PDA

Vis full versjon : 850stv Koker og blir fort varm :S



Volvonikko
05/12/11, 18:44
Jeg var på vei ut til sørlandssenteret idag!
Jeg lå på nye 4 felts e18.. Kjørte i 100km som er fartsgrensen. Da det kom en bil på siden min som ville små kapp kjøre litt.
Jeg ga klampen i bånn for å få kickdown(automatkasse) Men det skjedde absolutt ingenting.. Bilen sluttet å dra, den ville rett å slett ikke aksellerere. Var akkurat som å kjøre en gammel diesel merce.. Så skjønte jeg ingenting.. Jeg så på speedometeret at tempmåler sto på det røde, da tenkte jeg faen heller nå stopper jeg bilen. Jeg gikk ut for å se hva det kunne være.. Jeg poppet opp panseret og sjekket at det var godt med kjøleveske på og det var det. Men vifta snurret og bråkte veldig.. Jeg stoppet bilen litt, fyllte på en skvett med olje bare for å se. Så startet jeg igjen.. Da sto den på normal altså midt på. Når jeg hadde begynt å kjøre litt.. Da begynte faenskapet. Like varm å jævli igjen og ville ikke aksellerere..

Jeg ble så sint at jeg bare stoppet bilen og parkerte den, gikk deretter inn på senteret.

Da jeg kom ut 2 timer etterpå, satte jeg meg inn.. Vred om tenninga og startet. Tempmåler flyttet seg ikke. Sto på bunnen.. Da tenkte jeg, aha var sikkert bare en bagatell. Men neida jeg kom ikke lengre en ut til rundkjøringen da den kokte igjen.. Jeg stoppet i ei busslomme og skrudde av korken til kjøletanken og det sa puff og skummet litt.. Men det gjorde ikke noe. Kjørte bare bilen hjem etterpå med samme faenskapet :S

What to do ? Noen som har vært borti den slags ? Er dritt lei hele bilen..

GeTReibeAktienGesellschaf
05/12/11, 19:26
Kanskje du skal prøve å bytte termostat.

tvåförti
05/12/11, 20:57
Kanskje du skal prøve å bytte termostat.
;) under 200.- på VOLVO ... og 2 torx sruruer på toppen av motoren. Om du ikke ødelegger sporene i skruene er dette 10 min jobb, inkl motering av ny del... MEN ;) HUSK å la motoren være "sånn nogenlunde" nedkjølt FØR du begynner

hammerpaal
05/12/11, 21:32
;) under 200.- på VOLVO ... og 2 torx sruruer på toppen av motoren. Om du ikke ødelegger sporene i skruene er dette 10 min jobb, inkl motering av ny del... MEN ;) HUSK å la motoren være "sånn nogenlunde" nedkjølt FØR du begynner

Lurt å tappe litt kjølevann først. :)

Volvonikko
06/12/11, 11:50
Ja er dette tilfellet ? At jeg må bytte termostat ? =)

hammerpaal
06/12/11, 18:31
Er vel verdt et forsøk. Burde kanskje skifte kjølevannssensor også. Den sitter på undersiden av termostaten.

Volvonikko
06/12/11, 20:16
Hmm.. Så det er altså sensorer som bestemmer at bilen er varm og kald ?

GeTReibeAktienGesellschaf
06/12/11, 21:34
Hmm.. Så det er altså sensorer som bestemmer at bilen er varm og kald ?
Nei, men det sitter en mekanisk bimetal termostat som åpner for sirkulasjon på kjølevannet via radiatoren.

Åpner ikke denne helt så blir det dårlig sirkluasjon via radiatoren.

tvåförti
06/12/11, 22:58
Lurt å tappe litt kjølevann først. :)

jaja ;) jeg lot det gå "rett i naturen". men det er vel lurt å samle det opp kanskje...