PDA

Vis full versjon : Effektutak på Automatkasse



smugen
05/12/11, 00:40
Har ein 945 98 mod med automat og lurer på kor mykje effekt klarer denne? nokon som har erfaring med disse kassene? og nokon som veit kva kassa mi heiter?

mvh Stig

ArneR
05/12/11, 03:03
Automatene i disse bilene er ikke av den sterkeste sorten dessverre.

Du tar livet av dem kjapt om du "fullgassgirer", da de ikke klarer å iverksette neste gir kjapt nok så båndene brennes.. Min AW03-71 tok jeg livet av med en B230F med K-kam og fullgassgiring fra andre til Drive.. Etter det begynte den å pipe.. :p

Det er to typer, Aisin Warner og ZF.
1-2-D med knapp for overdrive på spaken, da er det en Aisin Warner 03-70, 03-71 eller 03-71L. L står for lock-up.
1-2-3-D uten knapp er en ZF 4HP-22, disse har lock-up som standard mener jeg.

Det finnes flere som har moddet ventilhusene og guvernørene i Aisin Warner kassene sine til å tåle mer effekt, men i det lengre løp er det ikke verdt innsatsen i mine øyne.

Om automat er et krav for deg, sjekk ut Chevrolets TH200-4R og adapterplate fra kl-racing.se. Disse kassene kan preppes til å tåle opp mot 800hk (eller mer) og har overdrive.

smugen
05/12/11, 13:05
automat er ikkje eit must men hadde vert litt artigt med automat og 300+ oppsett.
er vell 5 gir på desse kassene(orginale)? siste gir legger seg ikkje inn før 100-105 på speedoet

kor er det muligt og få tak i TH200-4R ? kva bil kjem dei frå ?

takker for svar.

ArneR
05/12/11, 15:59
Automat og 300hk oppsett er vel å tyne strikken litt langt. :p

Når det er sagt, så holder jo kassa en stund om du kjenner den og vet når du skal lette på gassen så den får gire i fred.

Nei, det er ikke 5 gir, det er en firetrinns med lock-up kalt ZF-4HP-22, lock-up virker på den måten at den låser de to delene i konverteren sammen for å minske sluring når du ligger jevnt langs motorveien. Den skal forresten koble inn ved rundt 90km/t mener jeg, så om din kobler inn først ved 105km/t er det noe rart.

TH200-4R finnes i forskjellige biler, og er en enkel tretrinns automat med overdrive, så i prinsippet er den en firetrinns kasse.

Men dette er en ganske omfattende ombygging da, med spakestell fra en bil med Aisin Warner kasse, girkassetravers må nok bygges om, det samme med mellomaksel, og flexplata må bygges om til å passe med tre-boltet konverter osv.

Kjør pent heller, og samle deler til å bygge om til M90 e.l. å ha liggende, så kan du bare bygge om når kassa di kneler.. :)

smugen
05/12/11, 16:15
det var merkeligt. vist eg ligger i 90 og drar den veldig roligt opp, uten og lade til 105 so kjennest det ut som den legger inn eit nytt gir og turtallet går ned 5-700rpm
kan ligge over 110 på 2500rpm

ArneR
05/12/11, 16:18
Grunnen til at turtallet ramler litt er jo fordi konverteren kobles sammen, den slutter jo å slure.. :p

trond745
05/12/11, 17:05
Kassa mi legger også inn lock up,n i ca 102-104 km/t
vis det finnes en måte og senke det på hadde det vært kjempe, burde egentlig blitt lagt inn i fra ca 70 spørr du meg men!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ArneR
05/12/11, 17:17
70km/t blir for lite, en kompis kjøpte en 940 med B230FB og ZF automat, og den la inn lock-up i underkant av 90km/t, og den hadde ikke motorkraft nok til å akselerere skikkelig etter det. Mulig det hadde vært annerledes med en B230FK men..

trond745
05/12/11, 18:41
Vel, det må jo styres slik at den kobler ut igjen v kick down da. Er jo sånn på de fleste andre biler med skikkelig automat. Men det betyr jo at den må kunne legge inn lock up i mer en siste gir. Lettet og følge fartsgrensen, og bare flyte med.Er en fk ja, så det fungere greit nok. Syns kansje at turtall og girpunkt kunne vært bedre, spess mellom 50 til 70...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

smugen
05/12/11, 19:40
ja er einig med att 100+ er litt mykje. men det er vell muligt og få justert ei automat kasse, er sikkert noko firma som tar slike jobber. kansje nokon som veit.