PDA

Vis full versjon : Streamer & Stickers



tvåførr
05/12/11, 21:01
Dere kan jo bynne og evt. Selge streamers med teksten "Volvo car club norway" og forskjellige klistermerker til de som vill ha det da?

Motstand
05/12/11, 21:42
Hvis du blir medlem så får du kjøpt klistremerker;)

850evo
06/12/11, 14:41
jeg blir ikke medlem før i januar, men er det da å få kjøpt streemer med klubb logo til å ha i bakruta på 945 ?

volvoRsport
06/12/11, 15:26
Streamer er ikke å få kjøpt, og det har vel blitt konkludert med at det heller ikke er aktuellt å begynne og selge det.

850evo
06/12/11, 17:37
god vi driver med folie på jobben da, får legge trykk på folien så er den i boks ;O no problem

Kjetil Krømcke
06/12/11, 19:39
jeg blir ikke medlem før i januar, men er det da å få kjøpt streemer med klubb logo til å ha i bakruta på 945 ?

Hvorfor vente til Januar, om du melder deg inn nå så får du medlemskap for resten av 2011 og hele 2012 ;)

850evo
06/12/11, 20:34
men har lest at vis man betaler nå så er det bare for 2011 ikke 12, stemmer ikke dette ?

Motstand
06/12/11, 22:00
Betaler du nå så gjelder det for 2012:)

Aartun
07/12/11, 10:02
Det stemmer at det har blitt fortalt av ledelsen i flere forskjellige poster at medlemskap betalt nå (husker ikke fra hvilke dato) gjelder ut 2011 og hele 2012.
http://forum.vccn.no/showthread.php?33633-Kontigent-i-VCCN

Når det gjelder streamer så er vel dette ikke lovlig å kjøre med engang...vet i alle fall mer enn en person som har stått i kontroll å skrapet av streameren før han fikk kjøre videre.

Christian
07/12/11, 10:11
All form for folie/film på ruter foran B stolpen er forbudt. Det gjelder også de små vccn klistremerkene faktisk.
Bak B stolpen er fritt fram inkl. bakrute.

MorSto
07/12/11, 12:32
Hmm, rart NAF klistrer på en Eu-kontroll lapp i frontruta da!!

Christian
07/12/11, 14:48
Ja, det kan du si. Ifølge boka er det ikke lov.

mrstfu
07/12/11, 16:32
fikk høre fra en bekjent at man kan ha hva som helst ned til den lille linja 10-15cm ned på frontruta, jeg?den går jo ikke mer enn en centimeter eller to på nedsiden av den originale solskjerminga/toninga ilagt ruta?

Christian
07/12/11, 16:36
Joda, og noen sier man kan ha streamer helt ned til der solskjermene inni bilen går til når de er felt ned, men det betyr ikke at det er lov.


§ 31-1. Generelt om vindu

1. Definisjoner
1.1. Sikkerhetsglass: Fellesbetegnelse for følgende vindusmaterialer:
1.1.1 Laminert glass: Glass bestående av to eller flere glasskikt som holdes sammen av mellomliggende lag av plastisk materiale og som har den egenskap at glassbitene blir hengende i mellomlagene når glasset går i stykker og som har en viss elastisitet.
1.1.2 Herdet glass: Glass bestående av et enkelt lag som ved spesiell behandling er gitt stor holdfasthet mot slag med butte gjenstander og som har den egenskap at det ved brudd sprekker opp i et stort antall deler uten skarpe kanter.
1.1.3 Plast: Akrylplast o.l. gjennomsiktige materialer.
2. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for tilhenger/tilhengerredskap.
3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.
4. Laminert glass i frontvindu, hvor dette kreves eller er montert, skal oppfylle kravene i ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966 eller ECE-Reg. No 43.
Motorvogn med frontrute skal ha effektiv selvvirkende vinduspusser. Når frontruten er bred nok, skal det være to slike samtidig virkende vinduspussere.
Bestemmelsene i dette nr. gjelder ikke for beltekjøretøy av åpen type med største bredde 1 m eller mindre eller som i driftsferdig stand ikke veier over 400 kg.

mrstfu
07/12/11, 16:47
Den der er jo veldig åpen for tolkning, må jeg si.


Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Jeg tolker den som at man kan ha eksempelvis en streamer så lenge denne ikke går utover førers synsfelt. Dette, i forhold til spteinsprut, er definert som området vindusviskerene dekker.

Christian
07/12/11, 16:52
Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).


Les en gang til. Og hvis du føler du har tolket det slik at du kan ha en 5-6mm bred streamer i frontruta så er det bare å kjøre på, men det er fortsatt ikke lov.

Olav
07/12/11, 17:16
Jeg er enig i at det kan tolkes på to måter:
1: Film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom. Altså ikke i det hele tatt på frontvindu og sidevinduer foran.
2: Film tillates ikke på noen del av frontvindu og sidevinduer foran som fører skal ha sikt gjennom.

Hadde det derimot stått; "Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)," hadde jeg vært enig med Christian.

mrstfu
07/12/11, 17:26
Les en gang til. Og hvis du føler du har tolket det slik at du kan ha en 5-6mm bred streamer i frontruta så er det bare å kjøre på, men det er fortsatt ikke lov.

Vil påstå at solskjermingen ilagt i frontruta mi er breiere enn 5-6mm, Christian. Og sitatet ditt fra Lovdata er fremdeles ikke konkluderende. Det at DU sier det ikke er lov, gjør det ikke uovlig.

volvoRsport
07/12/11, 17:30
Vil påstå at solskjermingen ilagt i frontruta mi er breiere enn 5-6mm, Christian. Og sitatet ditt fra Lovdata er fremdeles ikke konkluderende. Det at DU sier det ikke er lov, gjør det ikke uovlig.

