PDA

Vis full versjon : kjøpe ny famile bil



SnurrDass
04/12/11, 16:12
har tittet på en del biler da av volvo som faller mest i smak.
ser på V70N av den helt siste opp til 2008 og V70II av de første. vet ikke helt hvem jeg skal gå for.

nye biler har barnesykdommer og biler som har vert en stund har ikke.
men alikevel, nytt er jo fint.

Ser på modeller som har 2,4d og 2.0d da 126 og 136 hk.
å da tenker jeg på å chipe den hvis det er nødvendig.

hvordan er en 126/136 å kjøre? er de slappe?
er ikke ute etter en familieracer akkurat men en bil som er billig i drift. så nærme som 0.5 som mulig. + hvis de klarer mere.

hvis chip kommer er drivverk/bremser det samme som de større motor modellene? klarer de effektøkningen?
en 2,4d 126 eller bare D som motoren heter chippes til 185hk
en 2.0d 136 chippes til 166hk

Lord_Hatlem
04/12/11, 17:38
gå for biler nyere enn 2004 vist du skal ha automat, ellers er bilane stort sett bra v70 er ein bil som no har vert på markede i over 10 år so ikkje mange barnesjukdommar på dei nye bilane, 2001-2004 sliter med automatkassa so dei ville eg holdt meg unna men med manuell er dei bra,

C.Erstad
04/12/11, 17:45
Selger min. Hvis du er intrisert :)

iPaal
04/12/11, 17:56
Dette er hva Benny i Broom skriver om V70 2000-2007. Om dette stemmer vet andre bedre enn meg. De fleste feilene som nevnes her er jo greie å fikse uten store kostnader. Forstilling er noe som er en gjenganger på tyngre biler generelt. Audi er vel ekstreme der.


Den vanligste feilen er slakk i endeledd og lenkarmer. Dette er en gjengangerfeil, selv på biler med lav kilometerstand. Bremseskivene, særlig de bak, er en annen gjenganger. Det samme er feil med sentrallåsen. På noen biler har det vært oljelekkasje mellom motor og girkasse, og dette kan bli dyrt å fikse, da motoren ofte må tas ut for reparasjon. En feil som derimot ikke lar seg reparere, er ujevn varmefordeling på høyre og venstre side. Dette er visstnok et softwareproblem, men Volvo har ingen ny og bedre løsning på dette.

Lord_Hatlem
04/12/11, 21:43
stemmer nok sikkert det meste der, no har eg hatt 2 v70 er, og det med forstilling stiller eg meg ikkje bak... meinar at dei som skifter slitdeler i forstilling rundt 100 000 da skifta du rundt 200 000 på volvo... er mi erfaring i vert fall, vedlig godt fornøgd, bremser... har eg vell skiftra klossa bak og framme ein gang på nesten 4 år (20-25 000km i året) vill sei det er veldig bra for ein so tunge bil...ujevn varme, kan eg ikkje sei noke på då eg ikkje kan sitte på 2 plassa samtidig, so ser ikkje heilt problemet?..
Lykke til i vert fall

gaupe
05/12/11, 09:19
stemmer nok sikkert det meste der, no har eg hatt 2 v70 er, og det med forstilling stiller eg meg ikkje bak... meinar at dei som skifter slitdeler i forstilling rundt 100 000 da skifta du rundt 200 000 på volvo... er mi erfaring i vert fall, vedlig godt fornøgd, bremser... har eg vell skiftra klossa bak og framme ein gang på nesten 4 år (20-25 000km i året) vill sei det er veldig bra for ein so tunge bil...ujevn varme, kan eg ikkje sei noke på då eg ikkje kan sitte på 2 plassa samtidig, so ser ikkje heilt problemet?..
Lykke til i vert fall

Det stemmer med mi erfaring også, det skjer noko rundt 100k, då er det på tide å bytte bruer, kuler og stag osv, det same dukkar nok opp på nye 100k.

