeg å det lønnte seg for min del:) er greit å sette ting på plass akkurat der det stod ja så prøv å sett bukkene og løfterane i rekkefølge når du tar dem av så du har grei oversikt over hvor dem hører hjemme:) gjør det først så kom heller tilbake her hvis jeg får hjelpet med noe:)
Registerreim drevet passer også kun en vei på kammen, så du får kun satt kammen tilbake med riktig rotasjon i forhold til merket på regreim drevet.

cossykiller
05/04/10, 13:10
når jeg tar av regreima, skal jeg da låse av motoren en eller annen plass slik at den ikke har mulighet for og tørne ?

ChrML
05/04/10, 13:11
når jeg tar av regreima, skal jeg da låse av motoren en eller annen plass slik at den ikke har mulighet for og tørne ?
Trenger ikke det. Bare husk å sett den i 0 før du tar av reima, ellers må du vri bunndel og kam uavhengig av hverandre når du skal justere det inn igjen og det er ikke en god vane å gjøre. Så bare sjekker du at alle merkene er på riktig plass når du monterer reima igjen. Og dobbeltsjekker etter at reima er montert og strammet.

cossykiller
05/04/10, 14:01
hva skal jeg bruke som mothold når jeg skal skru av det hjulet som driver dynamo og servo reima rundt ? når jeg skal ha av det hjulet så tørner jeg jo bare hele motoren...

ChrML
05/04/10, 14:04
hva skal jeg bruke som mothold når jeg skal skru av det hjulet som driver dynamo og servo reima rundt ? når jeg skal ha av det hjulet så tørner jeg jo bare hele motoren...
Sett bilen i 5. gir og dra på håndbrekket :).

cossykiller
05/04/10, 14:05
hahahaha det er faen meg så åpenlyst at det er flaut jo ... :P

henrik940
05/04/10, 14:05
1 er vel best :)

ChrML
05/04/10, 14:06
1 er vel best :)
Nop, flytter bilen så lett da. 5 gir er mye tyngre.

henrik940
05/04/10, 14:24
Nop, flytter bilen så lett da. 5 gir er mye tyngre.

Du har jo rett :)

cossykiller
05/04/10, 14:40
så kommer neste spørsmål... nå har jeg demontert reima, men åssen holder jeg igjen kammen/drevet når jeg skal skru ut mutteren i midten uten reima på ?

ChrML
05/04/10, 14:50
så kommer neste spørsmål... nå har jeg demontert reima, men åssen holder jeg igjen kammen/drevet når jeg skal skru ut mutteren i midten uten reima på ?
Det er lettest å gjøre før du tar av reima :p. Og så stramme den skikkelig igjen etter at reima er på igjen.

Men har klart å få den av selv ved å kile den fast med en skrutrekker mot en kant på toppen. Ikke så lett, men det gikk. Ble noen småmerker i eikene på drevet, men ikke så det syns så godt. Det er bare aluminium.

kermitt
05/04/10, 14:58
ta av toppdekselet og hold igjen kammen med en skiftnøkkel som du setter over en av kammene.

cossykiller
05/04/10, 15:35
jeg satte bare på riema igjen, tok jo bare 30 sek. nå har jeg fått av kammen, og den der plastikkforinga på toppen av ventilene var vekke på 4 av dem, eller så det greit ut. men åssen tar jeg ut selve ventilene ?

ChrML
05/04/10, 15:40
jeg satte bare på riema igjen, tok jo bare 30 sek. nå har jeg fått av kammen, og den der plastikkforinga på toppen av ventilene var vekke på 4 av dem, eller så det greit ut. men åssen tar jeg ut selve ventilene ?
Ikke unormalt at de gummidemperene (tikkedempere) har gått i oppløsning. Hvordan du tar ut selve ventilen må nok noen andre svare på, jeg har aldri gjordt det før.

cossykiller
05/04/10, 15:45
men siden det ikke så ut som på bildet forrige side, så er det vel mest sannsynligvis ikke toppen ?

Mr. Crepsley
05/04/10, 15:52
Om du skal ut med ventilene, må du av med toppen uansett. Og når du tar av toppen for du fort sett om det er en ventil som er skeiv, eller stempel ringene som har tatt kveld.

kermitt
05/04/10, 16:03
skal du ha ut ventilene må du presse ned på den skiva som holder igjen fjørene uten å presse ned i midten på ventilen. da får du opp to halvsirkler med noen hakk inni som holder igjen ventilen, ventil fjørene og skiva. ta bort de halv sirklene og løs forsiktig opp fjærtrykket.

henrik940
05/04/10, 16:12
Har du tatt av toppen? Så ingen ting?

cossykiller
05/04/10, 16:44
har tatt av toppen nå, og fant synderen tror jeg, laster opp bilder om 3 minutter

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/509.jpg
det som ligger i midten og ser ut som olje er ett kikkehull...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/510.jpg

helt i framkant hvor kammen ligger, hva er det som kan ha gjort det? er det tretthetsbrudd eller har de shimsa opp feil eller lignende? siden dette skjedde 15000km etter den var TOTAL overhalt

SWR
05/04/10, 18:18
Det der er bare hullet for oljeretur for olja ved fremre kambukk, ofte de ikke er noe fine å se på... det lager ikke noe lyd.