Det står jo klart i parentes at det gjelder frontvindu og sidevinduer foran, at det ikke tillates på noen del av disse vinduene. Hvordan er det mulig å tolke det på en annen måte?

mrstfu
07/12/11, 17:39
Det står jo klart i parentes at det gjelder frontvindu og sidevinduer foran, at det ikke tillates på noen del av disse vinduene. Hvordan er det mulig å tolke det på en annen måte?

Nei det står at det "tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom". Hva som er deifnert som delen av vinduene fører skal ha sikt gjennom, er det som kan tolkes.

Om fører skal ha sikt gjennom hele ruta, er da ikke den solskjermingen de aller fleste biler har helt øverst lovlig?

oppeez
07/12/11, 17:54
Forskjell fra solskjerminga som kommer fra fabrikken, og påklistra jalla-møkk. Enig med Christian og volvoRsport, det står at det ikke tillates på NOEN del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom, og føreren ser jo gjennom frontrute og siderute, ergo - ikke lov.

Kjetil Krømcke
07/12/11, 17:56
men har lest at vis man betaler nå så er det bare for 2011 ikke 12, stemmer ikke dette ?

http://forum.vccn.no/showthread.php?33633-Kontigent-i-VCCN

volvoRsport
07/12/11, 18:03
Nei det står at det "tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom". Hva som er deifnert som delen av vinduene fører skal ha sikt gjennom, er det som kan tolkes.

Om fører skal ha sikt gjennom hele ruta, er da ikke den solskjermingen de aller fleste biler har helt øverst lovlig?

Etter det er det definert i parentes at rutene det gjelder er frontrute og sidevinduer foran.

mrstfu
07/12/11, 18:27
Etter det er det definert i parentes at rutene det gjelder er frontrute og sidevinduer foran.

Misforstå meg rett her, jeg prøver ikke å argumentere for argumentets skyld. Jeg skjønner at det er slik reglementet er ment, men er ikke såkalt flisespikkeri nøyaktig det vi må sette oss inn i for å tolke reglene riktig?

Når det nevnes "på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom", mener jeg da det kan tolkes begge veier, i forbindelse med at det kan bety "ikke i det hele tatt på noen av vinduene fører skal ha sikt gjennom", samtidig som det kan bety "på de vinduene fører skal ha sikt gjennom, skal det ikke legges film på noen ENKELT DEL av ruta som fører skal ha sikt gjennom." Altså at det som da kan sees på som utenfor synsfeltet til fører (eksempelvis over original solskjerming, bak speilet, helt nederst på ruta mellom fører og panser), åpnes det for å legge film eller dekaler.

Jeg har ikke behov eller interesse for en streamer i frontruta, men jeg mener dette er av en viss interesse, både i forhold til folk som eventuelt skulle tolke dette i forbindelse med teknisk kontroll, og generell oppfatning av Lovdata. Det meste av det jeg har kommet over på Lovdata er lite konkluderende, ofte åpnes det for tolkning i huet og ræva.

850evo
07/12/11, 20:29
Jeg mener nå at på den måten som jeg har gjort det på burde ikke det ha noe av betydning, begrunelse : Streemer er forma og skjært for hånd helt kant i kant der skyggen på ruta er. Det er et felt man absolutt IKKE har noen som helst form for synsvinkel, syntes dette er noe som bør være greit. Det er min mening i hvertfall :)

ThePlace
07/12/11, 20:39
Så lenge det er rom for tolkinger, er det opp til den personen fra biltrangsynet å tolke om det er lov eller ikke.
Det kan jo da variere litt, men skjeldent de er medgjørlige.

Vetluss
07/12/11, 20:40
Har sitt folk har stor vccn logo i front ruta evnt bakruta. hvor får de dette fra? lager selv?

Motstand
07/12/11, 21:24
Hvor har du sett det?

mrstfu
07/12/11, 21:31
Per Turbo hadde da vel en i frontruta på den hvite på et treff i våres/sommer, før han solgte den? Husker det var litt prat om den, han hadde nok fått den lagd privat.

For å snu det hele litt da, sett bort fra diskusjonen om streamer er lovlig eller ikke.. Om man skulle fått fabrikkert seg en streamer med VCCN-logo, hvordan stiller klubben seg til det? Er VCCN som varemerke å regne i dette tilfellet?

Vetluss
07/12/11, 21:40
Husker jeg så det på en volvo, ganske sikker på det var i frontruta. vet ikke om jeg klarer og finne bildet.

Hassel
14/12/11, 00:37
Per Turbo hadde da vel en i frontruta på den hvite på et treff i våres/sommer, før han solgte den? Husker det var litt prat om den, han hadde nok fått den lagd privat.

For å snu det hele litt da, sett bort fra diskusjonen om streamer er lovlig eller ikke.. Om man skulle fått fabrikkert seg en streamer med VCCN-logo, hvordan stiller klubben seg til det? Er VCCN som varemerke å regne i dette tilfellet?

Bumper denna :)
Nei, jeg skal ikke ha. nysgjerrig :)

volvoRsport
19/12/11, 14:08
Per Turbo hadde da vel en i frontruta på den hvite på et treff i våres/sommer, før han solgte den? Husker det var litt prat om den, han hadde nok fått den lagd privat.

For å snu det hele litt da, sett bort fra diskusjonen om streamer er lovlig eller ikke.. Om man skulle fått fabrikkert seg en streamer med VCCN-logo, hvordan stiller klubben seg til det? Er VCCN som varemerke å regne i dette tilfellet?

VCCN eier rettighetene til logoen, de ga jeg fra meg sammen med logoen når jeg laget den.