Jorn
05/12/11, 17:53
Min er gått 110k. Skal inn og bytte slitedeler i forstilling på onsdag...

iPaal
05/12/11, 22:15
stemmer nok sikkert det meste der, no har eg hatt 2 v70 er, og det med forstilling stiller eg meg ikkje bak... meinar at dei som skifter slitdeler i forstilling rundt 100 000 da skifta du rundt 200 000 på volvo... er mi erfaring i vert fall, vedlig godt fornøgd, bremser... har eg vell skiftra klossa bak og framme ein gang på nesten 4 år (20-25 000km i året) vill sei det er veldig bra for ein so tunge bil...ujevn varme, kan eg ikkje sei noke på då eg ikkje kan sitte på 2 plassa samtidig, so ser ikkje heilt problemet?..
Lykke til i vert fall

100 000 km på forstillingsdeler må være meget bra :-) På min Volvo V40 skiftet jeg enkelte deler i forstillingen hver 30000 km. Men så er det fryktelig dårlig veier rundt omkring her.

angerman
05/12/11, 22:26
er veldig varierende det der. min har gått 148000km nå. ikke byttet noe i forstilling. og på de siste 2 årgangene ryker ikke foringene i bærebroene. disse er av en annen type enn de 00-06(07) i aluminium broer. de siste har i stål. har aldri byttet en foring på de i disse årene jeg har jobbet med volvo. bremser er jo vanlig på de fleste biler.kjører du i salt går det dårlig. hjelper bra hvis en smører opp bremsene en gang pr.år/service. du kan få kjøpe min. 2008 modell,siste av den gode og gamle.
ville aldri vurdert de to første årgangene av v70II. altfor mye dill dall som skjer.

SnurrDass
14/12/11, 17:32
oppsummering:
2004 eller nyere (auto )
2001-2009 (manuell)

Feil som er vanlige:
bære bruer
endeledd
Sentral lås. (denne er jeg ikke kjent med) hva er det som skjer her?
Oljelekasje mellom kasse og motor (hvor kommer oljen ut her? i lufte hullet på giearkassa under motor? slik at jeg kan se etter dette)
Bremse slitasje på klosser og skiver bak
ac problem


Da kommer noen flere spm.
1 - bærebruer/endeledd/kuler etc, er det hyppigere bytte ved større motor str. 163/185 enn ved f.eks. 126/130
2 - rust feller: er det noen rustfeller på denne bilen. (kanaler/hjulbuer/bakluke osv.) på denne bilen? slik at jeg kan titte på dette.
3 - etter det jeg forstår er det forskjellige drivverk på 126/130 vs 163/185 så å chippe bilen er ikke så veldig gustig.

FroBe
14/12/11, 21:23
Jeg har ikke hørt om problemer med sentrallås, men det er vanlig at eldre biler med alarm har problemer med sirenemodulen.

Alarmen bruker ikke hornet, men en egen sirene i høyre hjulbrønn. Denne sirenen er koblet til databussen, og inneholder et backup-batteri slik at den kan gi alarm selv om bilbatteriet blir koblet ut. Når dette oppladbare 7.2V batteriet blir gammelt begynner det å lekke syre ned på kretskortet, dette skaper overledning og brudd. Dermed opplever noen feilmeldinger, andre at bilbatteriet tappes ukontrollert, mens noen ikke merker noen ting før de oppdager at ved utløsning av alarm høres ingenting (kun lysene som blinker).

GLTOslo
16/12/11, 23:19
Han tenker vel på låskassene, som er velkjent problem.

