PDA

Vis full versjon : B230FK fjusker (skyter, kutter) ved fult gasspådrag



volvo2før
04/12/11, 16:04
Dette gjelder Volvo 760 m/ B230FK 97' modell, chip fra turbotrimming.no, 0,8-0,9 ladetrykk. Alu-cooler,
orginal ellers.

For ca 2 og ett halvt år siden ble det skiftet fordelerlokk og rotor, og nye plugger. Her var
fordelerlokket gåent, bilen skøt og herjet uavbrutt! Så kjørte jeg ca 5000km, bilen gikk helt fint i denne perioden.
Så begynte den å fjuske igjen, men kun ved full gass med skikkelig motstand. Sto den i fri og jeg ga full gass, gikk den rent.
- Lå jeg på 2-3000rpm i 3dje gir på tørr asfalt og ga flat pedal, skøt og fjusket den og la sort røyk bak seg.

Da satte jeg i nye plugger (orginale bosch plugger til b230et), den gikk nye 5000km feilfritt, og nå er det samme leksa ;)
Fikk bp6es plugger til FK/FT fra bcb og satte i men nå ble det altså ingen forandring. Og den oppfører seg på samme måte som forrige gang,
virker som den blir litt værre når den blir varm..

For meg ser det ut som at de gamle pluggene var i overkant hvite av det de burde være.. Pluggen nærmest torpedoen var noe på veg til å bli nøttebrun, men ikke de andre.. Kan det være coilen som kødder? Burde jeg satt den på verksted så de justerte tenningen? Kan LMM'en spille meg ett puss?

Kom med forslag! På forhånd takk! :)

jba002
04/12/11, 18:45
Bensin filter. Plugg ledninger. Prøv dette

volvo2før
05/12/11, 21:29
Skal prøve å skifte filteret, uten att jeg har stor tro på att det er det som har det.. Er jo ikke bensinkutt som oppstår, men heller tenningsfeil.

Prøvde å dra ut kontakten til LMM'en i dag mens bilen sto å gikk. På tomgang var den noenlunde normal men når jeg måtte være meeget forsiktig
på gasspedalen så den ikke skulle fjuske, og dø ut. Men dersom jeg ga bare ørlite gass fikk jeg den opp i turtall.

Så satte jeg inn igjen kontakten(motoren gikk fortsatt), og lambda lampen i dashen lyste, men ville ikke slukkes. Jeg stanset bilen en halvtimes tid, men den lyste fortsatt. Og nå går den uten problemer! Har en annen LMM liggende så tenkte å prøve denne imårgen. Men tyder vel heller på att feilen sitter ett annet sted
når den går smertefritt med lambda-lampe som lyser?

Pluggledningene er jeg relativt sikker på at det ikke er, da disse har vært ohmet på verksted og bekreftet iorden. Men må jo prøve å skifte de
dersom jeg ikke finner feil noen annen plass..

jba002
06/12/11, 08:49
lamda begynner ofte å lyse når du holder på å kvele bilen, får å nullstille lamda må du ta av pluss polen på batteriet en liten stund.

volvo2før
06/12/11, 22:34
lamda begynner ofte å lyse når du holder på å kvele bilen, får å nullstille lamda må du ta av pluss polen på batteriet en liten stund.

Stemmer;) Kjørte bilen ikveld, med lambda lampen nullstilt, og etter 1 mils kjøring begynte den på samme leksa, høres jo ut som en audi 5'er! :p
Må være en sylinder som kutter! Jeg kjørte til sammen 3mil, da kuttet også bilen på tomgang. Så stod den rolig ca 3 timer, og da gikk den rent igjen.
Men så fort den fikk litt varme i seg var det på'n igjen!

Da jeg kom hjem dro jeg ut LMM-kontakten ved luftfilterboksen. Da sluttet den å kutte på tomgang!? Jeg satte inn igjen kontakten og den fjusket.
Så fant jeg en pluggledning jeg viste var iorden, og skiftet den ut en etter en fra torpedoen. Og da jeg kom til 3dje sylinder gikk den fint igjen! Jeg
kjørte meg en tur, men ingen fjusk nå. Jeg kjørte nå med Lambda lampen i dashen tent, da jeg ikke hadde fått nullstilt denne. Men dette skal vel ikke ha noe å si?
Så vi får se i morgen, kanskje var denne ledningen feilen, eller att det kommer og går..

Jeg vart var att en gul ledning som går inn på LMM kontakten, var klipt bort. Den 6. og siste ledningen, regnet fra venstre side i motorrommet.
Hvorfor det tro?