Tinnsoldaten
05/04/10, 18:22
Tror du kan fortsette å lete... Det hullet skal være der, selv om det ser rart ut. Er vel for at olja skal renne tilbake antar jeg.

badass240
05/04/10, 18:25
Det der er bare hullet for oljeretur for olja ved fremre kambukk, ofte de ikke er noe fine å se på... det lager ikke noe lyd.

olje retur fra kammen?? hmmm. ja da så..
synes det hørtes litt rart ut.. men uansett ville jeg ikke tro det skulle lage noe form for lyd..
må se på en topp jeg har løs på verkstedet å spekulere litt:)

Tinnsoldaten
05/04/10, 18:28
Har du sjekka vannpumpa? Har vært borti at hele impelleren løsna, og det skramla greit.

Ellers kan du jo prøve og tørne resten av motoren og høre.

SWR
05/04/10, 19:04
olje retur fra kammen?? hmmm. ja da så..
synes det hørtes litt rart ut.. men uansett ville jeg ikke tro det skulle lage noe form for lyd..
må se på en topp jeg har løs på verkstedet å spekulere litt:)
Olja til smøringa av kamlageret kommer jo opp i hullet midt i kambukken, og fløder ut til begge sider av den. Uten det hullet der ville simringen trykkes ut av olja, siden den ikke hadde hatt noen vei tilbake uten. :)

cossykiller
05/04/10, 19:53
sikker på at dere har sett på det rette hullet ?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/521.jpg
det røde er hullet, ser ut som olje men er et hull, rett ned til ventilene, og om dere zoomer inn så ser dere at det er ett brudd

henrik940
05/04/10, 19:56
Merk i paint :p

cossykiller
05/04/10, 19:58
har gjort det, lasta bare opp feil bilde:)

Mr. Crepsley
05/04/10, 19:58
Ikke heldig.. Om den er nylig overhalt ville jeg kontaktet firmaet som gjorde det ang. reklamasjon. Gikk det bra med kammen? Mtp. det er aluminium, så burde vel kammen overlevd.

henrik940
05/04/10, 19:59
har gjort det, lasta bare opp feil bilde:)

I helvete, er det et høl :eek: ?

cossykiller
05/04/10, 20:00
ja, kunne faen meg ikke forstå at dere mente at det var oljeretur, skrev under bilde hvor det var også, skal ta flere bilder, men er vel kanskje den metallbiten som lager lyden ?

jonass
05/04/10, 20:04
Ja hvis den metall biten ligger noe sted, så vil det jo bli lyd. Så ikke bra ut det hullet hvertfall. Rart det har sprukket der.

SWR
05/04/10, 20:05
Det er et hull, og det skal være der av den grunn jeg skrev over. Har det knekt av en bit der som ligger løst, er det støpefeil og da må du kvele Volvo for det, ikke de som overhalte.

cossykiller
05/04/10, 20:38
kan fremdeles ikke forstå at det skal være slik, ser jo hvor fælt det hullet er i kantene.... er det noen som har en topp og kan ta bilde?

henrik940
05/04/10, 20:43
Tror han mente det høle som er der, ikke den sprekken du har :p

cossykiller
05/04/10, 20:46
jaja den er jo grei, den forstod tilogmed jeg at skulle være slik:P for det var jo så fint, men det andre vrælet der ser jeg svart på :P

SWR
05/04/10, 20:51
En jeg har liggende... http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/542.jpg

cossykiller
05/04/10, 21:06
takker for bilde SWR, hmm det var da en jævlig flott design på den da, vet at volvo er funksjon fremfor utsende men må da være grenser:p da får jeg ta av toppen da...

SWR
05/04/10, 21:23
takker for bilde SWR, hmm det var da en jævlig flott design på den da, vet at volvo er funksjon fremfor utsende men må da være grenser:p da får jeg ta av toppen da...Huske at økonomene bestemmer butikken vet du.. de gidder ikke maskinere et hull som bare trenger å "være der", for det tar kanskje 5 minutter oppspenning, et ledd mer i samlebåndet, verktøyslitasje... si med tid, slitasje, lønn og alt koster et sånt hull i maskinert utgave kanskje 50 spenn stykket for Volvo. Gang det med 10 millioner topper så er det MYE penger ut av vinduet... :)

Alle "ukritiske" hull er sånn, på alle topper av alle fabrikater som er ren serieproduksjon og ikke er noe realt high-end-greier. Ferrari f.eks. rensliper sånt, for hånd.. men så tar de noen 100 000 for en komplett topp også.. :)

cossykiller
05/04/10, 21:45
det var da surt at det skulle være slik, får vel bare ta av toppen og kikke da...