C.Erstad
17/12/11, 15:32
Oljelekk mellom kasse og gir er på D5 :)
Dyser osv.
Dynamoer
ac kompressorer

locked
18/12/11, 13:36
Utenom vanlig vedlikehold har eg bytta følgande på min 07 D5 AWD, på dei siste 56 000km (total køyrelengde 256 000km)
- Turbo (dersom gjort på verksted hadde det kosta nøyaktig 20 000kr)
- Automatkasse (den kom på 55000kr)(50/50 garanti)
- Øvre fjærsete begge side framme forrige vinter.
- Fremre bærearmsforing begge sider foran ved siste hjulstillingskontroll (2200kr inkl. arbeid på merkeverskted)(stor oppgradering, med tanke på køyrekomfort!)

Lite imponert over Volvo sine automatkasser, desse må vere noko av det dårlegaste som er produsert nokon gong med tanke på køyrefølelse. I tillegg er mi fabrikknye girkasse ikkje heilt i form så den vil eg prøve å få skifta på reklamasjon.. Men bortsett fra automatkassen er dette ein fantastisk bil! Går godt, billeg og har en køyrekomfort få bilar kan måle seg med. Kanon på vinterføre :)

C.Erstad
18/12/11, 14:13
Er vel aisin som lager kassene... toyota boss.

gaupe
18/12/11, 14:23
Lite imponert over Volvo sine automatkasser, desse må vere noko av det dårlegaste som er produsert nokon gong med tanke på køyrefølelse. I tillegg er mi fabrikknye girkasse ikkje heilt i form så den vil eg prøve å få skifta på reklamasjon.. Men bortsett fra automatkassen er dette ein fantastisk bil! Går godt, billeg og har en køyrekomfort få bilar kan måle seg med. Kanon på vinterføre :)

Er ikkje i automatkassene den feilen ligg, men i software, hadde du hatt ein motor, beregna på å gå på edel vare, i staden for restar av destilleringsprosessen, så hadde du fått ei kasse og ein motor som hadde funka mykje bedre :D

kjetileide
19/12/11, 10:24
Hehehe, godt sagt Gaupe. Min har bikket 200.000 for noen km siden og automatkassen girer fortsatt mykt men hurtig (krysserfingrene). Men så har jeg også den minste bensinturboen.

Jeg har kjørt V70 som firmabil siden 2001 og har mange km på samvittigheten i både 180hk, 210hk, D5 163, D5 185 og noen km i kona sin D3. I tillegg har svigerfar 850 T5-R. Alle bilene har hatt automatkasser, utenom kona sin D3. Jeg foretrekker automat da jeg kjører en del i byen. Med bensinmodellene har jeg til dags dato ikke opplevd trøbbel med girkassene. Dette kan selvsagt skyldes at de har fulgt et oljeserviceinterval på 60' km, men altså ikke noe hikke i det hele tatt til tross for maaaange km. Når det gjelder diesel så var det problemer med gearkassene både på 2wd og awd frem til midten på 2000 tallet, men så synes det å avta og jeg tror ikke det er flere problemer enn den gjennomsnittlige bil med de (vet egentlig ikke for jeg kjører kun Volvo).

Jeg valgte altså å kjøpe meg en 04 med høy km og automat da jeg byttet inn 940'en. Jeg har ikke angret på det. En av tingene jeg bad om skulle være i orden da jeg kjøpte bilen var en 4-hjulskontroll. Det sa forhandler at han skulle fikse. Det innebar at han måtte bytte indre bærearmsforinger + et endeledd foran for at vinklene skulle matche. Det eneste jeg irriterer meg over i dag er at det knirker oppe i høyre fjærtårn i fartsdumper. Dette skal fikses til våren.

Når det gjelder forbruk så er selvsagt dieselen snillere enn bensin, spesielt i bymiljø. Det er der jeg opplever den største forskjellen. På landevei kjører jeg min 180hk ned på 0,7 l/mil, noe jeg synes er meget bra. Kona sin D3 går ikke særlig under 0,6 den heller og med dagens priser på diesel blir det ikke store forskjellen.

