PDA

Vis full versjon : Mellomaksling uten oppheng 242?



_kenneth_
05/12/11, 23:41
Hei, i forbindelse med at jeg bygger sterkere motor i rallycrossbilen, ønsker jeg å bygge ny mellomaksling i en del, altså ikke opplagring på midten. I og med at det er skrudde flenser både på girkasse (Sellholm dogboks) og bakaksling (1030), er jeg skeptisk til å lage en aksling direkte på disse, da det ikke blir rom for bevegelser. Er det noe lett/vanlig løsning på dette slik at akslingen kan bevege seg litt, eller må man rett å slett mekke sammen noe selv ut i fra fantasi?

ArneR
05/12/11, 23:48
Med så mye humping osv. en slik bil utsettes for, vil jeg fraråde en hel mellomaksel.

Kan du ikke heller bygge om til 7/900 mellomakseloppheng? Mye fastere type det.

turb00le
06/12/11, 05:42
Å ha den hel kan du bare glemme...
Du vil kroke hele saken, avstanden fra flensen på girkasse til flensen på bakaksel er ikke konstant.
Men mindre du sette fremre festene til four link i senter av girkasseflensen og skrur motor/girkasse stumt.

Dan Bay-Johansen
06/12/11, 23:04
En "teleskop" aksel måtte jo vært tingen, men hvordan det løses i praksis vet jeg ikke... Man vil vel fort få ubalanse pga slitasje i "leddet".

_kenneth_
07/12/11, 00:30
Jeg har forstått det slik at med en hel aksling, får man mindre drivverkstap enn en som er opplagret. Er også lettere å få laget og tilpasset en ny aksling i en del. Det var jo egentlig den "teleskop-effekten" jeg lurte på om det er noen utprøvde løsninger på. Det er jo ikke verre enn å få laget/modifisert en akselbit med en flensplate på, som passer mot girkassen, så en yoke på mellomakselen som passer utpå denne igjen. Da blir det jo slik som på midten på den originale akslingen, bare at "teleskopet" er flyttet frem, og leddene er det jo bare å dimensjonere kraftig, siden den må lages ny uansett. Men da har jeg iallefall fått svar på at dette ikke er vanlig å gjøre, og at det ikke finnes en "standard-løsning" på problemet. =)

CheVolvo
07/12/11, 21:44
Har jo hel aksel på V8 volvoen fra www.gkn.no.
Hvis du hører med dem så kan de sikkert lage en med splines/teleskop.
Mener å huske at en som bestillte dette til en 740 betalte rundt 4000,-

_kenneth_
07/12/11, 23:54
Takker, skal sjekke opp der..!! :D