PDA

Vis full versjon : v40 2001 vannet ´forsvinner´ved varm motor



praia grande
03/12/11, 16:48
hei
vet ikke om det er et problem,men min 2001 v40 t4 ,med kald motor er nivaaet i ekspansjonstanken normalt(mellom max og min).

ettersom motor blir varmere og naar normal temp ´forsvinner´ vannet til under min og forblir slik til helt til tempen synker,da kommer vannet tilbake...

Tror ikke det luft,men kan jo vaere.
Alle andre biler jeg har vaert borti gjoer jo motsatt (hoeyere nivaa ved varm motor)

noen som har et tips?

Joakimny91
05/12/11, 17:56
Har du prøvd og åpne lokket til ekspansjonstanken når motoren er varm?

praia grande
06/12/11, 20:46
hvis jeg loesner lokket forsiktig ved varm motor, og slipper ut trykket, kommer vannet tilbake.

slangene blir foroevrig ganske harde naar motor er varm

Joakimny91
07/12/11, 15:58
Er de harde når motoren er varm?? står motoren og går da?

Joakimny91
07/12/11, 16:09
Trolig noe luft som gjemmer seg i systemet, prøv og kjør bilen i en bakke så ekspansjonstanken har høyeste pungt også også lar du bilen stå og gå litt. Før vannet blir varmt i motoren så går all kjøling internt i toppen siden termostaten holder igjen vannet til motoren oppnår driftstemperatur, etter at termostaten åpner går alt til ekstern kjøling gjennom radiator, går gjennom kanalene i toppen og. Oppstår det luft inne i toppen kan det medføre overtrykk i kanalene og forusake skade. Så enten har du luft i system eller så kan du ha noe trøbbel med termostaten mistenker jeg.

praia grande
14/12/11, 23:59
hei, da var problemene over,var nok en liten sprekk i toppen.
fant et lokalt produkt her(bor i brasil) kalt sveise blokka!
(wonder weld solda bloco)www.jamartim.com.br

ti min. etter aa ha fyllt paa dette lurium var alt iorden ,ingen vannflukt,myke slanger,varmeapp./aircontition som det skal.
gjenstaar bare aa se om det blir noen negative bieffekter paa sikt. har kjoert ca 700km siden dette uten problemer

takker for hjelp
hans