Til slutt vil jeg si at den beste komboen i mine øyne er 2,5 turboen med automat. Da var motoren mindre anstrengt når bilen ble lastet og på et visst tidspunkt snillere i forbruket enn 180hk og det var aldri noe trøbbel med automaten i denne.

Kjetil

locked
19/12/11, 22:40
Er ikkje i automatkassene den feilen ligg, men i software, hadde du hatt ein motor, beregna på å gå på edel vare, i staden for restar av destilleringsprosessen, så hadde du fått ei kasse og ein motor som hadde funka mykje bedre :D
At køyrefølelsen er dårleg skyldast nok mykje programvaren. Såvidt eg har forstått så det det for å unngå vibrasjon/resonans at kassen er satt opp sånn.

MEN, at den ikkje greie å gire skikkelig når den skal gire har lite med programvare å gjere. Byksar frå 2. til 3. og frå 5. til 4. Samt at virka som om motoren skal dette ut når eg sette bilen i R. Og ja, ALLE motorfeste er skifta, så har ingen ting med det å gjere.

Lord_Hatlem
20/12/11, 20:02
Utenom vanlig vedlikehold har eg bytta følgande på min 07 D5 AWD, på dei siste 56 000km (total køyrelengde 256 000km)
- Turbo (dersom gjort på verksted hadde det kosta nøyaktig 20 000kr)
- Automatkasse (den kom på 55000kr)(50/50 garanti)
- Øvre fjærsete begge side framme forrige vinter.
- Fremre bærearmsforing begge sider foran ved siste hjulstillingskontroll (2200kr inkl. arbeid på merkeverskted)(stor oppgradering, med tanke på køyrekomfort!)

Lite imponert over Volvo sine automatkasser, desse må vere noko av det dårlegaste som er produsert nokon gong med tanke på køyrefølelse. I tillegg er mi fabrikknye girkasse ikkje heilt i form så den vil eg prøve å få skifta på reklamasjon.. Men bortsett fra automatkassen er dette ein fantastisk bil! Går godt, billeg og har en køyrekomfort få bilar kan måle seg med. Kanon på vinterføre :)

ka meinar di med 50/50 garanti?, du har vell ikkje fått den delvis dekka igjenom ein form for garanti vell?, må skifte på min D5 2003 mod. og den har trilla drøye 200,- har fått pris gjennom Automatgear service i bergen på 49,- for fabrikkny kasse :( so har satt i gang sparetiltak her...

Lord_Hatlem
20/12/11, 20:03
Er vel aisin som lager kassene... toyota boss.

etter det eg har sjønt so lager Aisin bra kasser, 3 gen har fått skryt etter det eg har hørt... mulig eg tar feil?

locked
20/12/11, 20:30
ka meinar di med 50/50 garanti?, du har vell ikkje fått den delvis dekka igjenom ein form for garanti vell?, må skifte på min D5 2003 mod. og den har trilla drøye 200,- har fått pris gjennom Automatgear service i bergen på 49,- for fabrikkny kasse :( so har satt i gang sparetiltak her...

Var bruktbilgaranti.

Har og skifta kondenser til AC anlegget, den gav opp den varmaste dagen i 2010... Saltet som tok den, var heilt oppeten av korrosjon :/

zaral
01/01/12, 21:11
gå for biler nyere enn 2004 vist du skal ha automat, ellers er bilane stort sett bra v70 er ein bil som no har vert på markede i over 10 år so ikkje mange barnesjukdommar på dei nye bilane, 2001-2004 sliter med automatkassa so dei ville eg holdt meg unna men med manuell er dei bra,

Hei folkens, er på jakt etter en v70 selv, har lest hele tråden her men ble litt usikker på om 2004 modellen er ok mht til girkassa ,eller om jeg bør ha minst en 2005modell?

locked
01/01/12, 21:37
Hei folkens, er på jakt etter en v70 selv, har lest hele tråden her men ble litt usikker på om 2004 modellen er ok mht til girkassa ,eller om jeg bør ha minst en 2005modell?