badass240
05/04/10, 23:48
begynnta å lure litt i stad. kom til fornuft nå:D
syntes bare det så rart ut for skjønnte ikke helt hvor
den "sprekken" var henn med en gang;)

cossykiller
06/04/10, 16:40
da er toppen av, klarte ikke og se noe uvenalig, toppakkninga så helt fin ut, det samme gjorde ventilene, så ikke noen som var bøyde eller lignende, men åssen får jeg tørna motoren nå ?
kan jeg bare sette den i gir og rulle frem og tilbake ?

jonass
06/04/10, 16:57
Sett den i fri og snurr på veiva med en 24mm kopp.

henrik940
06/04/10, 17:07
Prøvde du å bare turne kammen? Når regreima var av?

cossykiller
06/04/10, 17:09
neida, ikke kammen, toppen er av så tørna på veiva :) ellers hadde jeg ihvertfall trengt ny topp og stempler :P hører lyden enda, ikke så høy, regner med den har forplanta seg godt oppover, så for og ta av bunnpanna og styre under der så må vel motor ut av bil ?

henrik940
06/04/10, 17:21
Det er lettest det når du har demontert såppas! Viss ikke må du ut med traversen under bilen og sånn. Det er tungvindt :p

Sebbe
06/04/10, 17:22
var jo noen som nevnte vannpumpa litt tidligere, greit å skjekke den før du tar ut motoren :p jeg synes hvertfall det virker litt rart at motoren kan gå fint selv om noe i bunnen lager slik lyd, eneste som det kan være er vel oljepumpa?

cossykiller
06/04/10, 17:24
vannpumpa har jeg bytta for 3mnd siden maks ! men kan jo sjekke den når jeg alikevel er igang ja, er det den så har jeg vel rett på at de reparer det?

Tinnsoldaten
06/04/10, 17:45
Kan være fabrikasjonfeil det vettu! Plukk av viftereimene og snurr på alt som kan snurres på før du river hele motoren din i atomer...

cossykiller
06/04/10, 17:49
har snurra på alt, har nå tatt av vannpumpa, men den var helt fin! så da kommer det vell ifra bunnen ? lager lyd når jeg snurrer på hjulet til veiva, sylindrene er helt fine, samme med stempla, ser ennå merker etter honinga..

henrik940
06/04/10, 17:51
Da er det vel ut med motoren da..

ChrML
06/04/10, 21:56
Fort gjordt å ta ut motoren nå nå som du har tatt av toppen. Bare å løsne noen ledninger og skru av girkassa.

cossykiller
07/04/10, 15:23
ja, blir nok gjort når jeg kommer hjem fra nordsjøen, må flytte bilen utifra garasjen vår hjemme og ned til skrulokalet også gjøre det der heller, men er vel fort gjort ja... nå er 16v topp på vei snart også håper jeg:)

trond745
08/04/10, 20:37
Har hør nesten samme lyde en gang før, men på en bil med automat! Convertern hadde løsna fra fleksplata!! Har du titta/ hør i clutch huset og sjekka det?

cossykiller
08/04/10, 20:38
har ikke det, men takk for tipset, skal sjekkes når jeg kommer hjem, kan være det er noe sånt, vet liksom ikke hva som skal lage slik lyd i bunnen på motoren, samtidig som den snurrer så lett rundt

Modalen
09/04/10, 01:34
Sikker på at det ikke er noe på andre siden av svinghjulet da ? Litt vanskelig å pin pointe lyden når motoren ikke går.
Dårlige lager i dynamo og servopumpe kan også lage litt funky lyder. Igjen, letteste å finne når motoren går. :)

cossykiller
09/04/10, 19:26
vil si at det høres ut som noe er løst, som kommer fra bakkant av motoren, er ikke dynamo eller servopumpe da toppen er av, så sviver jo ikke de

ChrML
09/04/10, 20:08
vil si at det høres ut som noe er løst, som kommer fra bakkant av motoren, er ikke dynamo eller servopumpe da toppen er av, så sviver jo ikke de
Har du tatt ut starteren? Kan jo være noe som ikke er helt som det skal der, at innslaget ligger inntil svinghjulet å gnukker eller noe.

cossykiller
09/04/10, 21:02
har ikke sjekka det heller nei. alle disse tipsa kommer jo etter at jeg har demontert den, hadde vært morsommere og sett på det først :P haeh men det er jo også en ting ja

jonass
09/04/10, 21:29
Kan være en sol fjær som har knekt og rasler eller tikker litt.

cossykiller
21/04/10, 07:48
sol fjær ? nå henger jeg ikke helt med her...

konso
21/04/10, 20:21
solfjær er fjærene som står i clutchlamellen, som skal ta opp vibrasjoner som oppstår. Disse kan bli slakke, i verstefall gå av, og vil da bli liggende i clutchhuset og lage lyd ei stund.