PDA

Vis full versjon : Nytt grenrør, eller bytte av turbo?



elephant
06/12/11, 09:32
Hei!

Har akkurat kjøpt inn en 740 med det såkalte 300hk oppsettet.

V70r dyser.
Stor garret lastebilturbo, god for 450hk sa forrige eier.
531 topp.
Chippa hjerner.
044 Bosch pumpe.
1 bar trykk.
3" jt.

Har en følelse at den er litt lat i første giret.
I tredje gir satte den fart.

Har orginalt grenrør, kan det ha noe med saken?
Kanskje vurdere bytte av turbo?
Eventuelt andre ting jeg kan gjøre?

oppeez
06/12/11, 09:55
Kan vel hende turboen er litt treig i spool-up'en, når får du ladetrykk da? Er det originalt 740 grenrør? Det hjelper ihvertfall å bytte grenrør da :)

elephant
06/12/11, 10:38
Det glemte jeg å skrive: Gjelder en b230fk. Orginalt grenrør, ja.

oppeez
06/12/11, 11:40
Tipper turboen er såpass stor at den rett og slett er treig å få igang, men man merker forskjell ved bytte til ordentlig grenrør også :)

elephant
06/12/11, 21:34
Kan egentlig like så godt bytte turbo og grenrør? Vil tjene mest på det?

oppeez
06/12/11, 23:18
Vanskelig å si, er turboen SÅÅÅ stor da? Har du ingen specs, bilder, ingenting? Vet du om det er original kam i motoren?

Batland
07/12/11, 14:53
Hei!

Har akkurat kjøpt inn en 740 med det såkalte 300hk oppsettet.

V70r dyser.
Stor garret lastebilturbo, god for 450hk sa forrige eier.
531 topp.
Chippa hjerner.
044 Bosch pumpe.
1 bar trykk.
3" jt.

Har en følelse at den er litt lat i første giret.
I tredje gir satte den fart.

Har orginalt grenrør, kan det ha noe med saken?
Kanskje vurdere bytte av turbo?
Eventuelt andre ting jeg kan gjøre?
Hvis du hadde koblet en personbilsturteller til en lastebilsmotor så hadde du fått sett at den er ganske livløs i forhold til det som skjer med en personbilsmotor. Lastebilsturboen trenger derfor ikke lynrask spool up og derfor har disse vanligvis store og tunge turbinhjul.
Personbilsturboer har vanligvis små og faktisk stadig mindre turbinhjul for å oppnå maksimal spool up hastighet.
Personlig er jeg ikke i tvil om at det er lastebilturboen din som er problemet. Den hører tross alt ikke hjemme der i det hele tatt.

elephant
07/12/11, 16:29
http://forum.vccn.no/showthread.php?23921-Fausken-Ombyggd-volvo-740-turbo-prosjekt

Titter du nedover der, finner du turboen.

Ja, kan tenke meg det sjæl at det er turboen.
Men hvis jeg bytter til en mindre turbo som passer dette oppsettet bedre, da vil det vel også lønne seg å bytte grenrør for å få maksimalt ut av det?
Har du turboforslag?

elephant
09/12/11, 11:10
Bilen går små ujevnt også, hva kan det være?
Kan det være at den ikke får riktig blanding?

Batland
09/12/11, 17:33
http://forum.vccn.no/showthread.php?23921-Fausken-Ombyggd-volvo-740-turbo-prosjekt

Titter du nedover der, finner du turboen.

Ja, kan tenke meg det sjæl at det er turboen.
Men hvis jeg bytter til en mindre turbo som passer dette oppsettet bedre, da vil det vel også lønne seg å bytte grenrør for å få maksimalt ut av det?
Har du turboforslag?
Ja, gammelt og alt for svært for en originalmotor.
Jeg mener definitivt NEI.
Grenrør tilhører oppsett som er myye værre. Eks. Portet topp med store ventiler og spesielkam, 1000 ccm dyser, datasprut osv.
Turboforslag ja. Sjekk denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?34788-Hva-kan-jeg-ta-ut-av-dette-oppsettet-)-b230ft

elephant
09/12/11, 18:57
Så du mener ikke jeg burde bytte grenrør?
Hvor mye kan jeg hente ut med dette oppsettet med en litt mer egnet turbo og kanskje grenrør?

elephant
11/12/11, 12:41
http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=112

Denne egner seg vel ganske bra?