Nyare enn 2004 vil seie 2005 og nyare. Mao, bilar med facelift :-)

Sendt fra en Samsung Mobil :)

zaral
01/01/12, 21:59
Ok ok, takker. Men jeg har faktisk sett nyere modeller der girkassa er byttet. Er det tilfeldigheter?

Dag Thomas
02/01/12, 11:18
Blir så oppgitt når noen hele tiden sverger til det gamle. Jeg har hatt V70n i mange år og kjører nå 2ern. 2ern er etter mine erfaringer en bedre bil. Den er mer stille, ser bedre ut og har en kraftig forbedret automatkasse. Automatkassene på de V70n er noe forbanna #¤E#"¤#". Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med min V70 2.0D 136hk. Er mektig imponert over kreftene i denne lille 2 litern. Kanskje ikke så rart da Teknikkens Värld målte denne motoren til 146hk. Ikke minst er den så utrolig billlig i drift. Så til trådtarter kjøp siste generasjon v70.

gaupe
02/01/12, 11:32
No har eg V70N med ei bedre girkasse enn det du får i V70II. Kassa er lik, softwaren er forskjellig, det fins ikkje eit snev av miljøstempel på min bil, slik som det gjer på dei nye. Dette miljøstempelet, drep alt som er av køyreglede, og gjer bilane berre triste å køyre.

Har AW50/51-AWD kassa i to bilar, har tilsaman hatt tre bilar med denne kassa, og har aldri hatt eit problem. 2000 modellen har vi hatt i 8 år.

zaral
02/01/12, 13:13
Blir så oppgitt når noen hele tiden sverger til det gamle. Jeg har hatt V70n i mange år og kjører nå 2ern. 2ern er etter mine erfaringer en bedre bil. Den er mer stille, ser bedre ut og har en kraftig forbedret automatkasse. Automatkassene på de V70n er noe forbanna #¤E#"¤#". Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med min V70 2.0D 136hk. Er mektig imponert over kreftene i denne lille 2 litern. Kanskje ikke så rart da Teknikkens Värld målte denne motoren til 146hk. Ikke minst er den så utrolig billlig i drift. Så til trådtarter kjøp siste generasjon v70.

Skulle gjerne kjøpt ny bil jeg , men penger har noe å si og :)

Stig-Arne
02/01/12, 13:38
Blir så oppgitt når noen hele tiden sverger til det gamle. Jeg har hatt V70n i mange år og kjører nå 2ern. 2ern er etter mine erfaringer en bedre bil. Den er mer stille, ser bedre ut og har en kraftig forbedret automatkasse. Automatkassene på de V70n er noe forbanna #¤E#"¤#". Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med min V70 2.0D 136hk. Er mektig imponert over kreftene i denne lille 2 litern. Kanskje ikke så rart da Teknikkens Värld målte denne motoren til 146hk. Ikke minst er den så utrolig billlig i drift. Så til trådtarter kjøp siste generasjon v70.

Stiller meg bak dette. Har omentrent identisk bil. Trillet nå 80 000 uten nevneverdige problemer. Veldig skeptisk til tidlige modellutgaver, men min MY08 har imponert meg. Prisene på V70II MY08 begynner også å komme å fornuftige nivå. Så en hos min forhandler idag, 98000 km, godt utstyrt til under 300 000, da med 2 års garani

zaral
03/01/12, 20:43
Jeg var og titta på en v70 2002 Diesel idag. Virket i veldig bra stand. Men jeg reagerte på en lyd som kom når man svingte. Hørtes ut som luft som blir sluppet ut, litt sånn hydralikk aktig lyd. Har aldri hørt en sånn type lyd før, annet enn på lastebiler. Det var liksom ikke en servo lyd heller. Den kunne holde på hele tiden når man svingte, og gjerne litt etter det. Noen som kjenner til hva det kan være?