Batland
11/12/11, 15:14
Så du mener ikke jeg burde bytte grenrør?
Hvor mye kan jeg hente ut med dette oppsettet med en litt mer egnet turbo og kanskje grenrør?
Jeg mener at man bør bruke 940 manifolden på milde oppsett.
Regner med at du mener maks effekt tallet og det er noe jeg ikke er spesielt opptatt av da det i praksis betyr veldig lite. Det er god spool up, god respons og en god dreiemomentkurven som gir fornøyde eiere, ikke hk tallet.

Batland
11/12/11, 15:21
http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=112

Denne egner seg vel ganske bra?
Jeg mener helt klart NEI.
Når det gjelder slike gammeldagse turboer, så finns det flere 100 forskjellige kombinasjonsmuligheter, men jeg personlig har ikke sett mer enn ett par stk. som faktisk er skikkelig gode. Turboen i linken er ikke blandt dem. Legg merke til at det ikke er lagt ut noen av de relavante fysiske målene.
Foreslår heller at du vurderer denne moderne høykvalitet oppgraderingsturboen til Volvo S60R. Denne 400 hk turboen har passelige 47,5/66 kompressohjul, 49,5 mm exducer og keramikkbelagt turbinhus.
http://www.turboservice.no/KRX400.html

elephant
12/12/11, 01:35
Det har du helt rett i!

Så hvis jeg skal vurdere enda mer effekt, så setter jeg i h-råder, større dyser og grenrør? Eventuelt datasprut.
Hvorfor ikke bytte grenrør? Noen spesiell grunn til at du ikke mener at man skal bytte? Blir det for "overkill"?

oppeez
12/12/11, 08:14
Skal du ha enda mer effekt er det H-råder og smidde stempler som gjelder, og kam kanskje, vet ikke hva slags kam du har jeg? Hvis du setter på 940 grenrør så holder det bra, men hvis man først skal satse litt så ville jeg kjøpt et "spesial" grenrør. Angående R-dysene vet jeg ikke helt hvor lenge de henger med.
Hva slags clutch og girkasse har du? Hvis du skal ha H-råder og smidde stempler, og effekt deretter, må du tenke på at clutchen og girkassa også skal tåle det.

elephant
12/12/11, 08:52
Akkurat nå står det i en m47 med forsterka clutch.
Vurderer å bytte til m90 eller getrag.

oppeez
12/12/11, 10:05
Og hva innebærer den forsterka clutchen din, er det sterkere trykkplate og sinterlamell? Isåfall så kan det hende det holder.
Må nok ha M90 eller Getrag da ja. Overraskende hvis M47'en holder hvis du bruker bilen litt.

elephant
12/12/11, 22:37
Regner med det, ja.
Har vel lyst på m90 eller getrag kasse, så blir nok det med tiden.

Forresten, bilen blir veldig varm, forrige eier sa tempføleren var ødelagt. Men hvis den ikke er det, hva kan det være?
Bilen går ikke helt reint heller, kan det være fordi den får for mye suppe?

oppeez
13/12/11, 00:15
Kan hende termostaten henger litt og monger også da, blåser det normalt og varmt inni bilen da?
Kan vel være for mye og for lite suppe, kan være mye rart egentlig. Går den ureint hele tiden, eller kun når den er kald eller varm f.eks.? På tomgang, eller under belastning?

elephant
13/12/11, 22:13
Ja, blåser normalt og varmt i bilen.
Hører at den går ureint hele tiden, mest på tomgang. Går vanlig ved pådrag.
Hvordan fikser jeg det med mengde suppe?

elephant
19/12/11, 23:04
Retter meg selv her, gir litt gass, og så dør bilen nesten ut.
Kan det ha noe med at dumpen sitter etter lmmen?

metrakit
20/12/11, 01:38
ja sett den før

Fighter
22/12/11, 23:00
Er grenrøret du har brukt portet opp slik at det stemmer overens med turboen? Elelr er det bare et planslipt 940 rør du har brukt, som ikke er portet?

elephant
23/12/11, 02:25
Aner ikke! Kjøpte bilen sånn den står nå.

Fighter
23/12/11, 07:11
er jo bare å ta av turboen å se. Isåfall vil du tjene endel spool på å fikse det.